بانکداری و پرداخت الکترونیک

September 18, 2009
12:56 جمعه، 27ام شهریورماه 1388
کد خبر: 23073

دردسرتازه مخابرات: کاهش 235 واحدی شاخص کل بورس و85 درصدی تعداد خریداران

بورس تهران روزهای معاملاتی هفته گذشته را پر از اتفاقات مهم و قابل توجه پشت سر گذاشت؛ ابطال معاملات بورس در اولین روز هفته، مراسم معارفه بیمه البرز قبل از پذیرش در بورس، انجام بلوک اول بانک پارسیان و سرانجام اعلام خبر ناگهانی عدم عرضه سهام بلوکی شرکت مخابرات چند ساعت قبل از عرضه!


به گزارش ایسنا درهفته گذشته اتفاقات بی سابقه‌ای در بورس تهران رقم خورد که باعث کاهش 235 واحدی شاخص کل بورس شد، ابطال معاملات بورس در اولین روز هفته و اعلام تعویق عرضه بلوکی مخابرات در پایان هفته از جمله این اتفاقات مهم است. خبرعدم عرضه شرکت مخابرات در حالی منتشر شد پس از تاخیر یک هفته ای ناشی از عدم ارائه اطلاعات مورد نظر هیات پذیرش، تبلیغات وسیع تلویزیونی تا روز قبل از عرضه انجام شده و تمامی مراحل مورد نظر بورس رعایت و اهلیت خریداران بلوک مدیریتی شرکت نیز مشخص شده بود ولی ناگهان به دلایل نامعلوم این عرضه توسط سازمان خصوصی سازی تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.


البته وقوع چنین حادثه ای برای عرضه بلوکی شرکت مخابرات دور از ذهن نبود زیرا جدا از شایعاتی که از مدتها قبل پیرامون این عرضه وجود داشت، سهامداران شرکت مخابرات و بازار سرمایه از زمان ورود این شرکت در بورس همواره با رخدادهای غافلگیر کننده ای توسط این شرکت رو به رو بودند که بسته بودن طولانی مدت نماد، تاخیر در ارسال اطلاعات ومبهم بودن این گزارشات، برگزاری دیر هنگام مجامع و نوسانات قیمتی از جمله این اتفاقات است.


اما اتفاق قابل توجهی که در اولین روز معاملاتی و در 21 شهریور رخ داد ابطال کل معاملات بورس به دلیل نقص فنی پیش آمده در سیستم معاملات بود که دلیل آن افزایش تقاضا در برخی سهم ها عنوان شد و نقص پیش آمده در یکی از سرورهای تهران طوری بود که با وجود تمدید ساعت معاملات نیز برطرف نشد و منجر به این شد که کل معاملات روز شنبه بورس توسط مدیریت بازار ابطال شود.


از دیگر رویدادهای پیرامونی بازار در هفته جاری می توان به برگزاری جلسه معارفه بیمه البرز در غیاب نماینده بورس، وزیر اقتصاد و معاون بانک و بیمه ای وزیراشاره کرد که برای اولین بار در تاریخ عرضه های اولیه خصوصی سازی این جلسه در حالی برگزار شد که پذیرش و درج نام این شرکت به علت برخی مسائل نظیر تبدیل شرکت به سهامی عام و تکمیل اطلاعات هنوز از سوی بورس نهایی نشده بود.


آغاز عرضه دو بلوک 1.06 و 5.2 درصدی سهام بانک پارسیان با رقابت چند گروه از خریداران از روز دوشنبه و معامله بلوک 1.06 درصدی سهام این بانک(متعلق به بیمه پارسیان) به قیمت هر سهم 2 هزار و 429 ریال از دیگر اتفاقات تالار شیشه ای در هفته گذشه بود که البته رقابت برای بلوک بزرگترکه متعلق به سرمایه‌گذاری پارسیان است به روز شنبه موکول شد.


گفتنی است عرضه بلوک‌های «وپارس»که توسط زیرمجموعه‌های بانک پارسیان انجام شده مقدمه‌ای برای عرضه بلوک مدیریتی ایران خودرو در این شرکت به شمار می‌رود.


وقوع مجموع این اتفاقات باعث شد که ارزش کل معاملات بازار سهام، تعداد خریداران و تعداد کدهای معاملاتی در هفته منتهی به 25 شهریور ماه به ترتیب با29.8 درصد،85.4 و 15.4 درصد کاهش مواجه شود به این ترتیب در هفته گذشته هزار و 383 میلیون سهم به ارزش هزار و 369 میلیارد ریال معامله شد که ارزش سهام معامله شده نسبت به هفته ماقبل 29 درصد کاهش داشت.


همچنین در این هفته تعداد خریداران با کاهش 85 درصدی مواجه شده و 13 هزار خریدارهفته گذشته به هزار و 900 خریدار تبدیل شدند. تنها 890 کد معاملاتی در بازار ایجاد شد.در بازار اول معاملات نیز ارزش کل بازار با 32 درصد کاهش به هزار و 169 میلیارد ریال رسید و هزار و 293 میلیون سهم نیز در این بازار داد و ستد شد در بازار دوم نیز 90 میلیون سهم به ارزش 199 میلیارد ریال مورد داد وستد قرار گرفت.


در این میان شاخص‌های بورس برخلاف هفته‌های گذشته حرکت دسته جمعی خود را به سمت پایین ادامه دادند و بیش از 200 واحد افت کردند به طوری که شاخص کل بورس با کاهش 235 واحدی به 11 هزار و 461 واحد رسید شاخص بازار اول نیز با 235 واحد افت در عدد 9 هزار و 477 توقف کرد و شاخص بازار دوم با 18 واحد افت در عدد 15 هزار و 983 ایستاد، شاخص صنعت نیز با 225 واحد کاهش به عدد 9 هزار و 138 رسید.


علی رغم این با وجود هفته جنجالی برای بورس تهران باید شاهد هفته پر ماجراتری در روزهای پایانی شهریور باشیم زیرا در این هفته به گفته مسئولان خصوصی سازی قرار است وضعیت بلوک مخابرات مشخص شده و این بار تاریخ جدید دیگری اعلام شود، همچنین با تکمیل مدارک بیمه البرز قرار است این هفته شاهد تصمیم گیری هیات پذیرش بورس در خصوص زمان ورود اولین بیمه دولتی در بورس باشیم، از سوی دیگر با انجام بلوک دوم بانک پارسیان احتمالا شاهد اخبار مهمی در زمینه تغییرات مالکیتی این بانک خصوصی خواهیم بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.