سخت‌افزار

March 26, 2024
10:57 سه شنبه، 7ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163159

راهنمای خرید فلش درایو به همراه معرفی بهترین مدل‌های بازار

انوع فلش درایو

از فلش درایوها می‌توان برای ذخیره داده‌هایی مانند تصاویر، اسناد، موسیقی و غیره استفاده کرد. در هنگام خرید فلش درایو علاوه بر ظرفیت، باید اندازه، سرعت، ویژگی‌های امنیتی و بسیاری از موارد دیگر را نیز در نظر گرفت. برای افرادی که برای اولین بار اقدام به خرید فلش درایو می‌کنند ممکن است انتخاب یک فلش درایو مناسب کمی ‌سخت به نظر برسد. ما در اینجا می‌خواهیم تا دیوار ابهامات شما درباره خرید فلش درایو را بشکنیم و در این مقاله به طور جامع به موضوع راهنمای خرید فلش درایو بپردازیم.

به طور حتم ظرفیت یک فلش درایو از اصلی‌ترین مشخصاتی است که در هنگام خرید فلش درایو باید به آن توجه داشته باشید. ظرفیت یک فلش درایو، تعیین کننده میزان اطلاعاتی است که می‌توانید در دستگاه ذخیره کنید است. برخی از فلش درایوهای ارزان قیمتی در بازار وجود دارند که تراشه‌های حافظه با کیفیت پایین ارائه می‌دهند. از جمله معایبی که در این گونه فلش درایوها دیده شده این است که سرعت خوندن و نوشتن USB بسیار پایین است و عمر آنها کوتاه است. ساده‌ترین راه برای مقابله با چنین مشکلی این است که از فروشنده بخواهیم که حافظه‌های جدید سطح 1 که توسط سازنده‌های معتبر مانند سامسونگ، SanDisk و Intel و Micron تولید شده‌اند را ارائه دهند.

علاوه بر این، نوع داده‌ای که شما می‌خواهید در فلش درایو ذخیره کنید نیز بر تصمیم شما برای انتخاب میزان حافظه مورد نیاز تأثیرگذار خواهد بود. فایل‌های ویدئویی حجم بیشتری را نسبت به فایل‌های مبتنی بر متن اشغال می‌کنند و به همین جهت نیاز به حافظه بیشتری را خواهند داشت.

گاهی ممکن است فلش شما ظرفیت درستی را نمایش ندهد و نیاز به فرمت داشته باشد که راهنمای آن را در آموزش فرمت فلش نوشته‌ایم.

در هنگام خرید فلش درایو همواره باید سرعت خواندن-نوشتن در نظر گرفته شود. سرعت یک فلش درایو نشان دهنده میزان مدت زمانی است که داده‌ها روی آن منتقل و ذخیره می‌شوند است. هر چه میزان سرعت خواندن-نوشتن شما بیشتر باشد، فرآیند انتقال داده‌ها سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد. سرعت فلش درایو در هنگام انتقال فایل‌های حجیم به صورت همزمان و پشتیبان‌گیری عامل مفید و موثری خواهد بود.

همانند میزان حافظه، سرعت خواندن-نوشتن همه فلش درایوها با یکدیگر یکسان نیستند. به طور کلی دو نوع درایو وجود دارد. برخی با رابط standard-speed و برخی دیگر با رابط high-speed در بازار موجود هستند. که اغلب با نام USB 2.0 و USB 3.0 نیز شناخته می‌شوند. برای استفاده از USB 3.0 کامپیوتر شما باید دارای پورت USB 3.0 باشد. درایوهای فلش که از USB 3.0 استفاده می‌کنند با درگاه‌های USB 2.0 نیز سازگار هستند اما با سرعت USB 2.0 کار می‌کنند.

سازگاری عامل مهمی ‌برای فلش درایوها محسوب می‌شود. برای استفاده راحت از فلش درایو شما باید به سازگاری فلش درایو با دستگاه‌های خود توجه داشته باشید تا بتوانید بدون دردسر از آنها استفاده کنید. بنابراین، به نوع اتصال دستگاه خود توجه داشته باشید.

