5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

خبر اول

March 22, 2024
16:51 جمعه، 3ام فروردینماه 1403
کد خبر: 162889

سقوط مدیریت شده ودافون!

ICTna.ir – قیمت سهام وودافون در همان سطحی است که در اواخر دهه نود بود زیرا به عقب نشینی خود از اوپریشن کشوری و مالکیت زیرساخت ادامه می دهد. این اپراتور، تحت مدیریت مارگریتا دلا واله، از بازارهای بزرگ اروپایی عقب نشینی کرده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در اواسط دهه نود، زمانی که جامعه بریتانیا هنوز در حال تطبیق با تلفن همراه بود، صرفاً نمایش یک گوشی در انظار عمومی مانند چرخاندن موتور آئودی در کنار چراغ‌های رنگی تلقی می‌شد. در آن زمان، آن‌ها شبیه ماشین‌حساب‌های قدیمی به ضخامت اینچی بودند و فقط برای تماس‌های صوتی و تبادل پیام‌های کوتاه کوتاه مناسب بودند. اما صحبت کردن در مورد آنها در جمع، یک خطای کلاسیک بود.

در آن زمان، آداب معاشرت تکامل یافته بود و ابزارها در حال گسترش بودند. در بورس لندن، قیمت سهام وودافون چکمه‌های خود را پوشید و از کمپ پایه کمتر از 70 پنس استرلینگ در ژوئن 1997 به 528.20 در مارس 2000 رسید. از رشد فروش 36 درصدی به 3.36 میلیارد پوند (4.3 میلیارد دلار آمریکا، با نرخ ارز امروزی) و افزودن 4.6 میلیون مشتری جدید که در مجموع 10.4 میلیون مشتری را به آن اضافه می کند، لذت می برد.

او در آن زمان کسی نمی دانست که ودافون تقریباً به اوج خود رسیده است. تنها چند ماه پس از انتشار آن گزارش، ودافون برای امتیاز 3G بریتانیا با 6 میلیارد پوند (7.6 میلیارد دلار) هزینه‌ای بیش از حد (مانند سایر برندگان مجوز اروپایی) پرداخت کرد. در سپتامبر 2002، قیمت سهام آن به 97.11 پنس استرلینگ سقوط کرد. در طول 21 سال بعدی که ضریب نفوذ 100 درصدی در عصر اینترنت تلفن همراه بود، هرگز از 300 پنس استرلینگ تجاوز نکرده است. امروز فقط با 66.10 پنس معامله می شود.

نمودار تغییرات قیمت سهام وودافون برحسب پنس استرلینگ در بورس لندن
(منبع: Google Finance)

 

با وجود این، وودافون به یک شرکت غول‌پیکر تبدیل شده است. برای سال مالی منتهی به مارس 2023، فروش 45.7 میلیارد یورویی معادل 49.6 میلیارد دلار و درآمد پایه 14.7 میلیارد یورو (16 میلیارد دلار) را گزارش کرد. این سرویس به حدود 65 میلیون مشتری در قراردادهای تلفن همراه در اروپا خدمات رسانی می کند، همچنین نزدیک به 25 میلیون مشترک باند پهن را تأمین می کند و 190 میلیون مشتری تلفن همراه در سراسر آفریقا دارد. بر این اساس، یکی از بزرگترین و مهم ترین شرکت های اروپا باقی مانده است. اگر زیرساخت‌های آن مانند دلمه کنده می‌شد، خسارت اقتصادی بسیار زیاد بود.

 

از Vodafone Idea تا No-Idea Vodafone

با این حال، عملکرد ضعیف اخیر آن در بازار سهام نشان دهنده فقدان برنامه رشد وودافون است. مدتهاست که گوشی را در جیب همه گذاشته است اما نتوانسته سهم خود را از کیف پول مشتری افزایش دهد. استقبال صنعت از تعرفه‌های «همه چیزی که می‌توانید بخورید» به این معنی است که هیچ سودی از استفاده بیشتر از داده توسط مشتریان وجود ندارد، که به طور همزمان وودافون را ملزم به سرمایه‌گذاری در شبکه‌های بهتر می‌کند. رقابت باعث کاهش قیمت ها می شود. مانند سر خون آلود یک گانگستر در فیلم کازینو ، حاشیه سود به طور اجتناب ناپذیری در یک لوپ رذیله گیر کرده است.

