اپراتورها

اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

خبر اول

خدمات ابری و مجازی‌سازی

March 16, 2024
10:30 شنبه، 26ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161307

هدف Akamai ایجاد یک مزیت رقابتی جدید در رایانش ابری است

ICTna.ir – شرکت Akamai، یکی از بازیگران اصلی شبکه تحویل محتوای اینترنتی، می‌گوید که در حال کار برای ایجاد پراکنده‌ترین پلتفرم محاسبات ابری در روی زمین است. Akamai اعلام کرد که قصد دارد تا پایان سال 2024، محاسبات لبه عمومی خود، با نام رمز “Gecko” را با پشتیبانی از ماشین های مجازی به 100 شهر برساند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این نام زیبا به این معنی است که آکامای با ارائه قابلیت‌های ابری و محاسباتی بیشتر در لبه شبکه و تطبیق آن با قابلیت‌های امنیتی و ارائه محتوا که قبلاً برای آن شناخته شده است، در مورد مقابله با آمازون و سایر ارائه دهندگان حدمات ابری جدی است.

بازار محاسبات لبه (اج کامپیوتینگ) برای دهه ها بازاری است که تقریباً در حال انفجار است. اما آکامای در حال حاضر به خوبی در حوزه امنیت و توزیع تثبیت شده است، بنابراین آنقدرها هم سناریوی ساخت و ساز عجیب و غریبی در پیش نخواهد داشت. ایده اصلی این است که به شرکت‌های مخابراتی و شرکت‌ها کمک کند تا تأخیر کمتر و اتصالات امن‌تری برای برنامه‌ها و داده‌های مستقر در موارد استفاده مدرن مانند استنتاج هوش مصنوعی، بازی‌های چند نفره، محاسبات فضایی و رژیم گسترده‌تری از محصولات رسانه‌ای مانند سرویس‌های پخش اجتماعی ایجاد کنند.

تا حدی، Akamai در حال ساختن چیزی است که پیشگام ابر، Linode شروع کرده است و آن را با بهبود زیرساخت‌های تهاجمی در مناطقی که ممکن است ارائه‌های محاسبات لبه‌ای hyperscaler وجود ندارد، هم آهنگ و تکمیل کند.

Akamai گفت که قبلاً قابلیت‌های رایانش ابری را در 9 شهر هنگ کنگ، کوالالامپور مالزی، کوئرتارو مکزیک، ژوهانسبورگ، بوگوتا، کلمبیا، دنور، هیوستون، هامبورگ آلمان و مارسی فرانسه به کار گرفته است.

به گفته این شرکت، سانتیاگو شیلی، دهمین شهری است که Akamai قابلیت‌های لبه ابری Gecko خود را به آنجا میرساند، با این پیاده سازی که به طور کلی در سه ماهه اول سال میلادی جاری در دسترس خواهد بود، این زیرساخت آکامای گسترده تر از همیشه میشود.

 

آکامای کیست؟

Akamai برای چندین دهه است که به ISP ها و شرکت های محتوا کمک می کند تا بیت هایی را در اینترنت جابجا کنند. در طول مسیر، شرکت زیرساخت اینترنت تکامل یافته و قابلیت هایی را به دست آورده است، سایر شبکه های تحویل محتوا را ادغام کرده و به مشاغل مجاور مرتبط مانند امنیت و رایانش ابری وارد شده است.

Akamai در سال 1999 عمومی شد و تا سال 2007 ورایزون و چندین آژانس دولتی ایالات متحده آمریکا را به عنوان مشتریان خدمات توزیع رسانه و ارائه برنامه های کاربردی خود معرفی کرد.

در سال 2010 شریک CDN نتفلیکس شد، همان سالی که Akamai قراردادهایی را با Brightcove و NFL قطع کرد. Orange و AT&T در سال 2012 قراردادهای جداگانه ای را با ارائه دهنده ابر اعلام کردند. KT، سوییس کام و تلفونیکا در سال 2013 قراردادهایی را امضا کردند که بیشتر مربوط به قابلیت های CDN آکامای بود.

همانطور که Akamai رشد کرد، شبکه آن به گونه ای طراحی شد که تا حد امکان از بازیابی داده ها جلوگیری کند. در مصاحبه ای در آوریل 2022، رابرت بلوموف، مدیر ارشد فناوری آکامای، گفت: به جای انتقال داده ها به محاسبات، محاسبات را به داده ها نزدیک کنید، این یک قانون سرانگشتی است و احتمالاً دستکم در 90 درصد مواقع قانون کلی درستی است.

از سال 2014، آکامای حداقل 14 شرکت را خریداری کرده است که ما آنها را می شناسیم: Prolexic Technologies، Xerocole، Bloxx، Nominum ، Janrain، ChameleonX، KryptCo Exceda، Asavie Technologies ، Guardicore، Inverse، Linode، Neosec و Ondat!

هر کدام از این شرکتها، قابلیت‌های جدید شبکه، امنیت و ابر را به شبکه ارائه محتوا و رسانه آکامای را در حال حاضر قدرتمندتر از همیشه کرده اند.

سال گذشته، Akamai بازار CDN را گسترش داد، که نشانه ای از گسترش نیازهای مشتریانش است. این شرکت، قراردادهای مشتری در خصوص تحویل محتوا، برخی از دارایی های CDN و برخی از مشتریان را از Lumen Technologies و StackPath به چنگ آورد.

آکامای گفت که شبکه این شرکت امروز شامل 4100 نقطه حضور (PoP) در سراسر جهان است.

 

“داده ها باید همه جا باشند”

جان الکساندر، معاون مدیریت محصول Akamai گفت که Gecko از بحث های مربوط به قابلیت شبکه که آکامای با ISP ها و مشتریان برتر خود داشته است، نشات گرفته است، که بسیاری از آنها شروع به بررسی هوش مصنوعی برای کمک به توصیه های مشتری کرده اند. امنیت، برنامه هایی که در آنها محاسبات سنگین باید در نزدیکی کار انجام شود.

الکساندر گفت: برنامه شما باید همه جا باشد، داده های شما باید همه جا باشد. کاربران شما همه جا هستند، بنابراین بیایید زیرساختی را فراهم کنیم که به شما این امکان را می دهد.

از آنجایی که رایانش ابری با متمرکز کردن فضای ذخیره سازی و محاسبات، اینترنت را از برخی جهات کارآمدتر کرده است، الکساندر گفت که نیاز روزافزونی به زیرساخت طراحی شده برای پشتیبانی از حجم کاری که نیاز به تأخیر کم و محاسبات سنگین دارند، وجود دارد.

الکساندر گفت: به مدت 25 سال، هر چیزی که ما ساخته ایم طوری طراحی شده است که در صدها، اگر نه هزاران مکان اجرا شود. این بدان معنی است که شما باید برخی از انتخاب های کلیدی طراحی را انجام دهید و زیرساختی که ما به عنوان بخشی از این اعلامیه ارائه می کنیم، برای فعال کردن این نوع خدمات طراحی شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.