سه نوع کانکتور اصلی برای دستگاه‌ها وجود دارد: Type-A, Type-C و Micro-USB. هر نوع کانکتور سطوح ویژگی‌های عملکردی متفاوتی را ارائه می‌دهند. اتصالات Type-A  و Type-C بیشترین سرعت انتقال داده را ارائه می‌دهند، در حالی که اتصال Micro-USB برای تلفن‌های همراه و دستگاه‌های قابل حمل استفاده می‌شود. دانستن نوع کانکتور دستگاه‌های خود باعث می‌شود تا گزینه‌های خرید خود را محدودتر و بهینه‌تر کنید.

در مرحله بعدی بررسی کنید که فلش درایو برای چه نوع سیستم عاملی طراحی شده است. کامپیوترهای امروزی دارای دو نوع سیستم عامل ویندوز و Mac  هستند. اگر مطمئن نیستید که چه نوع سیستم عاملی بر روی سیستم خود دارید، بهتر است قبل از خرید فلش تحقیقی در این باره داشته باشید. اکثر درایوها به صورت NTFS برای رایانه‌های شخصی ویندوز یا FAT32/HFS+ برای رایانه‌های مک است.

آیا می‌خواهید که فلش درایوی را خریداری کنید که با یک بار هزینه کردن طول عمر خوبی برای شما داشته باشد؟ دوام معیاری است که نشان می‌دهد که فلش درایو چقدر می‌تواند در برابر تغییرات محیطی مانند دما، رطوبت و همچنین شوک‌های فیزیکی یا لرزش بدون خراش یا آسیب دیدگی مقاومت کند.

یک فلش درایو خوب باید بتواند شرایط مختلف فیزیکی را با کمترین آسیب تحمل کند تا بتواند در طول عمر خود به عملکرد قابل توجهی برسد. برای تعیین دوام فلش به دنبال فلش درایوی باشد که دارای رتبه IP خوبی باشد. هر چه میزان رتبه IP بالاتر باشد، در برابر هر نوع فشار خارجی مقاومت بهتری از خود نشان خواهد داد.

قابلیت اطمینان در هنگام خرید فلش درایو نیز یک فاکتور اساسی محسوب می‌شود و نشان دهنده این است که دستگاه شما تا چه اندازه در ذخیره داده‌ها در طولانی مدت مفید و مؤثر عمل خواهد کرد. برای اندازه‌گیری قابلیت اطمینان در هنگام خرید فلش درایو به دنبال دستگاهی باشید که تحت آزمایش‌های گسترده از جمله تست‌های چرخه عمر، اندازه گیری عملکرد در دماها و بارهای شدید همراه با تست‌های استقامتی قرار گرفته باشد.

فلش درایو

اگر اطلاعات شخصی یا مالی که دارای حساسیت هستند را در فلش درایو خود ذخیره می‌کنید، یکی از بهترین راه‌های محافظت از اطلاعات استفاده از رمز عبور است. برخی از فلش درایوها قابلیت تنظیم رمز عبور را دارند و می‌توانید پس از وارد نمودن رمز عبور دستگاه خود را باز کنید. بنابراین، قبل از خرید از فروشنده در این باره سؤال کنید.

علاوه بر این، به دنبال فلش درایوهایی باشید که قابلیت رمزگذاری مبتنی بر سخت‌افزار یا نرم افزار را ارائه می‌دهند. پس، مطمئن شوید که فلش درایو شما از الگوریتم‌های رمزنگاری مانند AES-256 پشتیبانی می‌کنند تا هیچکس دیگری به غیر از شما نتواند آن را رمزگشایی کند.

شهرت یک برند به دلیل ساخت محصولات باکیفیت است. برندهای معتبر فلش درایوهای قابل اعتمادتر و با عملکرد و عمر بهتری تولید می‌کنند. انتخاب محصولاتی با برند بهتر در زمان و هزینه شما صرفه جویی خواهد کرد. علاوه بر شهرت و اعتبار برند، در هنگام خرید فلش درایو، توجه به خدمات ارائه شده توسط یک برند خاص نیز اهمیت دارد.

برندهایی که از شهرت خوبی برخوردار هستند پشتیبانی فنی باکیفیت‌تری می‌توانند ارائه دهند. به طور حتم یک تولید کننده شناخته شده بسیار بهتر و بیشتر از یک برندی که کمتر شناخته شده است می‌تواند به درخواست‌های مشتریان خود پاسخگو باشد.

