بانکداری و پرداخت الکترونیک

March 8, 2024
10:15 جمعه، 18ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162341

کارتخوان‌ در ایران باقی می‌ماند

فعالان حوزه تجارت الکترونیکی باور دارند با وجود گسترش روش‌های پرداخت، دستگاه‌های کارتخوان حداقل در ایران باقی خواهند ماند و ضرورت دارد کارتخوان‌های قدیمی برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان و صاحبان کسب‌وکارها، به‌روزرسانی شوند.

به گزارش پیوست، در پنل «بررسی فرصت‌های توسعه کسب‌وکار از طریق کارت‌خوان‌های بانکی» صادق فرامرزی، عضو هیات مدیره فدراسیون مشاوران و مدیریت ایران با مرور تاریخچه دستگاه‌های کارتخوان، تغییرات نسل جدید آنها را در مقایسه با گذشته تغییرات نرم‌افزاری دانست و گفت: ما در سال‌های اول شروع به کار در این حوزه، همیشه انتظار تغییرات سخت‌افزاری داشتیم. مثلاً پرینتر دستگاه‌ها سریع‌تر شود یا برخی از ابزارهای آنها تغییر کند. تغییر در حوزه اپلیکیشن به سختی اتفاق می‌افتاد و مدت زیادی طول می‌کشید.

به گفته فرامرزی، در حالی که ایده‌های جدید برای تکنولوژی دستگاه‌های کارتخوان همیشه وجود داشته، محدودیت‌ها عامل اصلی ناتوانی در ایجاد تغییر بر روی دستگاه‌های کارتخوان بوده است. او در این باره گفت: ما به دنبال راهکاری بودیم تا نقاط خدمت مختلف را در یک نقطه تجمیع کنیم یا به اقتضای نیازهای مختلف کاربران، نرم‌افزارهای مربوط به آنها را روی یک دستگاه نصب کنیم؛ مثل ابزار پرداخت دونگی یا نرم‌افزارهای مختلف برای پرداخت دستمزد در رستوران‌ها و پمپ‌بنزین‌ها. رویاهای سال‌های گذشته ما امروزه توسط نسل جدید، استفاده می‌شود.

مهرداد حداد، مدیر امور فناوری‌های نوین بانک پاسارگارد، تحول کارتخوان‌ها را با به بازار آمدن گوشی‌های هوشمند مقایسه کرد و گفت: تحول در دستگاه کارتخوانی که می‌تواند به یک پلتفرم وصل شود مثل اتفاقی است که پیش‌تر در حوزه موبایل و با جایگزینی موبایل‌های هوشمند و قدیمی اتفاق افتاده است. اگر ما موبایل را ابزاری برای تماس افراد در حال حرکت در نظر بگیریم، در موبایل‌های هوشمند کسب‌وکارهایی آمده‌اند که ابداع‌کنندگان موبایل حتی تصور نمی‌کنند نفوذ آنها این چنین زیاد باشد. در خصوص دستگاه‌های کارتخوان اندرویدی هم چنین اتفاقی می‌افتد. به همین دلیل می‌توانیم خدماتی را در کنار خدمت اصلی پرداخت قرار دهیم که در کسب‌وکار دارندگان دستگاه کارتخوان تاثیر می‌گذارد.

 

آینده از آن بانک‌داری نامرئی است
حداد حرکت به سمت بانک‌داری نامرئی را آینده این حوزه دانست. او از لزوم وجود یک پلتفرم صحبت کرد که به وسیله آن خدمت‌دهندگان بتوانند به صورت یک‌جا نیازهای مشتری را شناسایی کرده و آنها را برطرف کنند. مدیر امور فناوری‌های نوین بانک پاسارگارد افزود: اصل داستان امکاناتی است که سیستم عامل در اختیار ما قرار می‌دهد تا یک پلتفرم شکل دهیم و فروشگاه بدون نیاز به مراجعه به بانک، دستگاه کارتخوانی بگیرد که فروشنده آن به طور لحظه‌ای اثر تراکنش‌ها را در حسابش ببیند. فروشنده بر این اساس باشگاه بتواند باشگاه مشتریان بساز و مدیریت فروش و سفارش خود را انجام دهد.

علیرضا زارعی، مدیر توسعه کسب‌وکار مگاپی، از هم‌راستایی سرویس‌های پرداخت مختلف در کشورهای پیشرفته دنیا گفت و وجود کارتخوان‌های جدید اندرویدی را با توجه به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان ضروری دانست.

او در این باره افزود: با ورود کارت‌خوان‌های اندرویدی و تبدیل آنها به نوعی پایانه فروشگاهی، می‌توان گفت الزامات قانونی هر کدام از اصناف به سادگی انجام می‌شود و داده‌های صورت‌حساب‌ها برای آنها ارسال خواهد شد. با این وسیله کل فرآیند فروش در یک دستگاه اندرویدی پیاده‌سازی می‌شود و افراد می‌توانند بدون نگرانی از این طریق برای رفع مشکلات قانونی خود استفاده کنند.

زارعی پایانه فروشگاهی شخصی‌سازی‌شده، امکان قرار گرفتن کالاهای مختلف در دستگاه‌ کارتخوان و الگوی اختصاصی صدور صورت‌حساب را از مزایای این کارتخوان‌ها دانست.

