سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

March 23, 2024
12:22 شنبه، 4ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163006

هر آنچه باید درباره ویندوز ۱۲ بدانید

منبع: Peivast

شرکت مایکروسافت اعلام کرده است که در نیمه دوم سال جاری(۲۰۲۴) از نسخه جدید ویندوز، ویندوز ۱۲ رونمایی خواهد کرد. تجهیز ویندوز ۱۲ به هوش مصنوعی، استفاده از سیستم عامل ماژولار و افزایش فضای ذخیره داده از جمله مهم‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های این نسخه از ویندوز مایکروسافت عنوان شده است.

احتمال اجرای برنامه‌های پیشین و قدیمی روی ویندوز ۱۲ با وجود تمام موارد پیشرفته امکان‌پذیر خواهد بود. قیمت‌گذاری این نسخه نیز وابسته به ویژگی‌ها و محتوای آن است. وضعیت بازار و استراتژی برند ارائه‌دهنده نیز قیمت ویندوز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دسترسی به ویندوز ۱۲ کمتر از چندماه دیگر
ویندوز یک سیستم عامل است که توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده شده است. سیستم عامل ویندوز روی کامپیوترها و دستگاه‌های مختلف اجرا می‌شود و وظیفه مدیریت منابع سخت‌افزاری، اجرای برنامه‌ها و ارتباط با دستگاه‌های ورودی و خروجی را بر عهده دارد.

مایکروسافت به‌طور منظم به‌روزرسانی‌هایی برای سیستم عامل ویندوز منتشر می‌کند. این به‌روزرسانی‌ها به‌منظور بهبود عملکرد سیستم، اصلاح اشکالات امنیتی و افزودن قابلیت‌های جدید به سیستم عامل ارائه می‌شود. همچنین، به‌روزرسانی‌ها می‌تواند شامل به‌روزرسانی‌های قسمت درایورها، کتابخانه‌ها و برنامه‌های جانبی باشد.

به‌روزرسانی‌های ویندوز به‌عنوان یک روش مهم برای حفظ امنیت و کارایی سیستم عامل است. با انجام به‌روزرسانی‌ها، مشکلات امنیتی موجود برطرف شده و نقاط ضعف سیستم قوی‌تر می‌شود. همچنین با انجام هر سری این به‌روزرسانی‌ها عملکرد سیستم بهبود می‌یابد و قابلیت‌های جدیدی به سیستم اضافه می‌شود.

شرکت مایکروسافت اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۴ ویندوز متفاوت ۱۲ را به بازار عرضه خواهد کرد . این ویندوز با بهبود قابل توجهی در استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌تواند تجربه کاربری بهتری را به کاربران ارائه داده و قابلیت‌های هوش مصنوعی را گسترش دهد.

ویژگی‌های ویندوز ۱۲
انتظار می‌رود ویندوز ۱۲ در نیمه دوم یا اواخر سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه شود. با توجه به اینکه پشتیبانی از ویندوز ۱۰ نیز به پایان رسیده است؛ مایکروسافت سعی دارد تا در بهترین زمان ممکن محصولی را ارئه دهد که کاربران به بهترین امنیت و امکانات دسترسی داشته باشند. ویژگی‌های این ویندوز انقلابی عبارتند از:

۱- هوش مصنوعی در ویندوز ۱۲
مایکروسافت در جهت بهبود تجربه کاربری و افزایش کارایی سیستم از هوش مصنوعی در نسخه جدید ویندوز استفاده خواهد کرد. ویژگی‌های سخت‌افزاری متناسب باهوش مصنوعی می‌تواند شامل واحدهای پردازش عصبی یا پردازنده‌های مبتنی بر Arm باشد. به‌نظر می‌رسد هوش مصنوعی(AI) و یادگیری ماشین (Machine Learning) در ویندوز ۱۲ نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

با استفاده از هوش مصنوعی، ویندوز ۱۲ می‌تواند در بخش‌های مختلفی از سیستم عامل عملکرد بالایی داشته باشد. از جمله می‌توان به بهبود دستیار مجازی کورتانا، که به کاربران در فعالیت‌های روزمره کمک می‌کند، اشاره کرد. طبق اطلاعاتی که ارائه شده ویندوز ۱۲ از تراشه‌های Intel Core Ultra استفاده کرده که قابلیت‌های هوش مصنوعی و عملکرد ویندوز را به‌صورت چشمگیری افزایش می‌دهد.

