رسانه‌های اجتماعی

April 7, 2024
23:30 یکشنبه، 19ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163889

متا از دادگاه آمریکا خواسته پرونده ضدانحصار FTC را قبل از محاکمه رد کند

منبع: Digiato

متا از دادگاه خواسته است تا پرونده ضدانحصار کمیسیون تجارت فدرال علیه این شرکت را قبل از محاکمه، رد کند. در کنار 48 ایالت و منطقه، کمیسیون فدرال تجارت (FTC) در سال 2020، از متا شکایت کرد تا این شرکت را وادار به واگذاری اینستاگرام و واتس‌اپ کند. اما دلیل این شکایت چه بود؟ FTC باور داشت این کمپانی می‌خواهد بازار را به انحصار خود درآورد.

به گزارش Engadget، این آژانس و ده‌ها دادستان کل در آمریکا ادعا می‌کنند که متا (که در آن زمان با نام فیسبوک شناخته می‌شد) این دو پلتفرم را برای ازبین‌بردن رقابت خریده است. کمیسیون فدرال تجارت بر این باور بود که «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا، با خرید و کنترل اینستاگرام، نه‌تنها تهدید مستقیم اینستاگرام را از بین برده، بلکه به‌طور قابل‌توجهی مانع از افزایش محبوبیت برندها و شرکت‌های شبکه اجتماعی دیگر در این حوزه شده است. درست مانند اینستاگرام، واتس‌اپ نیز تهدیدی قدرتمند برای انحصار شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک بود؛ ازاین‌رو، این شرکت به‌جای رقابت با واتس‌اپ، آن را خرید.

دلایل متا برای رد ادعاهای کمیسیون تجارت فدرال
متا خاطرنشان می‌کند که نه‌تنها FTC در وهله اول هر دو خرید را تأیید کرد، بلکه شکایت اولیه آن به‌دلیل عدم ارائه اسناد قابل‌قبول رد شد. بااین‌حال، یک قاضی اجازه داده است که این شکایت به‌صورت اصلاح‌شده پیش برود. متا ادعا می‌کند که «کمیسیون فدرال تجارت هیچ کاری برای به‌دست‌آوردن شواهد کافی به‌منظور نشان‌دادن فعالیت‌های انحصارطلبانه و آسیب به مصرف‌کنندگان انجام نداده است.»

متا می‌گوید این شرکت باعث پیشرفت اینستاگرام، افزایش کاربران آن و بهبود کسب‌وکارها در این شبکه اجتماعی شده است. همچنین ویژگی‌هایی مانند پیام‌های مستقیم، پخش زنده، استوری‌ها و خرید را معرفی کرده است. در مورد واتس‌اپ، متا استفاده از این سرویس را رایگان کرد، رمزگذاری سرتاسری را در اختیار کاربران قرار داد و تماس صوتی و تصویری را فراهم نمود. این شرکت باور دارد که به‌همین دلایل، ادعاهای کمیسیون تجارت فدرال رد می‌شود.

همچنین طبق گفته متا، ادعای FTC مبنی بر اینکه این شرکت «بیشترین سهم» در «بازار خدمات شبکه‌های اجتماعی شخصی» را دارد، قابل قبول نیست. متا بر این باور است که «کمیسیون تجارت فدرال، تعریف درستی از سهم بازار ارائه نداده است.»

مطابق این دلایل، متا از دادگاه درخواست کرده تا فرایند رسیدگی به این شکایت متوقف شود. باید منتظر ماند و دید که ادعاهای این کمپانی مورد تأیید دادگاه و قاضی پرونده قرار می‌گیرد یا خیر. البته این تنها مشکلی نیست که متا با آن روبه‌روست؛ به‌تازگی اتحادیه اروپا تحقیقات خود درباره عدم انطباق اپل، متا و گوگل با DMA را آغاز کرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.