5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

February 19, 2024
12:12 دوشنبه، 30ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160920

پیشروی o-RAN در اپراتورها ادامه دارد؛ ورایزون به 130هزار رادیو سازگار با Open RAN رسید

ICTna.ir –  با شروع به خروش آمدن بازار Open RAN آمریکا، ورایزون فکر میکند که اکنون زمان خوبی برای ارائه به‌روزرسانی در مورد عرضه اوپن رن است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناروی اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این اپراتور مخابراتی اکنون بیش از 130هزار سایت رادیویی با قابلیت O-RAN در شبکه تجاری خود مستقر کرده است. البته این لزوماً به این معنی نیست که ورایزون یک شبکه تجاری اوپن رن را اجرا می کند که بر اساس استانداردهای O-RAN اجرا می شود؛ اما بدان معناست که بخشی از شبکه آن دارای سازگاری با O-RAN است، به طوری که وقتی فناوری در اولین فرصت خود آماده تجاری سازی شد، ورایزون نیز آماده خواهد شد.

شایان ذکر است که تمایز بین Open RAN و O-RAN دوباره مورد توجه قرار می گیرد. اولی اصول شبکه های دسترسی رادیویی مبتنی بر استانداردهای باز را تشریح می کند، در حالی که دومی به مجموعه خاصی از استانداردهای شبکه باز که توسط اتحادیه O-RAN تهیه شده است، مربوط می شود. اعلامیه ورایزون مکرراً به O-RAN هم اشاره می کند، بنابراین ما فرض می کنیم که در مورد این موارد صحبت می کند.

Adam Koeppe، معاون برنامه‌ریزی فناوری ورایزون در این خصوص گفت: ورایزن به‌طور کامل از فناوری O-RAN حمایت می‌کند و بر تجاری‌سازی یک معماری O-RAN از نظر عملیاتی متمرکز است. تعهد ما به توسعه استانداردهای O-RAN و استقرار تجهیزات منطبق بر شبکه دسترسی رادیویی فعال ما به پیشبرد صنعت کمک می کند که منجر به انواع مزایای ملموس برای مشتریان ما می شود که از فناوری پیشرو از ورایزون انتظار دارند.

ورایزون به آرامی اما پیوسته تا این مرحله پیشرفت کرده است و با اجرای یک استقرار چند ساله vRAN، راه را برای Open RAN هموار کرده است. در اوایل سال 2019، شبکه اصلی خود را بازنگری کرد و معماری کانتینری بومی ابری را ارائه کرد و در سال 2020، مجازی سازی کامل توابع باند پایه خود را تکمیل کرد.

ورایزون میگوید تلاش هایش در حوزه  VRAN به موازات و با تلاش های Open RAN اجرا می شود، تکاملی در معماری شبکه مجازی که مجموعه جدیدی از مزایا، پیشرفت های فنی و نوآوری را در شبکه های دسترسی رادیویی ارائه می دهد که به مشتریان در سراسر کشور خدمات می دهد.

طبق تحقیقات Counterpoint، انتظار می‌رود آمریکای شمالی یکی از بزرگترین بازارهای Open RAN در باقی مانده دهه جاری باشد. انتظار می رود هزینه اپراتورهای تلفن همراه در Open RAN تا سال 2030 به 30 میلیارد دلار در سراسر جهان برسد.

این پیش‌بینی ممکن است کمی محافظه‌کارانه باشد، زیرا پیش از آن که AT&T اعلام کند قصد دارد ۱۴ میلیارد دلار در پنج سال آینده برای شبکه Open RAN هزینه کند، منتشر شد.

در گزارش مالی که پایان آن دوره آرام بود، ورایزون فاش کرد که سرمایه گذاری در سال 2023 از 23.1 میلیارد دلار در سال 2022 به 18.8 میلیارد دلار کاهش یافت و انتظار دارد که در سال 2024 به 17 تا 17.5 میلیارد دلار کاهش یابد. همانطور که صحبت می شود، اطلاعیه ای در مورد 130 هزار رادیو O-RAN جایگزینی برای روایت در مورد کاهش حجم حجم ارائه می دهد.

Open RAN همچنین توسط اداره ملی ارتباطات و اطلاعات (NTIA) یک فناوری مهم استراتژیک در نظر گرفته می شود. این به عنوان وسیله ای برای کاهش اتکای ایالات متحده آمریکا به فناوری ساخت خارجی تلقی می شود و به ایالات متحده فرصتی برای رستگاری در بازار جهانی شبکه تلفن همراه می دهد.

طی چند ماه گذشته، NTIA اعطای کمک های مالی 1.5 میلیارد دلاری از صندوق نوآوری بی سیم خود را در تلاشی برای تحریک توسعه Open RAN داخلی آغاز کرده است.

تا همین اواخر، ذی نفعان معمولی پول نقد این بودجه ریزی ها را دریافت می کردند؛ دانشگاه ها، آزمایشگاه های تحقیق و توسعه و فروشنده های رده دوم! تا ژانویه، یعنی زمانی که دیش با به جیب زدن 50 میلیون دلار برای خرج کردن در آزمایشگاهی که آزمایش قابلیت همکاری Open RAN را انجام می‌دهد، خبرساز شد.

البته در ماه دسامبر AT&T در مورد استقرار Open RAN با اریکسون به عنوان تامین کننده سخت افزار اصلی نگاهها را به سمت خود برگرداند.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.