خبر اول

رسانه‌های اجتماعی

رگولاتوری

رگولیشن

May 5, 2024
10:00 یکشنبه، 16ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 165502

رگولاتور مخابرات و رسانه انگلستان اصرار دارد که نقش سانسورچی‌اش از بُعد “سواد رسانه‌ای” است!

ICTna.ir – رگولاتور مخابراتی و رسانه ای انگلیس، آفکام، در تلاشی مداوم برای اعتبار بخشیدن به نقش جدید خود به‌عنوان سانسورگر دیجیتالی ارشد بریتانیا، برنامه‌ای سه ساله برای بهبود سواد رسانه‌ای این کشور تدوین کرده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در بیانیه مطبوعاتی جدید آفکام اعلام شده: توانمندسازی افراد برای پیمایش ایمن محتوا و شکوفایی آنلاین، هدف آفکام است. این اعلامیه با مقدمه اجتناب‌ناپذیری درباره اهمیت ایمنی آغاز می‌شود.

Yih-choung Teh، مدیر گروه استراتژی و تحقیقات آفکام گفت: “ما دائماً توسط رسانه ها، اخبار و سرگرمی احاطه شده ایم، بنابراین توانایی پیمایش و ارزیابی انتقادی محتوا به طور فزاینده ای برای زندگی روزمره ما ضروری می شود. همه ما نقشی داریم تا مطمئن شویم که بزرگسالان و کودکان در سراسر بریتانیا می‌توانند به طور ایمن محتوا را مرور کنند و به صورت آنلاین شکوفا شوند”.

این اعلامیه در نهایت با اعلام مسائل خاص در بالای لیست کارهای آفکام کمی بیشتر حساسیت زا می شود. مطابق با روح لایحه ایمنی آنلاین انگلیس، که بستر قانونی را برای نقش سانسور جدید آفکام فراهم می کند، این طرح سواد رسانه ای از نگرانی های مشروع امنیت عمومی به عنوان اسب تروا برای معرفی مداخلات مشکوک تر استفاده می کند.

بنابراین تمرکز بر «محتوا و فعالیت مضر که به طور نامتناسبی بر زنان و دختران تأثیر می‌گذارد» و «حفاظت از اطلاعات شخصی» با «محتوای دموکراتیک» و «اطلاعات نادرست و گمراه کننده» عمومی به‌عنوان مواردی که مردم بریتانیا را باید از آن حفظ کرد در نظر گرفته می‌شوند.

دو مورد آخر ماهیت سیاسی واضحی دارند و این نگرانی را بیشتر می کند که دولت بریتانیا که هیئت مدیره آفکام را منصوب می کند، از رگولاتورش به عنوان نماینده ای برای اهداف سانسور خود استفاده می کند. آفکام این اختیار را دارد که به طور یکجانبه تصمیم بگیرد که چه محتوای آنلاین دارای اهمیت دموکراتیک است و همچنین اینکه کدام یک از بسیاری از اغراق‌ها، فریب‌ها و دروغ‌های منتشر شده توسط گروههای سیاسی اطلاعات نادرستی هستند و باید حذف شوند.

در میان صحبت از مشارکت با “صداهای مورد اعتماد” برای ارائه این سواد رسانه ای، این اعلامیه رگولاتور مخابراتی و رسانه ای انگلیس روشن می کند که موضوع واقعاً در مورد چیست! در این بیانیه آمده است: «بهبود سواد رسانه ای یک تلاش جمعی است، اما به ویژه پلتفرم های آنلاین باید کارهای بیشتری انجام دهند. با برگزاری انتخابات بزرگ انگلیس در سال آینده، بسیاری از دولت‌ها به دنبال اعمال کنترل بیشتر بر میدان عمومی دیجیتال هستند، زیرا از نتایج دموکراتیک سال 2016 وحشت زده شده‌اند!

آفکام اکنون یک رایزنی باز کرده است تا ببیند نظر همه درباره طرح حیله گرانه اش برای سواد رسانه ای چیست. در میان تمام صحبت‌هایی که در مورد بهبود آن می‌شد، نتوانستیم هیچ توضیحی در مورد اینکه چه چیزی سواد رسانه‌ای خوب را تشکیل می‌دهد، در میان مواضع افکام بیابیم. اگر منظور آنها چیزهایی مانند تشویق منابع متعدد و شناسایی سوگیری ها و دستور کارها در آنچه آنلاین می بینید باشد، بحث با آن سخت خواهد بود. اما به احتمال زیاد آفکام خود را داور محتوای خوب و بد، یعنی سانسور کننده اصلی دیجیتال در انگلیس میداند!

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.