۲- استفاده از سیستم عامل ماژولار
سیستم عامل ماژولار در ویندوز ۱۲ می‌تواند مزایای مهمی برای کاربران به همراه داشته باشد، از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بهینه‌سازی عملکرد
سیستم عامل ماژولار به مایکروسافت اجازه می‌دهد تا نسخه‌های مختلفی از سیستم عامل را برای دستگاه‌های مختلف پیکربندی کند. این به معنای حذف و غیرفعال کردن ویژگی‌ها و برنامه‌هایی غیرضروری است.

سرعت نصب و به‌روزرسانی
با حذف و غیرفعال کردن ویژگی‌ها و برنامه‌های غیرضروری، حجم نصب و به‌روزرسانی سیستم عامل کاهش پیدا می‌کند. این به معنای نیاز کمتر به فضای ذخیره‌سازی و زمان کمتر برای نصب و به‌روزرسانی است. این امر به کاربران کمک می‌کند تا سریع‌تر به نسخه‌های جدید سیستم عامل دسترسی پیدا کنند و از قابلیت‌های جدید استفاده کنند.

پشتیبانی بهتر از دستگاه‌های مختلف
با استفاده از سیستم عامل ماژولار، مایکروسافت می‌تواند نسخه‌های مختلف سیستم عامل را برای دستگاه‌های خاصی پیکربندی کند. این به معنای بهبود پشتیبانی و سازگاری بیشتر با دستگاه‌های مختلف است. همچنین، این سیستم می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی و منابع سخت‌افزاری شود، زیرا تنها برنامه‌ها و ویژگی‌هایی که برای دستگاه مورد نیاز است، نصب و فعال خواهند شد.

۳- رابط کاربری به‌روز شده
مایکروسافت قصد دارد در ویندوز ۱۲ تغییراتی در رابط کاربری (UI) اعمال کند. حضور نوار وظیفه شناور در گوشه بالا سمت راست و نمادهای سیستم به همراه نوار جست‌وجوی شناور و آیکون آب و هوا در بالا سمت چپ، نشان می‌دهد که مایکروسافت در حال طراحی یک تجربه کاربری جدید است که احتمالاً در ویندوز ۱۲ معرفی خواهد شد.

سخت افزار مورد نیاز ویندوز ۱۲
به دلیل وجود ویژگی‌های خاص مبتنی بر هوش مصنوعی مانند پردازش گفتار و تصویر، مستلزم سخت افزار جدیدتری است. در این حالت، توانایی رایانه شخصی برای اجرای این ویژگی‌ها به‌طور مستقل و بدون نیاز به ارتقا سخت‌افزاری ممکن است محدود شود. با توجه به اطلاعاتی که در Windows Central منتشر شده، برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی در ویندوز ممکن است نیاز به رایانه‌های شخصی با NPU داخلی داشته باشد. با توجه به این پیش‌بینی می‌توان گفت اجرای این ویژگی‌ها ممکن است توسط تعداد محدودی لپ‌تاپ فوق‌ مدرن ممکن باشد. پیش‌نیازهای نصب ویندوز ۱۲ عبارتند از:

۱- حداقل ۸ گیگابایت رم
برای اجرای بهینه ویندوز ۱۲، حداقل ۸ گیگابایت حافظه رم نیاز است. با این حجم حافظه رم، سیستم عامل عملکرد بهینه‌ای خواهد داشت.

۲- ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی
برای نصب ویندوز ۱۲، حداقل ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در دستگاه شما نیاز است. این فضا برای نصب سیستم عامل و برنامه‌ها و فایل‌های دیگر ضروری است.

۳- پردازنده ۶۴ بیتی با سرعت کلاک ۱ گیگاهرتز
ویندوز ۱۲ نیازمند پردازنده‌ای با معماری ۶۴ بیتی و سرعت کلاک حداقل ۱ گیگاهرتز است. این پردازنده برای اجرای سیستم عامل به‌طور صحیح و کارآمد الزامی است.

