اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

خبر اول

رگولاتوری

رگولیشن

April 3, 2024
9:33 چهارشنبه، 15ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163615

تری انگلیس ضرر کرد و استنتاج کرد یکی از 4 اپراتور اضافی است؛ ادغام با وودافون محتمل‌تر شد

ICTna.ir – رابرت فینیگان، مدیر عامل شرکت تری، نتیجه مالی بدی را به دست می‌آورد، زیرا شواهدی وجود دارد که از چهار شبکه تلفن همراه موجود، یکی اضافه است! نتایج اخیر مالی اپراتور تری بریتانیا سرمایه گذاران را راضی نمی کند، اما آنها روضه مایوس کننده ای برای تقویت ادعای آن در مورد نیاز به ادغام با وودافون اجرا میکنند. پس از اینکه برای 12 سال متوالی این شرکت سود عملیاتی داشت، این شرکت مخابراتی در سال 2023 ضرری را متحمل شد و به سرعت آن را به عنوان مدرکی مبنی بر اینکه چهار شبکه تلفن همراه بریتانیا برای همه برای بازدهی مناسب زیادی است، تبدیل کرد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، علیرغم گزارش افزایش 3 درصدی فروش، به حدود 2.6 میلیارد پوند (3.3 میلیارد دلار آمریکا)، تری از سود عملیاتی 77 میلیون پوندی (98 میلیون دلاری) در سال 2022 به ضرر 117 میلیون پوندی (149 میلیون دلار) در سال گذشته رسید. تری اصرار داشت که فشارهای تورمی با آن ارتباط دارد. اما نرخ تورم بریتانیا در سال قبل بسیار بدتر بود. افزایش شدید هزینه‌های عملیاتی، یعنی افزایش 23 درصدی به بیش از 1 میلیارد پوند (1.3 میلیارد دلار)، همچنین توسط Three به طور خاص به دلیل “تعداد سایت‌های بالاتر” همراه با هزینه‌های رو به رشد فناوری اطلاعات و “سرمایه‌گذاری بالاتر شبکه اخیر” مورد سرزنش قرار گرفت.

پس از آن، افزایش هزینه‌ها در همان سال رخ داد که Three و وودافون توافق کردند که فعالیت‌های خود را با هم ترکیب کنند و بزرگترین اپراتور تلفن همراه بریتانیا را از نظر تعداد مشتریان ایجاد کنند. اما این یک حرکت بحث برانگیز است که باعث می شود انگلیس تنها با سه شبکه تلفن همراه باقی بماند؛ از دیدگاه بسیاری از مقامات نظارتی اروپایی قابل قبول نیست و میگویند بازار موبایل انگلیس باید چهار اپراتوره باشد تا اطمینان حاصل شود که مصرف کنندگان در وضعیت بدتری قرار نخواهند گرفت.

پس از برگزیت، سازمان رقابت و بازار بریتانیا نگاهی عمیق و سخت به این برنامه ها دارد. بر این اساس، تری و وودافون در حال برگزاری کمپینی هستند و اصرار دارند که بریتانیا با 5G رقابتی از کاربران راضی از گوشی‌های هوشمند با سه شرکت مخابراتی، سودآور خواهد بود، جایی که دکل‌های تلفن همراه به تراکم جنگل‌های باستانی هستند!

مدیر عامل تری، رابرت فینیگان، در استفاده از آخرین مجموعه نتایج برای بررسی این پرونده، وقت خود را تلف نکرد و گفت: “هزینه راه اندازی و حفظ شبکه 5G ما، و تعهد ما به بهبود اتصال در سراسر بریتانیا، با EBIT منفی گزارش شده، بر سودآوری ما تأثیر گذاشته است”.

او ادامه داد: «این عملکرد مالی به‌رغم کاهش سرمایه‌گذاری 5G ما به وضوح ناپایدار است.» با توجه به تفسیر تری در کبیانیه امروز درباره «سرمایه گذاری شبکه بالاتر اخیر»، این اشاره به «کاهش» مبهم است. با این حال، Three در سال گذشته هزینه‌های سرمایه‌ای را تا 39 درصد کاهش داد و به 454 میلیون پوند (580 میلیون دلار) رساند.

