اینترنت و شبکه

تلفن همراه

خبر اول

رمز ارز

فناوری

فناوری اطلاعات

December 5, 2023
15:59 سه شنبه، 14ام آذرماه 1402
کد خبر: 153505

سرلشکر رحیم‌صفوی: ۲۵ زیرمجموعه حکمرانی سایبرنتیک شامل AI ،IoT، بلاکچین، 5G و 6G آینده جهان را متحول می‌کنند

منبع: ایرنا

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: توسعه روابط همه‌جانبه با همسایگان و کشورهایی که با ایران متخاصم نیستند و همچنین حضور در پیمان‌ها و ائتلاف‌های منطقه‌ای، قاره‌ای و جهانی از الزامات حکمرانی است.

سردار رحیم یحیی صفوی در نخستین کنفرانس “حکمرانی دانش مبنا، حکمرانی سرزمینی” اظهار داشت: دولت‌ها و حکومت ها باید استراتژی ۳۰ – ۲۰ ساله داشته باشند که ما به آن راهبرد ملی می گوییم.

وی افزود: دولت ها باید دارای سند حداقل ۲۰ ساله باشند و سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران یک راهبرد ملی است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا بیان داشت: تربیت مدیران کارآمد برای دولت‌ها ضروری است، بیان کرد: حکومت های انقلابی و مردمی چون جمهوری اسلامی ایران با حضور ملت در صحنه ارکان قابلیت بقا و دوام دارند.

سرلشکر رحیم‌صفوی با بیان اینکه ما جنگ را با دانش نظامی پیش بردیم، تصریح کرد: ما عاقلانه و مدبرانه و با علم در دوران هشت سال دفاع مقدس جنگیدیم و یک تئوری جدیدی را در جنگ ارایه کردیم.

وی در ادامه گفت: دانشگاه‌های ما علمی را که برای اداره سرزمین لازم است باید آموزش دهند تا در همه حوزه‌ها مدیرانی که دانش داشته و هم مردمدار و مردم یار باشند، مدیریت کنند تا حکمرانی همراه با دانش داشته باشیم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا افزود: در خصوص حکمرانی سرزمینی در ایران چندین سوال مطرح است که یکی از مهمترین سوال‌ها این است که کارویژه‌های یک سیستم حکمرانی مطلوب برای کشورمان چیست؟ آیا نظام حکمرانی با رویکرد کنونی یا برای بقا در برابر هجمه نظامات رقیب و متعارض غربی توان مقابله دارد؟

سرلشکر رحیم‌صفوی خاطرنشان کرد: در عمل این همایش پاسخ به این پرسش است نظام حکمرانی سرزمین کشور، نوبه نو شدن را باید با احترام به محیط جغرافیایی و فرهنگ بومی و دینی کشور و در عین حال متناسب با تغییرات جهانی پاسخ دهد بنابراین نیاز به حکمرانی سرزمینی دانش مبنا، یک الزام اولیه و مهم است.

وی گفت: ساز وکارهای مختلف دولت در حوزه‌های رفاه، محیط زیست، امنیت جمعی و با حکمرانی دانش مبنا به دست خواهد آمد و معتقد به پیشبرد حکمرانی مدبرانه همراه با علم هستیم به ویژه که حکومت ما انقلابی و مردمی است.

سرلشکر صفوی افزود: حکمرانی سایبرنتیک (نظریه‌ای است که مناسبات انسان و ماشین، و مناسبات ماشین‌ها با یکدیگر را تبیین می‌کند) در حال به وجود آمدن است که در یک جمله دانش کنترل و حاکمیت بر پدیده های هوشمند از طریق کنترل و اشراف بر جریان اطلاعاتی است و ۲۵ زیر مجموعه دارد که می‌تواند آینده جهان را متحول کند.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، لباس‌های هوشمند، بلاکچین رایانش ابری، واقعیت مجازی دوقلوهای دیجیتالی، اینترنت ۶G، ۵G و فضا پایه، پلتفرم های دیجیتالی، فناوری نانو و علم مواردی از این فناوری ها هستند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در ادامه با تاکید بر اینکه مطالعه سیاسی فضا از منظر تغییر و تحولات فرهنگی و اجتماعی به ویژه در زمان حاضر اهمیت دوچندان پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر فضای مجازی، مقوله جنگ شناختی و فضای سایبرنتیک، یک فضای جدیدی را در مقیاس جهانی و منطقه‌ای ایجاد کرده است.