۴- اتصال به اینترنت و حساب مایکروسافت
برای راه‌اندازی اولیه ویندوز ۱۲،به اتصال اینترنت برای دسترسی به خدمات آنلاین و همچنین یک حساب مایکروسافت برای ورود به سیستم عامل نیاز است.

ناگفته نماند که معرفی تراشه اسنپدراگون Elite X توسط کوالکام، نشان می‌دهد که صنعت سخت‌افزار در حال توسعه است. اگر ادعاهای کوالکام در مورد عملکرد سریع‌ترین CPU لپ‌تاپ و مصرف انرژی کمتر صحت داشته باشد، وجود این تراشه‌ها می‌تواند رقیبی قدرتمند برای دستگاه‌هایی باشد که ویندوز ۱۲ را اجرا می‌کند.

کار روی طراحی‌های مبتنی بر Arm توسط AMD و Nvidia نشان می‌دهد که این شرکت‌ها نیز به دنبال بهبود عملکرد و افزایش کارایی در نسل بعدی رایانه‌های شخصی هستند و این تغییرات ممکن است با همراهی ویندوز ۱۲ و ویژگی‌های آن باشد.

ویندوز ۱۲ چه زمانی در دسترس عموم قرار می‌گیرد؟
در گذشته، مایکروسافت عموماً از پنجره زمانی H2 (نیمه دوم سال) برای انتشار نسخه‌های جدید ویندوز استفاده کرده است. برای انتشار نهایی نسخه جدید ویندوز، معمولاً یک دوره بتای عمومی و بتای داخلی وجود دارد. در این دوره‌ها، بیلدهای داخلی به تدریج منتشر می‌شود تا بازخورد کاربران و توسعه‌دهندگان را دریافت کرده و مشکلات را رفع کنند. بعد از این دوره‌ها، نسخه نهایی منتشر می‌شود.

با این حال، باید توجه داشت که تقویم انتشار محصولات ویندوز ممکن است در هر دوره تغییر کند. در حال حاضر در منابع بسیاری اعلام شده است که نسخه جدید ویندوز در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه خواهد شد. لازم به ذکر است که تصمیمات مایکروسافت در مورد زمانبندی انتشار محصولاتش به عوامل مختلفی بستگی دارد.

آیا ویندوز ۱۲ برنامه‌های قدیمی را هم اجرا می‌کند؟
این نکته یکی از نکات قوت ویندوز بوده است و احتمالاً در ویندوز ۱۲ هم ادامه خواهد یافت. مایکروسافت در گذشته برای بهبود امنیت ویندوز تلاش بسیاری کرده و ادامه این تلاش در نسخه‌های بعدی نیز محتمل است. اجرای رایانه‌های شخصی مجازی در فضای ابری و توسعه هوش مصنوعی نیز می‌تواند به بهبود امنیت ویندوز کمک کند.

لازم به ذکر است که اگر توافق بین شرکت گوگل و مایکروسافت انجام بگیرد امکان دسترسی به فروشگاه Google Play برای اندروید در ویندوز جدید نیز ایجاد می‌شود.

سخن پایانی
مساله دیگری که مطرح است قیمت نسخه جدید ویندوز است. قیمت ویندوز همواره متفاوت بوده و بر اساس نسخه، ویژگی‌ها و محتوای موجود در آن تعیین می‌شود. لازم به ذکراست که استراتژی قیمت‌گذاری مایکروسافت به عوامل مختلفی مانند رقابت با سایر سیستم‌ عامل‌ها، نیاز بازار و استراتژی کسب‌وکار آن‌ها بستگی دارد.

ناگفته نماند که در برخی منابع معتبر به این نکته اشاره شده است که مایکروسافت در سال ۲۰۲۴ قصد دارد گزینه «AI Super Resolution» را به ویندوز اضافه کند. این ویژگی از NPUهای داخلی به جای GPU برای بهبود کیفیت بصری در بازی‌ها و ویدئوها استفاده می‌کند. با این حال، نوعی نگرانی در مورد کیفیت ارتقا یافته توسط NPU ها نسبت به GPU مطرح شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.