همچنین، در هنگام خرید به ضمانت‌های کالا نیز توجه داشته باشید. برندهای معروف ضمانت‌های قویتری را ارائه می‌دهند. بهتر است قبل از خرید نهایی، نظرات کاربران را در صفحات اجتماعی در مورد فلش درایو مورد نظر خود جستجو کنید. بازخوردها و نظرات دیگران می‌تواند بینش ارزشمندی را در مورد نحوه عملکرد برندهای مختلف از نظر قابلیت اطمینان و استانداردهای تضمین کیفیت در بازارهای مربوطه ارائه کنند.

بودجه خریدار عامل مهمی ‌برای تصمیم‌گیری فرد است. سعی کنید مدل‌های مختلف فلش درایوی را که با بودجه خود می‌توانید خریداری کنید را بررسی کرده و مدلی مقرون به صرفه و باکیفیت را خریداری کنید.

فلش‌های USB در اشکال و اندازه‌های مختلف در بازار وجود دارند و با ظرفیت‌های مختلفی ارائه می‌شوند. درست است که مدل‌هایی با قیمت بالاتر فضای ذخیره سازی بیشتر یا ویژگی‌های دیگری را ارائه می‌دهند که برای کارهای خاص مفید به نظر می‌رسد، اما اگر در پرداخت هزینه محدودیت دارید، می‌توانید از عملکردهای اضافی که ممکن است مورد نیاز شما نباشد چشم پوشی کنید.

طراحی و شکل فلش درایو شما نقش مهمی ‌در تعیین زمان انتقال و اندازه داده‌ها دارد. همچنین بر قابلیت حمل و اندازه آن تأثیرگذار است. رایج‌ترین فاکتورها برای درایوهای فلش USB، طرح‌های بدنه جامد و درپوش چرخان است.

درایوهای بدنه جامد معمولاً بادوام‌تر، دارای ظرفیت بیشتر، طیف‌های رنگی متنوع و در اندازه‌های کوچکتری نسبت به فلش‌هایی با درپوش چرخان در دسترس هستند. با این حال این درایوها دارای درپوش محافظ نیستند و افراد در حین استفاده از آنها باید مراقب باشند چرا که در صورت افتادن فلش خطر آسیب رساندن به اجزای داخلی وجود دارد.

گارانتی آرامش ارزشمندی را پس از خرید برای مشتریان به ارمغان می‌آورد. برخی از تولید کنندگان ضمانت‌های محدودی را برای فلش درایوهای خود ارائه می‌دهند و در صورت بروز هر گونه نقصی تنها پس از طی مدت زمان معینی پس از خرید پوشش می‌دهند.

برخی از فلش درایوهای USB دارای بسته‌های پشتیبانی فنی هستند که در صورت بروز مشکل در هنگام استفاده اطمینان بیشتری را به ارمغان خواهد آورد. بنابراین، در هنگام خرید فلش درایو به خدمات پس از فروش که سازنده ارائه می‌دهد توجه داشته باشید. توجه به این موضوعات می‌تواند هزینه‌های غیرمنتظره تعمیر و نگهداری را کاهش دهد.

برای بسیاری از افراد فلش‌هایی که دارای لوازم جانبی هستند جالب‌تر هستند. لوازم جانبی می‌توانند تجربه شما را با دستگاه افزایش دهند و به شما کمک کنند تا راحت‌تر داده‌ها را ذخیره کنید. برخی از لوازم جانبی که با فلش‌های USB ارائه می‌شوند شامل بند، قاب و جاکلیدی هستند.

بندهای یک فلش می‌توانند به شما در ایمن نگه داشتن و دسترسی آسان کمک کنند. قاب‌ها یک لایه محافظتی اضافی برای درایو ایجاد می‌کنند و آن را در برابر گرد و غبار و کثیفی یا هر نوع آسیب دیگر محافظت می‌کنند.

تنها مقداری هزینه اضافی برای لوازم جانبی واقعاً در طولانی مدت مفید است. آنها به شما کمک می‌کنند تا تجربه استفاده بهتر و محافظت از USB را داشته باشید.

اگر به دنبال خرید فلش درایو هستید ممکن است وقتی تنوع آنها را در بازار ببینید در انتخاب بهترین آنها کمی سردرگم شوید. در ادامه راهنمای خرید فلش درایو تصمیم گرفتیم تا چند نمونه از بهترین فلش درایوها موجود در بازار را به شما معرفی کنیم.

