اپراتورها

خبر اول

فیبرنوری

March 6, 2024
10:17 چهارشنبه، 16ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161377

اپراتور Virgin Media O2 به طرح ملی فیبر انگلیس با NetCoها دامن می‌زند

ICTna.ir – سرمایه گذاری مشترک Liberty Global و تلفونیکا از برنامه های خود برای تشکیل یک NetCo جدید مبتنی بر فیبر برای پیشبرد جاه طلبی های عمده فروشی خود و حمایت از یکپارچگی بازار پرده برداری کرده است. سرمایه گذاری مشترک Liberty Global و Telefónica Virgin Mobile O2 (VMO2) از برنامه های خود برای ایجاد یک بازیگر جدید “NetCo” که زیربنای دو جاه طلبی کلیدی است، به عنوان یک رقیب عمده فروشی برای BT Openreach، برای ایجاد بستری برای ادغام بالقوه بازار بسیار پراکنده فیبر به محل (FTTP) در بریتانیا پرده برداری کرده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این اطلاعیه برای کسانی که بازار فیبرنوری انگلیس و اروپا را پیگیری می کنند، مورد استقبال قرار گرفته است، به طوری که جولیان واتسون، تحلیلگر اصلی عمده فروشی مخابراتی در Omdia، تنها کارشناس بازاری نیست که پیش بینی می کند این حرکت فعالیت M&A altnet را تشدید خواهد کرد.

در واقع، VMO2 در حال حاضر با خرید اخیر ارائه‌دهنده پهنای باند Upp از شرکت سرمایه‌گذاری LetterOne، عملیات تثبیت خود را آغاز کرده است. در آن زمان، متیو هاوت، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت تحلیلی Assembly، خرید Upp را به عنوان “اولین دومینویی که از نظر خرید آلت‌نت توسط یکی از بازیگران بزرگ سقوط کرد” توصیف کرد.

پائولو پسکاتوره، بنیانگذار و تحلیلگر PP Foresight، خاطرنشان کرد که در حال حاضر بیش از 150 ارائه دهنده altnet در بریتانیا وجود دارد. او گفت: همانطور که پیش می‌رود، بازار تلفن ثابت نمی‌تواند از همه بازیگران حمایت کند، زیرا تعداد زیادی از آنها به دنبال درآمد بسیار کم هستند. با توجه به ساخت بیش از حدی که در حال وقوع است، تجمیع و ادغام اجتناب‌ناپذیر است.

کستر مان، مدیر، مصرف کننده و ارتباطات در CCS Insight، با این موضع موافق است و میگوید ایجاد یک شرکت شبکه جدید با یک تیم اختصاصی می تواند VMO2 را قادر سازد تا فرصت های ادغام و اکتساب را در بازار پهنای باند ثابت دنبال کند. با ده ها ارائه دهنده جایگزین، بریتانیا برای ادغام آماده است و چنین حرکتی مزایای بسیار مهمی در مقیاس VMO2 به همراه خواهد داشت.

مان همچنین به ویژه این واقعیت را برجسته کرد که برنامه VMO2 برای حرکت به بازار عمده فروشی خط ثابت “فرصت های جدیدی را برای ارائه دهندگان خدمات جدید و موجود و رقابت طولانی مدت برای Openreach ایجاد می کند.

 

طرح نت کو رونمایی شد

VMO2 اعلام کرد که با سهامداران Liberty Global و تلفونیکا برای ایجاد یک “شرکت شبکه ثابت ملی متمایز” که در حال حاضر NetCo نام دارد، به این جنبش پیوسته است. جاه طلبی کلی آن ایجاد “بزرگترین چالش شبکه ثابت اختصاصی در کشور است که انتخاب عمده فروشی روشنی را در مقیاس برای سایر ارائه دهندگان به عنوان جایگزین اصلی برای Openreach BT ارائه می دهد.

اساسا، نهاد جدید مسئول استقرار و بازاریابی آینده شبکه فیبر VMO2 خواهد بود. علاوه بر این، همانطور که توسط لوتز شولر، مدیر عامل VMO2 تاکید شده است، NetCo آنچه را که به عنوان “اختیاری تامین مالی جدید” توصیف می کند و بستری برای فرصت های بالقوه یکپارچه سازی آلت نت ارائه می دهد.

تا کنون، JV تایید کرده است که نهاد جدید یک شرکت تابعه کاملاً تلفیقی VMO2 خواهد بود که “تاثیر خنثی بر اهرم و ساختار اعتباری شرکت” خواهد داشت.

این شرکت دارایی های شبکه کابلی و فیبر VMO2 را که 16.2 میلیون ساختمان در سراسر بریتانیا را پوشش می دهد، در اختیار خواهد گرفت و بر تکمیل برنامه ارتقاء فیبر کابلی در حال انجام تمرکز خواهد کرد. VMO2 به نوبه خود به مشتری عمده فروشی NetCo تبدیل خواهد شد.

در همین حال، دارایی های تلفن همراه VMO2 بخشی از NetCo را تشکیل نخواهند داد، در حالی که nexfibre، یک شرکت وابسته به VMO2 که توسط Liberty Global، تلفونیکا و شرکت سهام خصوصی Infravia حمایت می شود، به طور جداگانه با تمرکز بر گسترش شبکه فیبر در مناطق سبز به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

در نهایت، NetCo مجزا و nexfibre قصد دارند از 23 میلیون خانه با شبکه های فیبر ترکیبی خود عبور کنند، در حالی که ردپای جمعی “فیبر کامل” با حدود 4 میلیون ساختمان امروزی افزایش یافته است.

 

مراحل بعدی چیست؟

انتظار می‌رود در ماه‌های آینده موارد بیشتری فاش شود. مان خاطرنشان کرد که اکنون توجه به این موضوع معطوف خواهد شد که “کدام ارائه دهندگان ثبت نام با نهاد جدید را بررسی می کنند، چگونه می توان آن را تنظیم کرد و آیا پاسخی از طرف اوپن ریچ وجود خواهد داشت؟

به گفته واتسون Omdia، ذکر “اختیار تأمین مالی” نشان می‌دهد که NetCo ممکن است به روی سرمایه‌گذاری خصوصی باز باشد، همانطور که در مورد nexfibre JV رخ داد، که به نوبه خود می‌تواند تثبیت در بازار FTTP را تسریع کند.

واتسون همچنین خاطرنشان کرد که به عنوان یک خرده‌فروش، VMO2 “بیشترین شکایت در مورد ارائه‌دهنده پهنای باند، تلفن ثابت و تلویزیون پولی است. جالب است که ببینیم آیا سایر ISPهای بزرگ علاقه‌مند به استفاده از NetCo هستند یا خیر؟

در مورد اوپن ریچ، واتسون گفت که شبکه BT و تجارت عمده‌فروشی “اولویت‌های استقرار” خود را بررسی خواهند کرد.

از نظر سایر آلت‌نت‌ها، واتسون اظهار داشت که به نظر می‌رسد خبر بسیار بدی برای CityFibre است که به ISP‌های کوچک‌تر خدمات می‌دهد و تنها ضریب نفوذ 10 درصدی دارد.

همانطور که در گزارش اخیر بلومبرگ مشخص شده است ، CityFibre خودش جاه‌طلبی‌های M&A را بیان کرده است. سال گذشته ، راب هملین، مدیر ارشد استراتژی CityFibre نیز گفت که او فکر می‌کند که بریتانیا با شبکه فیبر چالش‌گر بزرگ‌تر خدمات بهتری خواهد داد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.