این یک توصیف منصفانه از مخابرات اروپا به طور کلی است، اما وودافون در برخی از بزرگترین بازارهای اروپا نسبت به رقبای خود عملکرد ضعیفی داشته است. درآمد خدمات در سال گذشته در اسپانیا 5.4 درصد، در ایتالیا 2.9 درصد و در آلمان 1.6 درصد کاهش یافته است، جایی که پیش از این یک شغل ناموفق در فناوری اطلاعات عامل نارضایتی مشتریان بود. با رشد 4 درصدی، بریتانیا به عنوان تنها موفقیت اروپایی وودافون برجسته شد، اما اپراتورهای آنجا توانسته‌اند قیمت‌ها را با نرخ تورم یکسان به اضافه 3.9 درصد افزایش دهند. بدیهی است که رقبا در بازارهای دیگر مات و مبهوت این اجازه هستند.

با این حال، حتی در بریتانیا، روسای وودافون به طور معمول ناله می‌کنند که بازده سرمایه به کار گرفته شده (ROCE) کمتر از میانگین موزون هزینه سرمایه است. در ژوئن 2022، گزارشی از بارکلیز نشان داد که ROCE وودافون سال‌ها در ایتالیا و اسپانیا نیز در حال فروش بوده است. تنها در آلمان که شبکه‌های تلفن همراه بزرگ کمتری را در خود جای داده است، هر نوع پیشرفتی را شاهد بوده است.

برای سال‌ها، ودافون بخش‌هایی از امپراتوری‌ای را که در اوایل قرن گذشته ساخته بود، رها می‌کرد و عقب‌نشینی‌اش، تحت مدیریت فعلی مارگریتا دلا واله، اکنون به اروپا رسیده است. این فرآیند در سال 2013 آغاز شد، زمانی که 45 درصد از سهام ورایزون، یک شرکت مخابراتی غول پیکر ایالات متحده آمریکا را به قیمت 130 میلیارد دلار فروخت. بیشتر درآمدها به سهامداران بازگردانده شد. برخی از آنها تحت عنوان Project Spring به بهبود شبکه تزریق شدند. اما این در حال حاضر مانند یک تاریخ کهن و فراموش شده به نظر می رسد.

بازار بزرگ دیگری که وودافون عملاً از آن خارج شده، هند است. در سال 2005 در زمان رئیس سابقش آرون سارین، 1.5 میلیارد دلار بر روی 10 درصد سهام Bharti Airtel، دومین اپراتور بزرگ هند، در سال 2005 قبل از به دست آوردن اکثریت سهام در Hutchison Essar، سپس شرکت شماره چهار مخابرات هند، به مبلغ تقریباً 11 میلیارد دلار در سال 2007، هزینه کرد. اما هند در نهایت یک اشتباه محاسباتی بود. در سال 2018، پس از سال‌ها اختلافات مربوط به مالیات با مقامات هند، با ادغام Vodafone India که از آوریل 2014 کاملاً تحت مالکیت آن بود، با Idea Cellular موافقت کرد. Vodafone Idea ایجاد شده کوچکترین و بیمارترین شرکت مخابراتی در بازار موبایل سه بازیگره امروزی هند است. در همین حال، سهام وودافون از 47.6 درصد در سال 2022 به 32.3 درصد در سال گذشته کاهش یافت.

وودافون که به این تعداد از کشورهای در حال خروجش راضی نیست، زیرساخت های منطقه ای را نیز واگذار می کند. این اپراتور برج های اروپایی خود را پارک کرده است، در یک شرکت جداگانه به نام Vantage Towers که اکنون در فهرست فرانکفورت قرار دارد. ایده این است که Vantage فضای برج های خود را به سایر شرکت های مخابراتی اجاره می دهد. قیمت سهام آن از زمان اولین معامله عمومی در آوریل 2021، 41 درصد افزایش یافته است. در زمان آخرین گزارش سالانه، وودافون سهام غیرمستقیم خود در Vantage را به حدود 57 درصد کاهش داده بود و سرمایه حاصل از فروش سهام را به جیب می زد. اما ظاهراً این کمک چندانی به افزایش ثروت ودافون نکرده است.

پس به اروپا، جایی که آخرین معامله تحت Della Valle به معنای خروج ودافون از ایتالیا و اسپانیا و ادغام تجارت بریتانیا با Three , کوچکترین از چهار اپراتور شبکه تلفن همراه این کشور است. این امر آلمان را ترک خواهد کرد، جایی که درآمد خدمات در سه ماهه سوم اخیر تنها 0.3 درصد افزایش یافته است، به عنوان تنها بازار بزرگ باقی مانده وودافون در قاره اروپاست. مجموعه‌ای از دارایی‌های اروپایی بسیار کوچکتر آن تنها 13 درصد از درآمدهای خدمات گروه را در نیمه اول سال مالی جاری تشکیل می‌دهد. همچنین مسیر رشد آنها روند را کاهش نمی دهد.

