سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 18, 2023
15:23 چهارشنبه، 26ام مهرماه 1402
کد خبر: 150690

آمازون در یک قرارداد ابری بزرگ به مایکروسافت یک میلیارد دلار پرداخت خواهد کرد

با وجود این معامله، آمازون که هم‌اکنون از Office 365 استفاده می‌کند، ابزارهای بهره‌وری خود را به سیستم‌های ابری مایکروسافت 365 منتقل خواهد کرد.
 
 
آمازون و مایکروسافت تاکنون به شیوه‌‌های مختلفی با یکدیگر همکاری کرده‌اند. به عنوان مثال، آماز‌ون برنامه الکسا را در استور مایکروسافت منتشر کرده و غول ردموندی نیز برخی از برنامه‌های خود را در اکوسیستم‌های دیگر منتشر کرده است. همچنین این دو غول فناوری برای پشتیبانی رسمی از برنامه‌های اندرویدی در ویندوز 11 با یکدیگر همکاری کرده‌اند. حالا در گزارش جدیدی گفته شده است که آمازون و مایکروسافت درحال انعقاد یک معامله ابری بزرگ 1 میلیارد دلاری هستند.
 
بیزینس اینسایدر در گزارش خود ادعا می‌کند که آمازون می‌خواهد طی یک دوره پنج‌ساله برای دریافت یک میلیون مجوز Microsoft 365 به این شرکت یک میلیارد دلار پرداخت کند. در این گزارش با استناد به منابع و اسناد داخلی گفته شده است که ظاهراً این مجوزها توسط کارمندان شرکت آمازو‌ن و کارمندان ارشد آن استفاده خواهد شد. درحال‌حاضر آمازون از Office 365 استفاده می‌کند، اما با وجود این معامله، ابزارهای بهره‌وری خود را به سیستم‌های ابری منتقل خواهد کرد.
 
انتقال آمازون به مایکروسافت 365
 
 
 
انتظار می‌رود که انتقال به مایکروسافت 365 در نوامبر امسال آغاز شود؛ زمانی که غول سازنده ویندوز قابلیت‌های هوش مصنوعی Copilot خود را به برنامه‌های آفیس اضافه خواهد کرد. البته این روند تا اوایل سال 2024 ادامه خواهد داشت.
 
همچنین در این گزارش توضیح داده شده است که مایکروسافت تخصیص منابع خود در بخش‌های ابری و امنیتی را به‌منظور پاسخگویی به تقاضای ایجادشده توسط این معامله افزایش خواهد داد.
 
در گذشته، آمازون از سرمایه‌گذاری روی نسخه‌های ابری برنامه‌های آفیس خودداری می‌کرد، زیرا نمی‌خواست داده‌های خود را روی سرویس‌های ابری شرکت رقیب ذخیره کند. اکنون مشخص نیست چه چیزی تغییر کرده است که آمازون را برای انتقال به مایکروسافت 365 تشویق می‌کند.
 
این قرارداد می‌تواند یک پیروزی بزرگ برای مایکروسافت باشد و حتی پس از آن، قیمت سهام این شرکت با 1 درصد افزایش مواجه شده است. همچنین این گزارش درحالی منتشر شده که در هفته‌های گذشته گفته شده بود سرویس‌های ابری مایکروسافت و آمازون زیر ذره‌بین سازمان رقابت و بازار بریتانیا قرار گرفته‌اند. علاوه‌براین، «پانوس پانای»، مدیر سابق ویندوز و سرفیس که ماه گذشته استعفا کرده بود، ظاهراً قرار است به آمازون محلق شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.