سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 24, 2023
15:03 سه شنبه، 2ام آبانماه 1402
کد خبر: 150872

گوگل کروم با پنهان‌سازی IP از رهگیری شما در اینترنت جلوگیری می‌کند

گوگل سعی دارد با متوسل شدن به سرور‌های پراکسی، ردیابی سایت‌به‌سایت کاربران مرورگر کروم را به پایان برساند.
در راستای بهبود حریم خصوصی، گوگل در حال آزمایش قابلیتی به نام IP Protection برای مروگر کروم است که آدرس آی‌پی کاربران را هنگام سر زدن به سایت‌های متفرقه پنهان می‌کند و در نتیجه مانع ردیابی مداوم فعالیت‌های آنلاین آن‌ها می‌شود.
 
به گزارش بلیپینگ‌کامپیوتر، با قابلیت IP Protection، هنگام بازدید از سایت‌های خاصی که گوگل تشخیص داده است، مرورگرِ کروم ترافیک شما را از طریق سرور‌های پراکسی مسیردهی می‌کند. با این کار، آی‌پی واقعی شما پنهان می‌شود و به‌جایش آی‌پی سرورِ پراکسی در اختیار آن سایت قرار می‌گیرد.
 
در فاز اول IP Protection تنها برای برخی از دامنه‌های گوگل مثل جیمیل و ادسنس در دسترس خواهند بود؛ گوگل در تلاش است تا پیش از در دسترس قرار دادن این ویژگی به‌صورت عمومی، تأثیرات آن را به‌طور کامل بسنجد و در همین حین، لیست دامنه‌های نهایی را که قابلیت مورد بحث برای آن‌ها فعال می‌شود، به‌طور دقیق تنظیم کند.
 
 
تصویری که نشان‌دهنده‌ی روش گوگل برای اختصاص آی‌پی‌های منطبق با مکان جغرافیایی هر کاربر به او است
به‌علاوه، امکان فعال یا غیرفعال کردن ویژگی مذکور برای کاربران محفوظ است. گوگل با علم به این موضوع که برخی از سایت‌ها از آدرس آی‌پی برای تشخیص مکان کاربر و جلوگیری از کلاهبرداری استفاده می‌کنند، سعی دارد به تعادلی بین حفظ حریم خصوصی و حفظ قابلیت‌های این سایت‌ها برسد.
 
برای حفظ ویژگی تشخیص مکان کاربر از طریق آدرس آی‌پی، گوگل هر کاربر را به سروری وصل می‌کند که به مکان واقعی آن نزدیک‌تر است. همچنین، در فاز دوم پیاده‌سازی این ویژگی، گوگل برای افزایش بیشتر حریم خصوصی، از سیستم پراکسیِ ۲-هاپ یا دو مرحله‌ای استفاده خواهد کرد؛ سرور اول متعلق به گوگل و پراکسی دوم روی یک CDN خارجی اجرا خواهد شد.
 
این ویژگی ابتدا به طور محدود و برای برخی از کاربران ساکن ایالات متحده که با اکانت گوگل خود در کروم وارد شده‌اند در دسترس خواهد بود. غول موتورِ جست‌وجو باید آثار منفی احتمالی این ویژگی جدید مثل افزایش آسیب‌پذیری سایت‌ها در برابر حملات DDoS به‌علت نا‌توانی آن‌ها در تشخیص کلاینت‌های مخرب را بررسی کند.
 
به علاوه، ممکن است در صورت به خطر افتادن یک سرور پراکسی گوگل، ترافیک کاربران افشا شود. گوگل برای مقابله با مشکلاتی اینچنینی، در حال بررسی اقدامات حفاظتی مثل احراز هویت و محدود کردن نرخ درخواست‌ها است. آن‌طور که گفته شده، گوگل این ویژگی را بین نسخه‌های ۱۱۹ تا ۲۲۵ مروگر گوگل کروم آزمایش می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.