سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 14, 2024
11:56 یکشنبه، 26ام فروردینماه 1403
کد خبر: 164233

سهم ۹۰ درصدی چین از بازار تراشه‌های روسیه

منبع: Zoomit

تحریم‌های آمریکا باعث شده‌اند روسیه بیشتر تراشه‌های مورد نیاز خود را با واسطه از شرکت‌های چینی بخرد.

گفته می‌شود که روسیه از زمان شروع جنگ اوکراین حدود ۹۰ درصد از محصولات نیمه‌هادی مورد نیاز خود را از طریق چین تأمین کرده است. روس‌ها حتی برخی تجهیزات ساخت تراشه را از کره‌ی جنوبی و تایوان خریداری کرده‌اند.

در پی تحریم‌های اعمال شده از سال ۲۰۲۲ با هدف مختل کردن قابلیت‌های نظامی روسیه، دسترسی این کشور به تراشه‌های پیشرفته محدود شده است و دولت مسکو دیگر نمی‌تواند به‌طور مستقیم از شرکت‌های آمریکایی، اروپایی، ژاپنی و تایوانی تراشه تهیه کند. با وجود این، روسیه همچنان به خرید پردازنده‌های پیشرفته از طریق مسیرهای غیرمستقیم ادامه می‌دهد و ۸۹ درصد این بازار در دست توزیع‌کنندگان چینی قرار دارد.

طبق گزارش مؤسسه‌ی American Enterprise Institute، تحریم‌ها شرکت‌های روسی را مجبور کرده‌اند تا به‌دلیل نیاز به ایجاد زنجیره‌ی تأمین جدید، تقریباً دو برابر نسبت‌ به شرایط پیش از جنگ برای خرید CPU و تجهیزات ساخت تراشه هزینه کنند.

تأمین‌کنندگان چینی، عمدتاً در محدوده‌ای خاکستری از قوانین بین‌المللی فعالیت می‌کنند و با دور زدن ممنوعیت‌های فروش مستقیم در جاهایی که اجرای تحریم‌ها ضعیف‌تر است، باعث حفظ جریان پایدار از صادرات فناوری به روسیه می‌شوند.

چین و روسیه به‌دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند به تراشه‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی و محاسبات با قدرت بالا (HPC)، مانند H100 انویدیا، دسترسی پیدا کنند؛ حداقل به‌صورت عمده. 

روسیه از استراتژی‌ واردات چندمرحله‌ای و کشورهای دیگری مانند ترکیه و امارات متحده‌ی عربی به‌عنوان واسطه استفاده می‌کند. این کشورها محموله‌های اولیه را دریافت می‌کنند و سپس آن‌ها را به روسیه تحویل می‌دهند که باعث پنهان شدن مقصد نهایی و پیچیده کردن اجرای کنترل‌های صادراتی می‌شود.

قبل از تحریم‌ها، روسیه تراشه‌های نیمه‌هادی خود را از سه شاهراه اصلی تأمین می‌کرد: واردات مستقیم از شرکت‌هایی مانند AMD و اینتل، خرید از توزیع‌کنندگان اصلی مانند Ingram Micro و سفارش تولید پردازنده به TSMC و بخش تولید داخلی که عمدتاً برای صنایع دفاعی خدمت می‌کرد. اکنون بیشتر نیاز روسیه از دو شرکت چینی SMIC و Hua Hong تأمین می‌شود.

AEI ادعا می‌کند که فناوری تراشه‌سازی روسیه خیلی قدیمی است اما در بخش نظامی استفاده می‌شود.

تولیدکنندگانی مانند Angstrem و Mikron Group به‌طور قابل توجهی به تجهیزات خارجی برای ساخت تراشه وابسته هستند و به‌همین‌دلیل برای افزایش تولید با مشکل روبه‌رو شده‌اند. با این حال، روسیه توانسته است دستگاه‌هایی را از برخی متحدان آمریکا تهیه کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.