اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 20, 2024
12:28 سه شنبه، 1ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161134

حزب کمونیست چین کمیته‌ای برای رهبری فناوری ایجاد می‌کند

منبع: Peivast

حزب کمونیست حاکم سوگند خورده تا نقش خود در صنایع علوم و فناوری را تسهیل کند و در حالی که این کشور با محدودیت‌ها و تحریم‌های ایالات متحده روبرو است، حزب حاکم می‌خواهد رهبری توسعه فناورانه را به شکلی متمرکز به دست بگیرد.

به گزارش بلومبرگ، حزب کمونیست چین قرار است مکانیسمی را ایجاد کند که براساس آن اقدامات فناورانه را یک کمیته مرکزی تحت رهبری خود بگیرد. تلویزیون دولتی چین با اشاره نشست دولتی به رهبری شی جین‌پینگ این خبر را منتشر کرده است. CCTV البته جزئیاتی از این برنامه منتشر نکرده است اما به نظر پکن بخشی را که از نظرش از اهمیت ویژه برخوردار است به اولویت خود بدل می‌کند.

یک سال پیش، شی خواستار توسعه تحقیقات علمی و جایگزین کردن فناوری‌های خارجی با نمونه‌های بومی شد. بیانات او بخشی از یک تلاش گسترده برای تقویت تلاش‌های داخلی و همکاری بین المللی در راستای تحقق استقلال نسبت به ایالات متحده است. تحریم‌های صادراتی واشنگتن دسترسی چین به پیشرفته‌ترین نیمه‌رساناها و به ویژه تولیدات شرکت انویدیا را محدود کرده است. پردازنده‌های گرافیکی ساخته انویدیا برای آموزش هوش مصنوعی استفاده می‌شوند.

از این رو، پکن در فناوری‌های استراتژی متعدد از جمله نیمه‌رساناها و هوش مصنوعی به جنگ ایالات متحده رفته و می‌خواهد رهبری این بخش را به دست بگیرد.

شی پیش از این معاون خود لیو هی، را موظف کرد تا بر تولید فناوری‌های چیپ بومی نظارت کند. به همین ترتیب شرکت هواوی تلاش‌های تولید چیپ خود را به اوج رسانده و SMIC به عنوان بزرگترین تولیدکننده نیمه‌رسانا در این تلاش‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخودار است.

هواوی با همکاری SMIC موفق شد تا از چیپ‌های بومی ۷ نانومتری در آخرین سری گوشی‌های خود استفاده کند و حالا این دو برای تولید چیپ‌های ۵ نانومتری تلاش می‌کنند. با این حال به گفته تحلیلگران و فعالان بازار، تولیدات SMIC به نسبت رقبای بزرگ خارجی از جمله TSMC گران‌تر تمام می‌شود و میزان عرضه نیز محدودتر است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.