Della Valle عملاً جراحی است که اعضای بدن را قطع می کند در حالی که بیماری همچنان در حال گسترش است. هیچ جشنی در بازار سهام از آخرین حرکات او برگزار نشده است. در سالی که او رهبری وودافون را بر عهده داشت، قیمت سهام آن تقریباً یک سوم کاهش یافت. علیرغم هک کردن به نظر می‌رسد که این شرکت زیادی پرکارمند است و در مارس 2023 بیش از 98000 نفر را استخدام کرده است که حدود 7هزار نفر بیشتر از یک دهه قبل است. سود هر کارمند در آن سال مالی اخیر حدود 466هزار دلار بود که حدود 20500 دلار کمتر از درآمد سال 2012 بود. ورایزون، تقریباً در همین مدت، رقم معادل خود را با 537هزار دلار افزایش به 1618500 دلار رسانده است.

 

فناوری به خاطر فناوری

شاید بیش از هر شرکت مخابراتی بزرگ دیگری در خارج از آمریکای شمالی، فناوری ها و روندهای تکنولوژیکی که کمک چندانی به افزایش فروش و کاهش هزینه ها نمی کنند، منحرف شده است. تحلیلگران مالی که به‌روزرسانی انویدیا را نظارت می‌کنند، دلایل خوبی برای علاقه‌مند شدن به آخرین افکار مدیرعامل جنسن هوانگ در مورد واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) دارند که میلیاردها دلار درآمد برای او به همراه داشته است. همین امر را نمی توان در مورد تبلیغ وودافون در مورد 5G گفت، بهبود شبکه ای که تا حد زیادی برای مشتریان بی ربط است. حتی گیج‌کننده‌تر API‌های شبکه، تلاشی برای وادار کردن توسعه‌دهندگان برای پرداخت ویژگی‌های شبکه با ارزش مشکوک، و RAN باز، با هدف پرورش جایگزین‌هایی برای تامین‌کنندگان کیت بزرگ هستند.

وودافون که مصمم است کمتر به اشخاص ثالث متکی باشد، هزاران مهندس نرم افزار را به صفوف کارکنان خود اضافه کرده است تا نقشی در توسعه فناوری داشته باشند. اما به چه منظور؟ اپراتورها مبالغ ناچیزی را صرف تحقیق و توسعه می کنند و وودافون حتی این رقم را در گزارش های مالی فاش نمی کند. برخلاف برخی از اپراتورهای آسیایی، هیچ جاه‌طلبی برای تجاری‌سازی محصولات فناوری برخلاف خدمات مصرف‌کننده ندارد. شرکای فناوری حق دارند گیج شوند. به نظر می رسد یک سرمایه گذاری نرم افزاری بزرگ مانند تخصیص نادرست سرمایه توسط شرکتی است که اولویت اصلی آن باید خدمات مشتری باشد. سرمایه گذاری کوچک بیهوده به نظر می رسد.

آینده ممکن است دفع دارایی های بیشتری را به همراه داشته باشد. اما در حالی که ممکن است شبکه ها دست به دست شوند یا به طور فزاینده ای به اشتراک گذاشته شوند، آنقدر مهم شده اند که ناپدید شوند. یک پیش‌بینی مطمئن این است که ترکیبی از فناوری بزرگ و سهام خصوصی به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، زیرا وودافون کاهش خود را مدیریت می‌کند. نرم‌افزار شبکه در نهایت بر روی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا یا سایر تراشه‌های پیشرفته در امکاناتی که تحت مالکیت یا مدیریت آمازون یا مایکروسافت هستند اجرا می‌شود. فیبر و رادیو و همچنین کانال‌ها، تیرها و برج‌ها ، اجاره داده می‌شوند و با رقبا به اشتراک گذاشته می‌شوند.

وودافون به واسطه نگهدارنده طیف بین همه اینها و مصرف کننده تبدیل می شود. این یک شغل مهم است که نیازمند مشارکت در عملیات شبکه و همچنین توجه به خدمات مشتری، تعرفه ها و فعالیت های مختلف فروش و بازاریابی است. اما غول‌های اینترنتی می‌توانند به همین خوبی این کار را انجام دهند و اتصالات را با سایر محصولات خود ترکیب کنند و آنها تنها طیفی را ندارند که شرکت‌های مخابراتی هزینه زیادی برای صدور مجوز پرداخت کرده‌اند. این یک فکر هشیارکننده برای هر رئیس مخابرات است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.