سرلشکر صفوی، مهمترین هدف حکمرانی سرزمینی از بُعد جغرافیای سیاسی را حفظ بقای ملی، حکومت، سرزمین، ملت و حفاظت از تمامیت ارضی و استقلال، رفع تهدیدات خارجی، پاسداری از مرزها، مدیریت سیاسی فضای ملی و سنجش کارآمدی محلی، ملی و منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: توسعه روابط همه‌جانبه با همه همسایگان و کشورهایی که با کشورمان متخاصم نیستند و همچنین حضور در پیمان‌ها و ائتلاف‌های منطقه‌ای، قاره‌ای و جهانی از الزامات حکمرانی است.

وی با ابراز انتظار از «نخستین کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی» برای پاسخگویی در زمینه کارویژه‌های یک سیستم حکمرانی مطلوب برای کشور و همچنین تبیین راهکارهای نیل به حکمرانی سرزمینی دانش مبنا با توجه به توسعه روزافزون فناوری و رقابت‌های جهانی، گفت: همه حکومت‌ها دارای دو وظیفه اساسی هستند؛ اولین وظیفه حکمرانان هر کشوری عبارت از تامین و حفظ امنیت است که از امنیت مرزها و شهرها آغاز می‌شود و تا امنیت اقتصادی، امنیت فرهنگی، امنیت حقوق و آزادی شهروندان امنیت اموال و جان و آبروی انسان‌ها را دربرمی‌گیرد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا دومین وظیفه حکومت‌ها را تأمین رفاه، آسایش، پیشرفت و اعتلای کشور و ملت دانست و افزود: حکومت‌ها به ویژه حکومت‌های مردم‌پایه باید رضایت عمومی ملت را فراهم کنند. سومین ویژگی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است ولی در قوانین فرانسه و انگلیس نیست، این است که حکومت، زمینه اعتلای کرامت‌های اخلاقی، انسانی، رشد و تعالی انسان‌ها را به کمال برساند.

سرلشکر صفوی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در کشوری رخ داده است که حداقل ۳ هزار سال سابقه حکومتی دارد و دولت‌های زیادی را پشت سر گذاشته است، گفت: انقلاب اسلامی یک نگاه جدیدی را به ایران و محیط پیرامونش و به جهان دارد. فلسفه انقلاب اسلامی در زمینه اینکه چگونه می‌خواهد امنیت، اقتصاد، روابط انسان‌ها و سیاست خارجی را اداره کند، باید بدانیم.

وی با یادآوری اینکه «این حکومت‌ها هستند که سرنوشت کشورها و ملت‌ها را تعیین می‌کنند»، گفت: مهمترین مشکل انقلاب‌ها زمانی است که می‌خواهند دولت‌سازی کنند. دولت‌ها هستند که باید این سرزمین را مدیریت کنند و حکمرانی از دیدگاه سرزمینی یعنی مدیریت سرزمین، جامعه و اعتلای جامعه و سرزمین با حضور رهبران و مدیران خردمند، عادل، مؤمن، لایق، برخوردار از جهان‌بینی، مدبر و مدیر.

سرلشکر صفوی با بیان اینکه ساختارها در حکومت‌ها تعیین‌کننده نوع حکمرانی هستند (مانند ساختار سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه و نیروهای مسلح)؛ بیان داشت: ما نگاه‌مان به دنیا یک نگاه جدید و جمهوریت و اسلامیت است. بنابراین باید فلسفه جمهوری اسلامی را خوب فهم کنیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.