سیستم‌عامل و نرم‌افزار

May 21, 2012
17:49 دوشنبه، 1ام خردادماه 1391
کد خبر: 42100

میکرو رایانه 74 دلاری عرضه شد!

طی چند ماه گذشته تعداد معدودی رایانه ارزان‌قیمت کوچک مبتنی بر سیستم‌عامل متن‌باز روانه بازار شد که از جانب کارشناسان و رسانه‌های خبری بسیار مورد توجه قرار گرفت. اما کارشناسان هم‌اکنون موفق به ساخت مدل جدیدی از این سری محصولات شده‌اند که نظر هرکاربری را به خود جلب می‌کند.



به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) چند ماه قبل برای نخستین بار متخصصان بریتانیایی برای نخستین بار رایانه Raspberry Pi که در اصل ترکیبی با دستگاه الکترونیکی Cotton Candy بود را معرفی کردند که پس از آن محصول دیگری با نام Mele A1000 مبتنی بر پردازنده ARM و سیستم‌عامل اندروید با قابلیت پشتیبانی همزمان از سیستم‌عامل Ubuntu Linux معرفی شد.


اما پایگاه‌های خبری هم‌اکنون میکرو-رایانه جدیدی معرفی کرده‌اند که به اندازه حافظه فلش USB ساخته شده است و در حالی که دو سیستم‌عامل Android 4.0 و لینوکس را به صورت همزمان روی خود جا داده است، با قیمت 74 دلار فروخته می‌شود.


این میکرو-رایانه پردازنده مرکزی 5/1 گیگاهرتزی از نوع AllWinner A10 Cortex A8 ARM را در خود جا داده است و سیستم‌عامل اصلی و مرکزی Android 4.0 است. برای این محصول رم 512 مگابایتی از نوع DDR3 در نظر گرفته شده است و از دیگر امکانات به کار رفته در آن می‌توان به قابلیت پشتیبانی از شبکه بی‌سیم Wi-Fi اشاره کرد.


این رایانه بسیار کوچک که در کشور چین ساخته شده است، هم‌اکنون در آمریکا فروخته می‌شود و قرار است که در آینده نزدیک به دست کاربران در سراسر جهان برسد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.