سخت‌افزار

December 23, 2023
8:27 شنبه، 2ام دیماه 1402
کد خبر: 155235

با تصمیم مایکروسافت; عمر ۲۴۰ میلیون رایانه به سر آمد

تصمیم مایکروسافت برای پایان پشتیبانی از سیستم عامل ویندوز ۱۰ ممکن است باعث شود حدود ۲۴۰ میلیون رایانه شخصی دور ریخته شوند و به انبوه زباله‌های الکترونیکی اضافه می‌کند.

به گزارش ایسنا، برآورد می‌شود وزن زباله‌های الکترونیکی مربوط به این رایانه‌ها، به ۴۸۰ میلیون کیلوگرم برسد که معادل ۳۲۰ هزار دستگاه خودرو است.

شرکت تحقیقاتی کانالایز هشدار داد هر چند بسیاری از رایانه‌های شخصی می‌توانند پس از پایان پشتیبانی از ویندوز ۱۰، سال‌ها کار کنند اما تقاضا برای دستگاه‌های بدون به‌روزرسانی‌های امنیتی، اندک خواهد بود.

مایکروسافت برنامه‌ای را برای ارائه به‌روزرسانی‌های امنیتی برای دستگاههای ویندوز ۱۰ تا اکتبر سال ۲۰۲۸ با قیمت سالانه نامعلوم اعلام کرد.

طبق گزارش کانالایز، اگر ساختار قیمت‌گذاری برای پشتیبانی گسترده ویندوز ۱۰ مشابه روندهای گذشته باشد، مهاجرت به رایانه‌های شخصی جدیدتر می‌تواند مقرون به صرفه‌تر باشد و تعداد رایانه‌های شخصی قدیمی‌تر را که اسقاط می‌شوند، افزایش دهد.

مایکروسافت قصد دارد پشتیبانی از ویندوز ۱۰ را تا اکتبر سال ۲۰۲۵ متوقف کند. نسل بعدی سیستم عامل ویندوز که پیش بینی می‌شود فناوری پیشرفته هوش مصنوعی را به رایانه‌های شخصی بیاورد، به طور بالقوه می‌تواند بازار ضعیف رایانه‌های شخصی را تقویت کند.

بر اساس گزارش رویترز، هارد دیسک‌های مورد استفاده در رایانه‌های شخصی و سرورهای ذخیره‌سازی داده برای جمع‌آوری مواد برای استفاده در موتورهای خودروهای برقی و حتی تولید انرژی تجدیدپذیر، بازیافت می‌شوند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.