رسانه‌های اجتماعی

October 5, 2024
23:53 شنبه، 14ام مهرماه 1403
کد خبر: 175081

اینفلوئنسرهای ایرانی از تبلیغات ۶ همت درآمد کسب کرده‌اند

منبع: Peivast

درآمد تقریبی صفحات پر مخاطب و اینفلوئنسرهای ایرانی شبکه‌های اجتماعی از طریق تبلیغات در سال ۱۴۰۲ طبق گزارش یکتانت مبلغ ۶ همت برآورد شده است درصورتی که میزان این نوع درآمد در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان بوده است و اندازه بازار تبلیغات دیجیتال در ایران حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان است.

یکتانت پلتفرم تبلیغات آنلاین در گزارشی، به روایت بازاریابی دیجیتال در ایران در سال ۱۴۰۲ پرداخته است. گزارش یکتانت نشان می‌دهد درآمد تقریبی صفحات پر مخاطب و اینفلوئنسرهای ایرانی شبکه‌های اجتماعی از طریق تبلیغات در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۶ همت برآورد شده است درصورتی که میزان این نوع درآمد در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

طبق این گزارش سهم راهکارهای تبلیغات در جهان به صورت پیوسته در حال افزایش است و فضای تبلیغات در ایران هم روز به روز دیجیتالی‌تر می‌شود. اندازه بازار تبلیغات دیجیتال در ایران حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان است که این میزان بیش از ۲۰ درصد کل حجم بازار تبلیغات بوده و با رشد قابل توجهی در حال سهم‌گیری از تبلیغات آفلاین است.


در ادامه این گزارش پیش‌بینی شده است هزینه تبلیغات به روش‌های غیر دیجیتال به روند ثابت و بدون تغییر خود ادامه دهد، اما هزینه تبلیغات دیجیتال در هر سال بیشتر می‌شود.

در ادامه این گزارش به رفتار کاربران ایرانی در فضای آنلاین پرداخته شده و آمده است ۸۵ درصد کاربران ایرانی پیش از خرید حضوری یا آنلاین در اینترنت تحقیق می‌کنند و میانگین استفاده از اینترنت در میان کاربران بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت آنها ۴ ساعت در روز است.
بیشترین بازه زمانی استفاده از اینترنت در تمامی گروه‌های سنی بین ۲ تا ۳ ساعت در روز است که در این بازه زمانی، کاربران نسل X پرمصرف‌ترین هستند. نسل Z هم با اختلاف نسبت به دو نسل دیگر در بازه های ۳ تا ۴ ساعت یا ۴ تا ۶ ساعت از روز بیشترین استفاده را از اینترنت می‌کنند.


به طور کل در میان همه کاربران، بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، تلفن همراه بیشترین کاربر و کتابخوان کمترین کاربر را در میان وسایل الکترونیکی دارند.

همچنین مرورگر کروم انتخاب اول کاربران ایرانی برای استفاده از اینترنت در هر دو دستگاه تلفن همراه و دسکتاپ است. مرورگر فایرفاکس در دسکتاپ، رتبه دوم استفاده کاربران ایرانی را دارد؛

دلایل استفاده کاربران

طبق گزارش یکتانت، رسیدگی به امور بانکی، پیگیری اخبار و خرید اینترنتی، سه دلیل اصلی کاربران برای استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هستند. خانم‌ها بیشتر از آقایان از اینترنت برای ارتباط با خانواده و دوستان استفاده می‌کنند. در مقابل، مردان برای دنبال کردن اخبار، گوش دادن به موسیقی، وقت‌گذرانی، کسب درآمد و بازی کردن بیشتر از زنان از اینترنت استفاده می‌کنند.تلگرام، پراستفاده‌ترین پیام‌رسان میان همه کاربران است، ایتا و واتساپ نیز توسط بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان استفاده می‌شود. میزان استفاده از پیامرسان ایتا در میان کاربران نسل X بیشتر است. برای نسل Z پیامرسان واتساپ بعد از تلگرام در جایگاه دوم و روبیکا در جایگاه سوم قرار دارد.

همچین به طور میانگین، خرید آنلاین پوشاک، بیشترین و خرید آنلاین جواهر، کمترین سهم را در میان خرید آنلاین کالاها و خدمات داشته است.


بیلبوردهای باور نکردنی

در ادامه این گزارش آمده است به طور متوسط، ۲۴ درصد پاسخ‌دهندگان، تبلیغات در هیچکدام از رسانه‌ها را باورپذیر نمی‌دانند. دیگران نیز از بین رسانه‌های مختلف، تبلیغات تلویزیون را بیشتر از سایر رسانه‌ها باور میکنند و پس آن، گوگل، شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و پیامک به ترتیب از نظر میزان باورپذیربودن در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بیلبوردها کمترین امتیاز را از نظر باورپذیری دریافت کرده‌اند.

یکتانت در ادامه به بررسی کسب و کارها و تبلیغات ایرانی در وب‌سایت‌های ایرانی پرداخته و آورده است که تعداد دفعات نمایش تبلیغ در وبسایت‌های ایرانی در سال ۱۴۰۲، ۱۲درصد افزایش داشته است و تبلیغات مربوط به مراقبت‌های شخصی و زیبایی، جراحی و درمان بیشترین حجم نمایش را در وب فارسی داشته‌اند.

طبق گزارش یکتانت زمان اوج بازدید از وب‌سایت‌های ایرانی از طریق دسکتاپ ۱۱ صبح تا ۱۲ ظهر است.حضور و تعامل کاربران ایرانی در یوتیوب فارسی، هم از نظر تعداد محتوا و هم تعداد بازدیدها، در حال افزایش است. این روند پس از افت شدید میزان تولید و بازدید محتواها در پاییز ۱۴۰۱ حالا به روند صعودی رسیده است.


همچنین یک سوم کسب وکارهای دارای کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام، علاوه بر استفاده از کانال دیجیتال به عنوان مجرای فروش، فروشگاه فیزیکی هم دارند و تعداد کاربران ایرانی اندروید ۱۶ درصد و تعداد کاربران iOS نسبت به سال ۱۴۰۱ هشت درصد افزایش پیدا کرده است.

در بخش دیگری از این گزارش به سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ اشاره شده و آمده است که گردش مالی انتشار رپورتاژ آگهی ۴۱ درصد رشد کرده است و این مبلغ در حدود ۲۱۲ میلیارد تومان برآورد شده است.زمستان و تابستان، پرترافیک‌ترین فصول انتشار رپورتاژ آگهی برای کسب‌وکارها است. تعداد آگهی‌های شغلی برای تخصص دیجیتال مارکتینگ در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۲۹ درصد افزایش داشته است. سهم زنان از پذیرفته‌شدگان اولیه استخدام در فرصتهای شغلی حوزٔه مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ ۶۴ درصد بوده است.

یکتانت در نگاهی جهانی به مقوله تبلیغات دیجیتال در جهان در سال ۲۰۲۳ پرداخته شده و آمده است که هزینه تبلیغات دیجیتال در جهان نسبت به سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته است و سهم تبلیغات دیجیتال از کل صنعت تبلیغات نسبت به سال ۲۰۲۲ ، پنج درصد افزایش یافته است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.