بانکداری و پرداخت الکترونیک

January 7, 2024
8:54 یکشنبه، 17ام دیماه 1402
کد خبر: 157048

ماهیار از راه‌اندازی هاب نوآوری در گروه ملی انفورماتیک خبر داد

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک تاکید کرد که حکمرانی دیجیتالی در نظام بانک و بیمه به طور قطع به تجربه بهتر مشتری و ارائه مطلوب تر خدمات منجر خواهد شد ضمن آنکه این دو صنعت، محرک تحول دیجیتال در عمده کسب و کارهاست.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از روابط عمومی شرکت ملی انفورماتیک، “علیرضا ماهیار” در نشست تخصصی «حکمرانی دیجیتالی در نظام بانک و بیمه» با محوریت «بانکداری هوشمند در عصر تحول دیجیتال» در دومین همایش ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه، در ابتدای سخنان خود، ضمن محکوم کردن حملات تروریستی در مراسم سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و همچنین تسلیت به مقام معظم رهبری، خانواده‌های داغدار و عموم مردم ایران، افزود: صنعت بانک و بیمه موتور محرک تمامی صنایع در زمینه تحول دیجیتال است.

وی با بیان اینکه، تحول دیجیتال با استفاده از ابزارهای فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی، پرداخت‌ها و خلق ارزش تسهیل شده منجر به افزایش ظرفیت‌ها در بخش های مختلف می شود، ادامه داد: تحول دیجیتال به اتصال شهروندان به COREهای بانکی و بیمه‌ای کمک کرده و باعث می‌شود تا این صنایع در خدمت مشاغل صنعتی و خانگی باشند.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک ادامه داد: برخی معتقدند که با توسعه فناوری و هوش مصنوعی مشاغل از بین خواهد رفت و یا کاهش می یابد در حالی که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، حدود ۱۳۰ میلیون شغل جدید در زمینه هوش مصنوعی ایجاد شود.

وی با اشاره به آمار جدیدی از موسسه مکنزی، اظهار داشت: در سال ۲۰۲۳، حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در دنیا در حوزه هوش مصنوعی حدود ۵۰۰ میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود که این رقم سالانه از حدود ۳۰ درصد رشد کند.

ماهیار که ریاست این نشست تخصصی را برعهده داشت، تصریح کرد: شرکت ملی انفورماتیک به عنوان بازوی فناوری بانک مرکزی، هاب فناوری خود را در سطح شرکت‌های حاکمیتی و زیرمجموعه راه‌اندازی کرده و طبق تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت علمی ریاست‌جمهوری امضا کرده‌ایم، آماده توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه پرداخت و روش‌های جدید در حوزه خدمات و حکمرانی هستیم.

در ادامه این نشست، “روح‌الله ابوجعفری” مشاور وزیر اقتصاد در امور دانش‌بنیان، در سخنان خود با اشاره به اینکه باید فضای کار را برای فین‌تک‌ها تسهیل کرد، خواستار حمایت بانک‌ها از بخش خصوصی و جوانان به ویژه در حوزه لندتک شد.

کیایی مدیرکل بانک و بیمه وزارت اقتصاد دیگر سخنران این نشست تخصصی با اشاره به فعالیت‌های کارگروه تحول دیجیتال در وزارت امور اقتصادی ودارایی، اظهار داشت: باید شرایطی را با همکاری بانک مرکزی فراهم کنیم که نه نظارت بر فین‌تک‌ها رها شود و نه اینکه مقررات مانع از فعالیت و رشد آنها باشند.

“علی بنیادی نایینی” معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی دیگر سخنران این نشست بود. وی در سخنانی گفت: در صنعت بیمه یکی از آسیب‌ها در زمینه تحول دیجیتال این بوده که تحول دیجیتالی را تنها محدود به بخش فروش کرده‌اند در حالی که توسعه فناوری را باید در تمامی سطوح دنبال کرد.

وی با بیان اینکه تحول دیجیتالی را نباید محدود به یک فناوری کرد، تصریح کرد: در صنعت بیمه باید به سمت تحول دیجیتالی برویم که این تحول تنها به بخش فناوری اطلاعات محدود نباشد بلکه به تجربه مشتری توجه داشت.

“رضا بیات ترک “مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی هم در این نشست با تاکید بر اهمیت شخصی‌سازی محصولات، اظهار داشت: مهم‌ترین بحث در زمینه تولید محصول و شخصی‌سازی، اعتبارسنجی است؛ مدل جدید اعتبارسنجی در نظام بانکی را در بانک مرکزی راه‌اندازی کرده‌ایم که یکی از پارامترهای آن استفاده از هوش مصنوعی است.

وی افزود: اعتبار افراد در طول زمان تغییر می‌کند و ما در بانک مرکزی موضوع اعتبارسنجی افراد در طول زمان را با افزونه هوش مصنوعی به مدل جدید اعتبارسنجی اضافه کرده‌ایم.

“سیدمجید بختیاری” رییس کمیسیون تحول دیجیتال وفناوری اطلاعات سندیکای بیمه‌گران نیز در سخنانی گفت: متاسفانه التزام عملی به تحول دیجیتالی نداشته‌ایم و این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری و نهادسازی است.

یادآور می شود، دومین همایش تحول دیجیتال، بانک و بیمه از صبح روز شنبه ۱۶ دی‌ماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما با سخنرانی حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی رییس فراکسیون راهبردی مجلس، علی استادهاشمی رییس کل بیمه مرکزی، مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی و مدیران، کارشناسان و فعالان اقتصادی در حوزه صنعت بانک و بیمه و هوش مصنوعی حضور داشتند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.