سخت‌افزار

April 4, 2024
18:58 پنجشنبه، 16ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163738

شوک شیائومی به بازار خودروی چین

تلاش‌های بازاریابی شیائومی تاثیر قابل‌توجهی در بازار بسیار رقابتی خودروهای برقی داشت و عرضه مدل برقی SU۷ این شرکت، چنان موفقیت‌آمیز بود که ظرف مدت ۲۴ ساعت، تمام موجودی این خودرو در سال ۲۰۲۴ به فروش رسید.

به گزارش ایسنا، شیائومی، جدیدترین شرکتی است که در کنار بی‌وای‌دی و تسلا، وارد میدان می‌شود تا سهمی از بازار خودروی چین را تصاحب کند.

طبق گزارش وب سایت اینساید ئی وی، در چهار دقیقه اول عرضه در پنج‌شنبه گذشته، اولین خودروی شیائومی با نام SU۷، شاهد ۱۰ هزار دستگاه پیش‌فروش در چین بود که ظرف مدت ۲۷ دقیقه، به ۵۰ هزار دستگاه رسید و تا پایان روز، ۹۰ هزار دستگاه شد.

رویترز با اشاره به جدول زمانی تحویل بر اساس اپلیکیشن خودرو شیائومی، گزارش کرد افزایش تقاضا برای خودروی یک تازه وارد در صنعت خودروسازی، به معنای آن است که مشتریانی که مبلغ ۵۰۰۰ یوان (۸۵۰ دلار) سپرده گذاری می‌کنند، ممکن است تا هفت ماه منتظر بمانند.

مدل رده بالای مکس SU۷ که قرار است تحویل آن تا پایان ماه آغاز شود، ۲۹۹ هزار و ۹۰۰ یوان (۴۱ هزار و ۵۰۰ دلار) قیمت دارد و زمان تحویل آن، ۲۷ تا ۳۰ هفته تخمین زده شده است و به این ترتیب، برخی از تحویل‌ها تا سال آینده طول می‌کشد. انتظار می‌رود تحویل نسخه‌های استاندارد و پرو، به ترتیب با قیمت ۲۱۵ هزار و ۹۰۰ یوان (۲۹ هزار و ۹۰۰دلار) و ۲۴۵ هزار یوان (۳۳ هزار و ۹۹۰ دلار)، بین ۱۸ تا ۲۱ هفته طول بکشد.

خودروی SU۷ شیائومی، مجهز به موتورهای برقی توسعه ‌یافته داخلی و موجود در چرخ‌های عقب یا چهار چرخ متحرک، دارای یک سیستم ۸۰۰ ولتی و باتری‌هایی از شرکت CATL یا بی‌وای‌دی است که تا ۸۳۰ کیلومتر برد دارد. شرکت بایک قرار است این خودرو را در پکن، با ظرفیت اولیه ۱۵۰ هزار خودرو در سال تولید کند که در مرحله دوم، ۲ برابر می‌شود.

این خودرو با قیمتی حدود ۴۰۰۰ دلار کمتر از مدل ۳ تسلا در چین، دارای برد طولانی‌تر، صفحه نمایش‌های داخلی اضافی، نمایشگر روبرویی و فضای داخلی شیک‌تری است که با محصولات الکترونیکی مصرفی شیائومی، یکپارچه می‌شود. با وجود در دسترس بودن جایگزین‌های ارزان‌تری مانند زیکر ۰۰۷، بازاریابی شیائومی ظاهرا تاثیر قابل‌توجهی در بازار بسیار رقابتی خودروهای برقی داشته است.

سازندگان خودروهای برقی در تلاش هستند تا مشوق‌هایی را برای رقابت نه تنها با خودروی شیائومی، بلکه شرکت‌هایی نظیر تسلا و بی‌وای‌دی عرضه کنند. شرکت نیو (Nio) که در شانگهای مستقر است، در اول آوریل، یک طرح تشویقی به ارزش یک میلیارد یوان (۱۸۶.۴ میلیون دلار) برای تشویق مالکان خودروهای بنزینی به تعویض رونمایی کرد و مزایایی مانند تعویض باتری، اشتراک عملکرد رانندگی و تلفن هوشمند نیو شامل آن بود.

در همان زمان، شرکت ایکس پنگ، قیمت برخی خودروهای خود را به میزان حداکثر ۲۰ هزار یوان کاهش داد و شرکت چری، خرید بدون مالیات را برای مدل‌های منتخب معرفی کرد و ارزش معاملات را بهبود بخشید.

این تبلیغات سنگین در تضاد با استراتژی شرکت تسلا در چین است که باعث شد این خودروساز، قیمت شاسی بلند مدل Y خود را افزایش دهد. اقدامی که پیش از آن، برای افزایش تقاضا و فروش پیش از افزایش قیمت، مورد اشاره قرار گرفته بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت نیسان هم قصد دارد قیمت خودروهای برقی را کاهش دهد تا با فضای رقابتی و اشباع روزافزون همگام شود. روزنامه فایننشیال تایمز آخر هفته گذشته گزارش کرد این شرکت با کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌ها، اکنون به دنبال رقابت با رقبای چینی است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.