 

لجستیک؛ پشت پرده تحول دیجیتالی
رضا سمیع‌زاده، مدیرعامل هلدینگ فاخر، فرصت‌ توسعه کسب‌وکارها به وسیله کارتخوان اندرویدی را از منظر نوآوری باز و لجستیک‌ها بررسی کرد. او موفقیت شرکت‌های تجارت الکترونیکی بزرگ را به این دلیل دانست که توانسته‌اند در زمان مناسب و با قیمت مناسب،‌ کالاها را از جایی به جای دیگر منتقل کنند.

از نظر سمیع‌زاده مهم‌ترین برتری شرکت‌های تجارت الکترونیکی، مفهوم لجستیک است. او در این باره گفت: لجتسیک همیشه پشت پرده بوده است و شرکت‌های تجارت الکترونیکی همیشه موتور تحولات دیجیتالی را در دست گرفته بودند. لجستیک داشت فراموش می‌شد در حالی که همواره در حال تغییر بود و شرکت‌های تجارت الکترونیکی به این واسطه می‌توانستند مطرح شوند.

سهیل نیکزاد، رئیس هیات مدیره پلتفرم کیوسک، تقاطع دنیای رمزار و حوزه کریپتو با کارتخوان‌های فیزیکی را از منظر دو حوزه بررسی کرد و گفت: فارغ از روایت کریپتو، افراد دوست دارند از سخت‌افزارهای ارائه شده در کارهای خودشان استفاده کنند. علاوه بر این با وجود خلاقیت کمتری، در صورت برقراری ارتباط بین دنیای کریپتو با مکانیزم پرداخت فعلی، گردش مالی بیشتری اتفاق می‌افتد.

 

تکنولوژی به عقب بازنمی‌گردد
نیکزاد بانک‌های مرکزی و قوانین پرداخت کشورها را عامل تعیین‌کننده سقف خلاقیت نظام‌های پرداختی دانست و افزود: بیش از نیمی از درآمد صنعت پرداخت ایران به حساب یک شرکت واریز می‌شود و هر خلاقیتی که محدوده اختیارات آن را از بین ببرد ممنوع است.

او مسیر تکنولوژی کارت‌خوان‌ها در سال‌های گذشته را صعودی دانست و گفت: فکر نمی‌کنم تکنولوژی به عقب بازگردد.

محمد صبری، مدیرعامل شرکت دیبایاران، از جدی نگرفتن کارتخوان‌های اندرویدی در شبکه پرداخت گفت: برتری کارتخوان‌های اندرویدی، بهای تمام شده آنهاست و این مسئله‌ای است که ما به آن توجه نمی‌کنیم. چون این دستگاه‌ها در حجم زیادی تولید می‌شوند، هزینه کمتری دارند و علاوه بر آن مزایای زیادی به مشتری ارائه می‌دهند. به عنوان مثال با استفاده از آنها وقتی پستچی مرسوله پستی را تحویل می‌دهد می‌تواند اطمنیان حاصل کند که بسته به خود شخص تحویل داده شده است. یا در دستگاه‌های برخی از برند‌ها، سنسورهای اثر انگشت یا دوربین وجود دارد.

به باور صبری، بحث امنیت این کارتخوان‌ها یکی از دغدغه‌های کاربران است چون در کارتخوان‌های قدیمی اطلاعات محدودی رد و بدل می‌شد و با سیستم عامل جدید این دستگاه‌ها مثل موبایل حاوی اطلاعات زیاد خواهند بود.

 

کارت‌خوان‌های اندرویدی و چالش امنیت
صادق فرامرزی در مورد امنیت این دستگاه‌ها افزود: ما صاحب برنامه‌ای هستیم که از جنس اندروید است و ریسک‌هایمان بالاتر می‌رود اما نوآوری ریسک به همراه دارد. کارت‌خوان اندرویدی بیشتر از یک ابزار نیست و فکر حاکم روی آن مهم است.

فرامرزی در مورد حرکت کشورهای پیشرفته دنیا به سمت تراکنش‌های حسابی به جای کارتی گفت: ابزارهای جدید به شما این اجازه را می‌دهند که روی موبایل، ساعت هوشمند و هر وسیله‌ای امکان پرداخت داشته باشید. رگولاتور باید بپذیرد که نوع صنعت مالی از کارت به کارت و پرداخت تراکنش حسابی شده و کسی از دستگاه کارتخوان استفاده نمی‌کند.

به عقیده او اگر به این دستگاه‌ها فراتر از یک ابزار نگاه کنیم، امکانات آنها را نادیده گرفته‌ایم.

در پایان این پنل سهیل نیکزاد از باقی ماندن دستگاه‌های کارتخوان به عنوان ابزاری برای پذیرش فیزیکی و احراز هویت مشتری صحبت کرد. به باور او آینده صنعت پرداخت با کارتخوان‌های جدید متنوع‌تر خواهد شد.

رضا سمیع‌زاده اما تغییر تدریجی در دستگاه‌های کارتخوان را آینده این مسیر دانست و گفت: مفهوم خواهد ماند اما شکل تغییر خواهد کرد.

علیرضا زارعی هم مانند سهیل نیکزاد باور دارد دستگاه‌های کارتخوان قرار است تا مدت طولانی در زندگی مردم باقی بمانند و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات باید تلاش کنند تجربه کاربری خوبی به مشتری‌های خود ارائه دهند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.