 

فلش درایو SanDisk 32GB Cruzer Blade دارای ظاهر فوق‌العاده فشرده و قابل حمل است که به راحتی می‌توانید فایل‌های خود را با رایانه به اشتراک بگذارید. با استفاده از نرم‌افزار SanDisk SecureAccess در ویندوزهای 10، 8 و 7 می‌توانید رمزگذاری AES ۱۲۸ بیتی را استفاده کنید.

برند ای دیتا از جمله برندهای معروف در بازار است که تا به امروز فلش‌های باکیفیت همراه با رضایت مشتریان را به بازار ارائه داده است. این فلش دارای ۳۲ گیگابایت ظرفیت است و در طراحی این فلش از درپوش گیره‌دار استفاده شده است که ایمن و محکم است. در انتهای فلش دارای پایه‌های بلند برای اتصال به بند یا جاکلیدی است. وزن آن ۹ گرم است و از رابط USB 3.2 نسل یک پشتیبانی می‌کند. سرعت خواندن آن ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن آن ۳۰ مگابایت بر ثانیه است. از لحاظ مقاومت نیز دارای 4 لایه حفاظت ایمنی، ضد آب و ضد ضربه، مقاوم در برابر حرارات بالا و پایین است.

برند hp از جمله برندهای معتبر در ساخت محصولات دیجیتالی است. ظرفیت این فلش 32 گیگابایت است و دارای رابط usb 2.0 و سرعت 14 مگابایت بر ثانیه است. روکش فلزی این فلش بادوام، براق و مقاومت خوبی در برابر اثر انگشت و لک دارد و از نظر طراحی مکمل خوبی برای دستگاه‌های اولترابوک است. طول تقریبی 4 سانتی متر و جای گره مخصوصی برای اتصال به جاکلیدی دارد.

یکی از راه‌های سریع و ساده برای ذخیره‌سازی اضافی و پرسرعت استفاده از فلش مموری سن دیسک مدل ULTRA FIT USB 3.1 CZ430 با ظرفیت ۶۴ گیگابایت است که با عملکردی را ارائه می‌دهد به شما امکان می‌دهد یک فیلم را تا ۱۵ برابر سریعتر از فلش مموری USB 2.0 جابجا کنید. این فلش از نظر طراحی جمع و جور و سرعت انتقال این فلش ۱۳۰ مگابایت بر ثانیه است. با نرم افزار SanDisk SecureAccess می‌توانید بر روی این فلش رمزگذاری ۱۲۸ بیتی AES را انجام دهید. با استفاده از نرم‌افزار RescuePRO Deluxe می‌توانید فایل‌هایی را که به طور تصادفی حذف کرده‌اید را به آسانی بازیابی کنید.

برند این فلش HP است و ظرفیت آن ۶۴ گیگابایت است و در رابط‌های سخت افزاری USB 2.0 و USB 3.0 ارائه شده است. فلش درایو HP v150w USB 2.0 یکی از ابزارهای خوب برای ذخیره سازی موبایل است. از نظر طراحی این ابزار دارای سرپوشی است که در مواقعی که از فلش استفاده نمی‌کنید از این فلش درایو محافظت می‌کند. این فلش با لپ‌تاپ‌های ویندوزی و مک سازگار  و دارای گارانتی دوساله است که با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

فلش درایو سن دیسک مدل SanDisk Ultra Flair USB 3.0 فایل‌ها را سریع جابجا می‌کند. و از نظر عملکردی دارای سرعت ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه است. بدنه آن فلزی و بادوام است که می‌تواند ضربه‌ها را به خوبی تحمل کند. همچنین می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری بر روی این فلش رمزگذاری کنید تا بتوانید از داده‌هایتان محافظت بیشتری کنید. فلش درایو سن دیسک دارای 5 سال گارانتی محدود است.

فلش ROYAL UR340 ای دیتا از بهترین مواد ساخته شده است و اندازه آن کوچک است. وزن آن کم و بدنه آن از جنس فلز است. دارای طراحی ساده و ظریفی است که ظاهری کاربردی و شیکی را به آن داده است. جنس نیکلی آن محکم و طراحی آن از ظرافت خاصی برخوردار است.

با جدیدترین رابط USB 3.2 Gen1 که سرعت انتقال آن حداکثر ۵ گیگابایت در ثانیه است انتقال فایل‌ها از طریق این پلتفرم به سرعت انجام می‌شود. این فلش دارای مقاومت خوبی در برابر آب، گرد و غبار و شوک‌های الکتریکی است.

