رسانه‌های اجتماعی

December 18, 2023
7:55 دوشنبه، 27ام آذرماه 1402
کد خبر: 154766

افزایش درخواست‌های مالزی برای محدودسازی در متا و تیک تاک

اطلاعات متا پلتفرمز و تیک تاک نشان می دهد این شرکت ها در ۶ماهه نخست ۲۰۲۳ میلادی تعداد بی سابقه ای پست و حساب کاربری را در شبکه های اجتماعی در مالزی محدود کرده اند.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، این درحالی است که تعداد درخواست‌های دولت برای حذف محتوا نیز افزایش یافته است.

دولت انوار ابراهیم نخست وزیر مالزی که در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی کنترل کشور را در دست گرفت، با اتهامات عقب نشینی از وعده‌های حفاظت از آزادی بیان در میانه افزایش سختگیری بر مح توای آنلاین در ماه‌های اخیر روبرو است.

دولت مالزی این اتهامات را رد می‌کند و اعلام کرد می‌خواهد پست‌هایی را درباره موضوعات حساس نژاد، مذهب و خانواده سلطنتی محدود کند.

طبق گزارش شفافیت شرکت فناوری، بین ژانویه و ژوئن سال جاری میلادی متا حدود ۳۱۰۰ صفحه و پست در فیس بوک و اینستاگرام را برای کاربران مالزیایی محدود کرد زیرا برخلاف قوانین محلی بودند.

این رقم ۶ برابر بیشتر از بازه ۶ ماهه قبلی و بیشترین میزان از زمانی است که متا محدودسازی محتوا در مالزی را از سال ۲۰۱۷ میلادی گزارش می‌کند.

رگولاتور ارتباطات مالزی در بیانیه‌ای اعلام کرد تلاش‌هایش در زمینه درخواست حذف محتوا در شبکه‌های اجتماعی با هدف حفاظت از کاربران در مقابل افزایش قابل توجه آزارهای آنلاین و نه به دلیل سختگیری بر دیدگاه‌های متفاوت انجام شده است.

متا بین جولای ۲۰۲۲ و ژوئن ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۳۵۰۰ مورد را در واکنش به گزارش‌های رگولاتور ارتباطات مالزی و دیگر سازمان‌های دولتی این کشور محدود کرده است.

تیک تاک نیز ماه گذشته میلادی گزارشی مشابه منتشر و اعلام کرد بین ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۳۴۰ در خواست حذف یا محدودسازی محتوا از دولت مالزی دریافت کرده که شامل ۸۹۰ پست و حساب کاربری بوده است.

تیک تاک ۸۱۵ مورد از حساب و پست‌های گفته شده را که برخلاف قوانین محلی یا شرکت بودند، حذف یا محدود کرده است. طبق اطلاعات موجود مالزی بیش از هر دولت دیگری در جنوب شرقی آسیا خواستار محدودسازی محتوا در تیک تاک شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.