5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

رگولاتوری

فرکانس

April 18, 2024
12:31 پنجشنبه، 30ام فروردینماه 1403
کد خبر: 164558

گزارش جدید ETSI به موارد استفاده 6G و فناوری تراهرتز پرداخت

ICTna.ir – موارد استفاده از 6G ذکر شده در سند جدید مؤسسه استانداردهای ارتباطات از راه دور اروپا (ETSI) شامل مراکز داده بی سیم، XR حیاتی، ماموریت و تصویربرداری همزمان، نقشه برداری و محلی سازی است. هر یک از این موارد در این گزارش، شامل توضیحات مفصل و نحوه عملکرد آن است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، مؤسسه استانداردهای ارتباطات از راه دور اروپا (ETSI) یک جفت گزارش جدید منتشر کرد که برای روشن کردن چگونگی توسعه فناوری 6G و کارهایی که انجام خواهد داد، طراحی شده است. نکته مهم این است که گزارش‌ها به بیش از دوازده مورد استفاده از 6G، از جراحی از راه دور تا کنترل صنعتی بلادرنگ و همچنین باندهای طیف تراهرتز که ممکن است روی این اتفاق بیفتد، می‌پردازند.

ETSI گفت که این گزارش‌ها اولین گزارش‌ها در مورد مشخصات صنعتی تراهرتز (ISG THz) هستند.

نقش ETSI ISG THz ایجاد محیطی است که در آن بازیگران مختلف از دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و صنعت می توانند تلاش های پیش از استانداردسازی خود را در زمینه فناوری تراهرتز حاصل از پروژه های تحقیقاتی مشترک و ابتکارات جهانی، به روشی اجماع محور به اشتراک بگذارند. این سازمان در بیانیه ای نوشت که راه را برای استانداردسازی آینده هموار می کند.

ETSI یک سازمان استاندارد گسترده است که انواع فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT) از پخش رادیویی گرفته تا ارتباطات داده و امنیت، را پوشش می‌دهد. در کنار 3GPP کار می کند که به طور خاص بر روی مشخصات فنی فناوری های شبکه سلولی از جمله دسترسی رادیویی و شبکه اصلی تمرکز دارد.

3GPP استانداردهای خود را به صورت دسته‌ای منتشر می‌کند و انتظار می‌رود که امسال مجموعه مشخصات نسخه 18 خود را برای سیستم‌های پیشرفته 5G نهایی کند. انتظار می رود نسخه 20 شامل اولین مشخصات 6G این گروه باشد و شبکه های تجاری 6G را در بازه زمانی 2030 قرار دهد.

اما 6G در باندهای طیف تراهرتز چه چیزی را فعال می کند؟ بر اساس گزارش جدید ETSI، این موارد، بسیار زیاد است. مفهوم جراحی از راه دور با پشتیبانی از ارتباطات تراهرتزی با این نوید ارائه می شود که به افراد امکان می دهد در هر زمان و هر مکان تحت درمان قرار گیرند، به طوری که مداخلات پزشکی می تواند از طریق استفاده از ربات های پزشکی که از راه دور توسط جراح کنترل می شوند انجام شود.

جراحی از راه دور یک مورد استفاده برای طرفداران اولیه 5G هم بود و این مفهوم در میان مدیران صنعت بی سیم جهانی که نسبت به چنین برنامه های جاه طلبانه بدبین هستند، به یک شوخی داخلی تبدیل شده است.

دین بابلی، تحلیلگر بی‌سیم منتقد، در پستی در لینکدین نوشت : مایه شرمساری است که اولین موردی که فهرست شده، جراحی از راه دور فوق‌العاده ترسناک و کلیشه‌ای است. البته موارد معقول تری در مورد FWA، استفاده در فضای داخلی با تراکم بالا، روبات های تعاونی و غیره در این سند وجود دارد.

در واقع، موارد استفاده دیگر ذکر شده در سند ETSI شامل مراکز داده بی سیم، XR حیاتی ماموریت و تصویربرداری همزمان، نقشه برداری و محلی سازی است. هر کدام شامل شرح مفصلی، نحوه کارکرد و فناوری های توانمندی که ممکن است به آن نیاز داشته باشد، می باشد.

در اینجا لیست کامل موارد استفاده از 6G در سند ETSI را با هم مرور میکنیم:

  • جراحی از راه دور
  • سرگرمی داخل هواپیما یا قطار
  • روبات های متحرک همکار
  • کار با مواد خطرناک
  • آموزش از راه دور
  • برنامه های کاربردی بی سیم نقطه به نقطه ثابت
  • حمل و نقل بی سیم سیار X-haul
  • مراکز داده بی سیم
  • تعامل همه جانبه XR
  • ماموریت حیاتی XR
  • کنترل صنعتی بلادرنگ
  • تصویربرداری، نقشه برداری و محلی سازی همزمان
  • راه اندازی کارخانه های صنعتی
  • رویدادهای بزرگ با توان عملیاتی فوق العاده بالا
  • توان عملیاتی فوق العاده بالا برای کاربران داخلی
  • ارتباطات درون دستگاهی
  • همکاری منطقه ای برای برنامه های کاربردی ثابت یا کم تحرک
  • همکاری محلی برای کاربردهای وسایل نقلیه
  • تعمیر و نگهداری و تشخیص پیش بینی

این گزارش ۷۵ صفحه‌ای همچنین نگاهی طولانی به انواع فناوری‌هایی که ممکن است در عملیات شبکه‌های ۶G دخیل باشند، از جمله هوش مصنوعی، MIMO پیشرفته، سطوح هوشمند انعکاسی (RIS) و محاسبات لبه ارائه می‌کند.

 

گزارش دوم چه میگوید؟

گزارش دوم ETSI به طیف بین 100 گیگاهرتز و 10 هرتز نگاه می کند. بر اساس این گزارش، بین 100 گیگاهرتز تا 275 گیگاهرتز، 8 باند با پهنای باند به هم پیوسته کافی به خدمات ثابت و سیار به صورت مشترک اختصاص داده شده است. بالاتر از 275 گیگاهرتز، باندهای جالبی برای اهداف ارتباطی THz بر اساس ترکیبی از وضعیت نظارتی و شرایط انتشار مطلوب شناسایی شده است.

برای روشن بودن، بیشتر وندورهای 5G انتظار ندارند که 6G عمدتاً در آن باندهای طیف تراهرتز اجرا شود. شرکت‌هایی مانند اریکسون و نوکیا گفته‌اند که 6G عمدتاً در باندهای طیف به اصطلاح “سانتی متری” که بین 7 گیگاهرتز و 20 گیگاهرتز قرار دارند اجرا می‌شود.

این جای تعجبی ندارد. برخی از اپراتورهای اولیه 5G به دنبال استقرار سیستم ها در باندهای به اصطلاح “موج میلی متری” در حدود 20 گیگاهرتز تا 30 گیگاهرتز بودند. با این حال، سیگنال‌ها در چنین نوارهایی معمولاً خیلی دور حرکت نمی‌کنند و معمولاً نمی‌توانند از دیوارها یا اشیاء دیگر عبور کنند.

بنابراین، گزارش ETSI احتمالاً برای ارتباطات کوتاه برد 6G در نظر گرفته شده است و نه شبکه های سلولی استاندارد ساخته شده در بالای برج های سلولی بزرگ در فضای باز!

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.