خبر اول

سخت‌افزار

January 17, 2024
10:28 چهارشنبه، 27ام دیماه 1402
کد خبر: 158179

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی برنامه 471 میلیارد دلاری تثبیت وضعیت این کشور بعنوان ابرقدرت نیمه‌هادی را اعلام کرد

ICTna.ir – یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی، طرحی مفصل را برای تثبیت وضعیت کشورش به عنوان یک ابرقدرت نیمه هادی اجرا کرده است. دولت امیدوار است از طریق ترکیبی از مشوق‌های مالی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را به مبلغ 622 تریلیون وون (471 میلیارد دلار) از هم‌اکنون تا سال 2047 جذب کند و بودجه ساخت بزرگترین «مگا خوشه» کارخانه‌های تولید تراشه و تأسیسات تحقیق و توسعه را تأمین کند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، کره جنوبی در حال حاضر یکی از بزرگترین تولید کنندگان نیمه هادی ها است. بر اساس گزارش وزارت تجارت، صنعت و انرژی (MOTIE)، نیمه هادی ها بزرگترین صادرات این کشور در 11 سال گذشته را تشکیل داده بودند که 16 درصد صادرات و حدود 10 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده اند.

با این حال، یون و دولت او آگاه هستند که کره در رقابتی جهانی با دیگر کشورهای بزرگ تولیدکننده تراشه مانند چین، ژاپن و تایوان و سایر کشورهایی که جاه طلبی برای پیوستن به آنها دارند، مانند ایالات متحده و آلمان است.

استقلال زنجیره تامین نیمه هادی نیز نگران کننده است. در حال حاضر، دولت کره جنوبی اعلام کرده است که حدود 30 درصد از تراشه‌های مورد استفاده در محصولات کره‌ای امروز در خاک این کشور تولید می‌شود و این کشور را در برابر اختلالات زنجیره تامین آسیب‌پذیر می‌کند.

کره امیدوار است که مگا کلاستر به آن کمک کند تا از رقابت جلوگیری کند و خود را به عنوان برنده بلامنازع دنیای نیمه هادی ها تثبیت کند. همچنین امیدوار است نرخ استقلال زنجیره تامین خود را تا 50 درصد افزایش دهد.

سه آزمایشگاه جدید و 16 کارخانه جدید، علاوه بر 21 آزمایشگاهی که کره در حال حاضر دارد، در حال کار هستند. این خوشه بیش از 21هزار کیلومتر مربع وسعت خواهد داشت یعنی کارخانه ای به وسعت نیوجرسی!
دولت امیدوار است که این ابر خوشه تا سال 2030 ماهانه 7.7 میلیون نیمه هادی تولید کند و به بزرگترین تولیدکننده جهان تبدیل شود.

سامسونگ و SK Hynix قبلاً برنامه هایی برای سرمایه گذاری مشترک داشته اند. طبق گزارش Korea Herald ، سامسونگ 480 تریلیون وون (363 میلیارد دلار) را برای کارخانه‌ها و خطوط تولید جدید هزینه خواهد کرد، در حالی که SK Hynix برای یک کارخانه جدید تراشه‌های حافظه، 122 تریلیون وون (92 میلیارد دلار) هزینه خواهد کرد.

انتظار می رود این طرح 3.46 میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند.

با این حال، ابتکاری در این مقیاس فشار زیادی را بر شبکه برق و تامین آب کره وارد می‌کند.

یون خاطرنشان کرد که یک کارخانه تراشه واحد به اندازه یک شهر 1.4 میلیون نفری انرژی مصرف می کند.

انتظار می رود که این مگا کلاستر به 3 گیگاوات برق اولیه نیاز داشته باشد که در نهایت نیازش به 10 گیگاوات افزایش می یابد. برای در نظر گرفتن این موضوع، بزرگترین نیروگاه هسته ای عملیاتی جهان، که اتفاقاً در کره جنوبی نیز قرار دارد، دارای خروجی کمی بیش از 7.6 گیگاوات است.

وقتی صحبت از آب می‌شود، MOTIE گفت که انتظار دارد روزانه حدود 1.1 میلیون تن آب شیرین و فاضلاب برای این کارخانه نیاز باشد.

برای رسیدگی به تقاضا، دولت از قانون جدیدی موسوم به قانون ویژه گسترش شبکه ملی برق، رونمایی کرده است که تشریفات اداری را حذف می کند و مجوزهای ساختمانی مربوط به خطوط انتقال برق و لوله های آب را تسریع می کند. کاهش 30 درصدی زمان ساخت خطوط انتقال را هدف گذاری کرده است.

MOTIE در یک بیانیه مطبوعاتی گفته ما قصد داریم همراه با سازمان های مرتبط، از جمله دولت های محلی، حمایت همه جانبه را ارائه دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که این کار انجام می شود.

در مقایسه، قانون تراشه های ایالات متحده 39 میلیارد دلار مشوق های مالی را به طور خاص برای ساخت کارخانه های جدید اختصاص داده است. بر اساس گزارش انجمن صنایع نیمه هادی (SIA)، این قانون تاکنون بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری خصوصی را جذب کرده است.

این مبلغ قابل توجهی است، اما شایان ذکر است که اقتصاد ایالات متحده 15 برابر بزرگتر از اقتصاد کره جنوبی است، که تا حدودی تصوری از مقیاس برنامه های کره جنوبی نسبت به اندازه اقتصاد این کشور می دهد.

اگر دولت کره به برنامه خود عمل کند، موازنه قدرت در بازار جهانی تولید نیمه هادی را به شدت به نفع کره تغییر خواهد داد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.