افشای این موضوع در آخرین صورت‌های مالی این اپراتور به دنبال کنفرانس مطبوعاتی Three در گلاسکو در ماه گذشته بود که در آن ایین میلیگان، مدیر ارشد شبکه آن، گفت که گسترش شبکه 5G در اواخر سال 2022 متوقف شد، زمانی که شبکه به حدود 62 درصد از جمعیت بریتانیا رسید. او در آنجا به خبرنگاران گفت: دلیل بزرگ آن این است که هزینه استقرار 5G بسیار زیاد است و چیزهای زیادی وجود دارد که باید روی آنها تمرکز کرد.

مورد اصلی فینگان نسبتاً ساده است و می توان منطق را درک کرد. هر شرکتی باید هزینه های قابل توجهی را برای ایجاد یک شبکه سراسری متحمل شود. اگر مشتریان به جای چهار اپراتور به سه اپراتور تقسیم می شدند، بازگرداندن سرمایه بسیار آسان تر خواهد بود، حتی اگر قیمت ها ثابت بماند و تعداد سایت ها افزایش یابد.

تری در سال گذشته تنها 10.6 میلیون مشتری “فعال” داشتند که آن را کوچکترین در بین چهار شرکت مخابراتی انگلیس محسوب کرده بود. اما ادغام Vodafone-Three  بازی را عوض میکند: بر اساس آخرین ارقام وودافون حدود 29.2 میلیون نفر خدمات ارائه می دهد. هر شرکت تقریباً 18هزار سایت دکل در سراسر بریتانیا دارد، اما ظاهراً حدود 10هزار سایت تحت برنامه‌های ادغام از رده خارج می‌شوند و در مجموع حدود 26هزار سایت جدید برای این بازیکن ادغامی باقی می‌ماند.

با این وجود، هزینه های بالای Three ممکن است تا حدی تقصیر خود آن باشد. اکثر اپراتورهای بریتانیا از فناوری شبکه دسترسی رادیویی واحد (RAN) برای میزبانی نسل‌های مختلف تلفن همراه در یک پلت فرم استفاده کرده‌اند. در مقابل، تری مولتی وندور مضحکی است: از نوکیا برای 3G، سامسونگ برای 4G و ترکیبی از هواوی و اریکسون برای 5G استفاده می‌کنند.

هواوی در سال 2019 برای جایگزینی سامسونگ و ساخت شبکه ترکیبی 4G و 5G معرفی شد. اما زمانی که مقامات بریتانیا این وندور چینی را به دلایل امنیتی ممنوع کردند، این طرح باید لغو می شد. در حالی که اریکسون متعاقباً معرفی شد، Three همچنان در حال حذف تجهیزات هوآوی است. Milligan در گلاسکو فاش کرد و تجهیزات سامسونگ هنوز در 7000 سایت استفاده می شود و سال گذشته 350 سایت را برای پیروی از “الزامات قانون فروشندگان پرخطر” حذف کرد.

در جبهه ادغام، مشکل Three و وودافون فقط مخالفت گروه های مصرف کننده و برخی مقامات نظارتی نیست، بلکه اعتراض BT و Virgin Media O2 (VMO2)، دو اپراتور شبکه دیگر است. مشخص است که مدیران این شرکت‌ها نگران انحرافات بازار هستند که این ادغام ایجاد می‌کند. Vodafone-Three نسبت به هر یک از رقبای خود تعداد زیادی طیف و چندین هزار سایت بیشتر خواهد داشت. ظاهراً مدیران ارشد تری این موضوع را به عنوان یک موضوع حاد نمی بینند.

دیوید هنسی، مدیر ارشد فناوری Three گفت: “من برخی از نویزهایی که توسط اپراتورهای دیگر در باند C یا به طور کلی دارای طیف C ایجاد می شود را با اهمنیت نمیبینم، زیرا عدم تقارن خوب است. ” ما شبکه ای متشکل از 26هزار سایت را هدف قرار داده ایم و اگر این سرمایه گذاری اجباری از سوی VMO2 و BT انجام شود، ممکن است به همان سمت بروند.”

نگرانی دیگر در مورد پیامدهای مشارکت زیرساختی بریتانیا است. تری در حال حاضر از طریق یک سرمایه گذاری مشترک به نام MBNL یک شبکه با BT به اشتراک می گذارند. وودافون و VMO2 چیزی شبیه به Beacon دارند. بنابراین، یک تساوی می تواند در هر کمپ جای خود را داشته باشد و ممکن است بتواند از موقعیت خود به ضرر رقبا سوء استفاده کند. این موضوعی است که هنسی آمادگی اظهار نظر در مورد آن را نداشت. اما می تواند سخت ترین مشکل برای حل آن باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.