اگر به دنبال فلش مموری با سرعت بالا هستید فلش  مموری سامسونگ مدل Bar MUF-128BA/AM با سرعت ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه یکی از بهترین مدل‌های موجود در بازار است. این فلش دارای دمای عملیاتی بین ۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد و دمای غیرعملیاتی منفی ۱۰ الی ۷۰ درجه سانتیگراد است. طراحی این فلش در نوع خود منحصر بفرد است و پایه فلزی آن جنبه زیبایی و کاربردی بیشتری به آن داده است. در انتهای این فلش، حلقه فلزی بزرگی قرار دارد و می‌تواند از گم شدن آن جلوگیری کند.

این فلش دارای بدنه‌ای مقاوم در برابر گرد و غبار و ضربه است. اگر شما در مکان‌های پر از گرد و غبار مانند مکان‌های ساختمانی فعالیت می‌کنید و می‌خواهید که یک فلش مقاوم داشته باشید فلش درایو سیلیکون پاور مدل J80 گزینه‌ای عالی است. با نرم افزار Recuva File Recovery می‌توانید فایل‌های مورد نیاز که پاک کرده‌اید را بازیابی کنید. فلش Jewel J80 با روکش نفیس آلیاژی روی و رنگ تیتانیوم ظریف، خود را متفاوت از بقیه جلوه داده است.

انتهای این فلش دارای طراحی ارگونومیک دایره‌ای است که امکان گرفتن راحت‌تر را فراهم کرده است. فلش jewel j80 مجهز به رابط Super Speed USB 3.0 است که انتقال سریع با کارایی بالا را فراهم می‌سازد. همچنین، این فلش از فناوری بسته بندی Chip on Board (COB) استفاده می‌کند که آن را ضد آب، ضد ضربه و ضد گرد و غبار می‌کند. از جمله مزایای این فلش این است که شرکت سازنده گارانتی مادام العمر برای محصولات خود ارائه می‌دهد.

فلش درایو SanDisk Ultra Dual Drive Luxe USB دارای سرعت ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه و فایل‌ها را به سرعت بین فلش و هر سیستم دیگری جابجا می‌شوند. بدنه این فلش از فلز مقاومی ‌ساخته شده است که باعث می‌شود تا مقاومت خوبی در برابر ضربه و فشارهای محیطی داشته باشد. همچنین، طراحی گردان این فلش درپوش را از آلودگی‌های محیطی در امان نگه می‌دارد و این طرح همچنین دارای یک حلقه برای اتصال جاکلیدی و بند به آن است.

 

این یک فلش مموری شیک برای افراد حرفه‌ای است که می‌خواهند داده‌های خود را با سرعت USB 3.2 انتقال و به اشتراک بگذارند. افرادی که به دنبال محافظت از اطلاعات شخصی و مالی خود هستند می‌توانند با استفاده از برنامه Lexar JumpDrive P30 رمزگذاری 256 بیتی AES را انجام دهند. طراحی ظاهری این فلش متالیک و براق است و همچنین برای ایمنی بیشتر با یک قاب چرمی‌ ارائه می‌شود. این فلش دارای قابلیت plug-and-play است و عملکرد قدرتمندی را برای رایانه‌های شخصی و لپ تاپ به ارمغان می‌آورد. همه محصولات لکسار قبل از عرضه به بازار در آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت از نظر عملکرد، کیفیت، سازگاری و قابلیت اطمینان بررسی می‌شوند.

فلش مموری HP مدل X796W از رابط USB 3.1 استفاده می‌کند و سرعت خواندن و نوشتن سریع‌تری نسبت به رقبای خود ارائه می‌دهد. این فلش درایو دارای طراحی push-pull  بر روی کانکتور USB است تا بتوانید آن را با خیال راحت و بدون برداشتن درپوش استفاده کنید. بدنه این فلش از فلز بادوام ساخته شده و به لطف قلابی که در انتهای آن است همیشه قابل حمل است. با استفاده از این قلاب می‌توانید آن را به جاکلیدی، کوله پشتی و حتی گیره کمربند متصل کنید. این فلش همچنین دارای دو سال گارانتی است که بسیاری از خدمات را پوشش می‌دهد.

منابع: djtechtools و usbmemorydirect و rswebsols

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.