5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

خبر اول

March 1, 2024
12:32 جمعه، 11ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161835

نه خبر کوتاه از دنیای مخابرات و ارتباطات جهان

ICTna.ir – در این بخش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)؛ مروری میکنیم به اخبار کوتاه اما قابل توجه صنعت ارتباطات و مخابرات جهان!

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در این بخش خبری، راکوتن با Kyivstar اوکراین معامله می کند، یونایتد گروپ خرید Bulsatcom را تکمیل میکند و اورنج مشتریان بانکی خود را تخلیه می کند و از بازار بانکی فرار میکند، وودافون با وی ام ویر و نوکیا با راکوتن هم پیاله میشوند، تله نور به 5G SA میرسد و اریکسون پلتفرم پول خود را رو میکند!

با ایستنا همراه باشید:


وودافون با VMware متعلق به Broadcom همکاری کرده است تا مشکل کلیپ های ویدئویی کوتاه پیش استریم شده و پرمصرف پهنای باند را حل کند تا مانند TikTok که به طور مداوم آنها را برای نگه داشتن کاربران خود در یک اسکرول بی نهایت ارائه می کنند، بتواند حفظ کند. همانطور که سانتیاگو تنوریو، مدیر معماری شبکه وودافون توضیح می‌دهد؛ «بخش قابل توجهی» از این نوع محتوا حتی تماشا نمی‌شود، بنابراین به «ترافیک هدر رفته‌ای تبدیل می‌شود که منابع و انرژی شبکه را بدون هدف مصرف می‌کند. اثبات مفهومی که توسط این دو شرکت توسعه داده شده است از یک API شبکه در شبکه وودافون، همراه با نرم افزار RAN Intelligent Controller WMware استفاده می کند و به ارائه دهندگان محتوا یک دید بلادرنگ از شرایط شبکه را ارائه می دهد تا بتوانند پارامترهای مناسب را تنظیم کنند. این یک مشکل بزرگ است: ودافون تخمین می‌زند که تا 20 درصد از ترافیکی که از طریق یک ایستگاه تلفن همراه جریان می‌یابد ممکن است از محتوای ویدیویی ناخواسته تشکیل شده باشد که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را ببیند. این فناوری در حال حاضر در غرفه های ودافون و VMware در کنگره جهانی موبایل به نمایش گذاشته شده است.


منابع ناشناس به رویترز گفته اند که اگر شایعه پیوند میان واحد ایتالیایی ودافون و Fastweb متعلق به سوئیس ادامه یابد، احتمالا ودافون سهام اقلیت در این نهاد جدید را خواهد داشت.


نوکیا با Rakuten ژاپن قرارداد RAN باز امضا کرده است. طبق مفاد این قرارداد، نوکیا تجهیزاتی را از محدوده محصولات AirScale خود با فناوری ReefShark سیستم روی تراشه (SoC) تامین خواهد کرد، ترکیبی که از باند پایین 700 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند که توسط راکوتن برای تکمیل شبکه 4G موجود خود استفاده می‌کند.


همچنین شرکت اوکراینی Kyivstar که با راکوتن هم پیاله شده، تفاهم نامه ای را با اپراتور ژاپنی امضا کرده است که در آن علاقه Kyivstar به استقرار فناوری RAN باز راکوتن سمفونی در شبکه خود تأیید می‌کند. دو طرف در حال حاضر در حال همکاری برای تعریف دامنه ابتکار خود هستند که شامل هر دو فناوری 4G و 5G از RAN باز است. خبر مفصل این توافق را در ایستنا از این لینک بخوانید.


در بلغارستان، یونایتد گروپ مستقر در هلند، خرید Bulsatcom، ارائه‌دهنده تلویزیون ماهواره‌ای مستقیم به خانه و باند پهن را نهایی کرده است. گروه یونایتد در سال 2020 با بلعیدن ویواکام وارد بازار بلغارستان شد.


اورنج به توافقی دست یافته است که به آن اجازه می دهد مشتریان بانکی خود را به BNP Paribas منتقل کند، هشت ماه پس از آن که اورنج اعلام کرد از ورود ناموفق خود به خدمات مالی دست می کشد، حالا مشتریان بانکی اورنج در فرانسه تقدیم بی ان پی پریباس میشوند. مشتریان “اورنج بانک”، به مرور زمان به بانک Hello Bank که زیرمجموعه دیجیتال BNP Paribas است منتقل می‌شوند، در حالی که در اسپانیا مشتریان به Cetelem کوچانده خواهند شد. جالب است بدانید که Cetelem هم برند مالی دیجیتال BNP Paribas در اسپانیا است.


اپراتور Telenor می گوید که اولین استقرار مستقل 5G چند فروشنده خود را با موفقیت در یک محیط ابری ترکیبی که زیرساخت ابر عمومی و خصوصی را پوشش می دهد، انجام داده است. در این مورد، زیرساخت ابر عمومی توسط اوراکل ارائه شد، در حالی که مرکز داده تله نور در اسلو میزبان بخش خصوصی بود. در بخش اوراکل، Telenor اجزای کنترلی را از اوراکل و Enea به کار می‌برد، در حالی که از فناوری‌های Casa Systems، Palo Alto Networks، Red Hat و نوکیا برای اجرای این پروژه استفاده شده است.


در دنیای ابری، اریکسون پلتفرم پول همراه خود، یعنی پلتفرم کیف پول اریکسون را در HPE GreenLake مستقر کرده است. این فروشنده سوئدی ادعا می کند که این حرکت شرکت ها را قادر می سازد تا به استقرار سریعتر خدمات فین تک دست یابند و بهتر با تغییرات فصلی در ترافیک تراکنش سازگار شوند.


دویچه تلکام قول داده است که محصولات امنیتی جدید مبتنی بر شبکه را به مشتریان تلفن همراه ارائه دهد. البته این محصولات تا سال 2025 در دسترس نخواهند بود.


EXA مستقر در بریتانیا قرار است یک مسیر هیبریدی فیبر مایکروویو بین لندن و نیویورک را معرفی کند. در این مسیر، فناوری مایکروویو بین مرکز داده Slough-LD4 و ایستگاه فرود کابل EXA در کورک، ایرلند معرفی خواهد شد.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.