خبر اول

سخت‌افزار

February 3, 2024
13:14 شنبه، 14ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159845

شکاف در استراتژی “ضد تراشه چینی” آمریکا در حال گسترش است

ICTna.ir – به نظر می رسد که صنعت نیمه هادی چین، با وجود افزایش اقدامات ایالات متحده برای سرکوب آن، در حال رونق است. شرکت هلندی ASML بعنوان یکی از غول های سازنده ابزار نیمه هادی جهان، در گزارش درآمد اخیر خود برای بازه زمانی سال 2023 نشان داده که چین، بخش قابل توجهی از بازار تجهیزات مورد نیاز برای ساخت پیشرفته ترین تراشه ها را به خود اختصاص داده است. براساس این گزارش، فروش خالص این شرکت، نسبت به سال قبل 42 درصد افزایش را نشان میدهد. ابزارهایی نظیر پردازنده‌ها، بر خلاف حافظه، تراشه‌هایی هستند که تقریباً تمام این رشد را ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، سهم چین از فروش ASML بیش از دو برابر شده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناروی اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، ایالات متحده آمریکا مدتی است که ASML و دولت هلند را برای محدود کردن فروش به چین تحت فشار قرار داده است، اما ظاهرا تلاش هایش تاکنون بی نتیجه بوده است. با توجه به ادامه شکوفایی روابط این شرکت هلندی با چین، ایالات متحده در آغاز سال جاری بار دیگر به دولت هلند فشار آورد و در نتیجه دولت هلند مجوز صادرات برخی کالاها را برای ASML لغو کرد.

در گزارش مالی سالیانه شرکت ASML که در ابتدای این ماه منتشر شد، آمده است: مجوز حمل و نقل سیستم‌های لیتوگرافی NXT:2050i و NXT:2100i در سال 2023 اخیراً توسط دولت هلند تا حدی لغو شده است که بر تعداد کمی از مشتریان در چین تأثیر می‌گذارد. ما انتظار نداریم لغو فعلی مجوز صادرات ما که براساس آخرین محدودیت‌های کنترل صادرات ایالات متحده آمریکا ایجاد شده، بر چشم‌انداز مالی ما برای سال 2023 تأثیر مهمی داشته باشد.

در بحث‌های اخیر با دولت ایالات متحده، ASML جزئیات بیشتری در مورد دامنه و تأثیر مقررات کنترل صادرات ایالات متحده به دست آورده است. آخرین قوانین صادرات ایالات متحده، منتشر شده در 17 اکتبر 2023، محدودیت هایی را بر روی برخی از سیستم های لیتوگرافی غوطه وری DUV نیمه بحرانی برای تعداد محدودی از امکانات تولید پیشرفته اعمال می کند.

در حالی که هیچ اشاره مستقیمی به محدودیت های ایالات متحده در چشم انداز 2024 ASML نشده است، انتظار می رود رشد فروش کیت تولید تراشه پردازشگر، کاهش یابد. این به عوامل کلان و چرخه‌ای کلی داده می‌شود.

یکی از دلایلی که برنده شدن بازی سرکوب تجاری آمریکا بر علیه چین بسیار دشوار است این است که شرکتها بالاخره معمولا راهی برای برآورده کردن تقاضای تجاری پیدا می کنند. مقامات گمرک در کره جنوبی اخیراً یک مجموعه قاچاق بزرگ را کشف کردند که مسئول محموله های تراشه های ساخت ایالات متحده است که از ممنوعیت ها فرار کرده و راهی چین شده است.

در همین حال، FT گزارش می دهد که به لطف عرضه بیش از حد از بزرگترین سازنده تراشه چین، SMIC، جهان برای عرضه انواع خاصی از تراشه ها آماده است. از آنجایی که SMIC چند نسل پشت آخرین فرآیندهای تولید نیمه هادی است، این مازاد از تراشه های «بنیادی» تشکیل می شود که معمولاً انواع ساده تری هستند که در طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی تعبیه شده یافت می شوند. مقاله FT استنباط می کند که این ممکن است بخشی از تاکتیک تلافی جویانه چین باشد و یادآوری می کند که انجام هر کاری برای ایالات متحده و متحدانش چقدر دشوار خواهد بود.

ستون اصلی دیگر استراتژی نیمه هادی ژئوپلیتیکی آمریکا، ریختن مقادیر هنگفتی از پول مالیات دهندگان به عنوان سازندگان تراشه برای تشویق آنها به ایجاد و توسعه ظرفیت تولید در خاک ایالات متحده است. این در قانون چیپس آمریکا به وضوح درج شده است. اما پیشرفتش کند بوده و منجر به درخواست‌های اجتناب‌ناپذیری برای صرف پول بیشتر در این ابتکار شده است.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.