رسانه‌های اجتماعی

November 20, 2015
11:33 جمعه، 29ام آبانماه 1394
کد خبر: 74541

مردم کدام شبکه اجتماعی را می‌پسندند؟

دو مرکز تحقیقاتی در دو نظرسنجی مستقل به معیار کاربران شبکه‌های اجتماعی در انتخاب شبکه‌ها رسیده‌اند.
 
پیشرفت علوم رایانه‌ای در زمینه شبکه‌های اجتماعی زمینه‌ای مناسب را در راستای اعتلای کیفیت تمامی اقسام شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است به گونه‌ای که با یک جستجوی ساده در وب می‌توان با خیل عظیمی از پایان‌نامه‌های دانشگاهی، مقالات و گروه‌های علمی در این زمینه مواجه شد.
 
اغلب این تحقیقات، پژوهش‌ها و تزهای دانشگاهی نیز درصدد بهبود وضعیت این شبکه‌هاست.
 
یکی از موارد پایه‌ای که باید تمامی شبکه‌ها خود را ملزم به رعایت آن کنند، بحث ایجاد امکانات در راستای حفاظت از حریم خصوصی کاربران و امنیت آنهاست.
 
رعایت بحث امنیت در فضایی که اطلاعات شخصی افراد، پایه شکل‌گیری تعاملات هستند و تفاوتی هم میان افراد سوء استفاده‌گر و افراد قابل اطمینان در ظاهر وجود ندارد، بسیار جدی به نظر می‌رسد.
 
شرکت‌های فُرسا و بیتکُم نظرسنجی‌هایی را از کاربران شبکه‌های اجتماعی در مورد امنیت و حریم خصوصی در این شبکه‌ها انجام داده‌اند که نشان می‌دهد امروزه مسئله امنیت و حریم خصوصی از منظر کاربران این شبکه‌ها‌ در رأس ویژگی‌های یک شبکه است.
 
نظرسنجی این دو مؤسسه نشان می‌دهد که 95 درصد کاربران دنبال شبکه‌های اجتماعی با رفتار امن و داده‌های شخصی (امنیت داده)، 94 درصد دغدغه کنترل داده‌های شخصی طبق استانداردهای حفاظت از داده توسط ارائه کننده شبکه اجتماعی (حریم خصوصی داده) و برای 93 درصد هم تنظیمات حریم خصوصی ساده و وسیع مورد توجه است.
 
بعد از موضوعات حریم خصوصی و امنیت، 92 درصد شبکه اجتماعی را می‌پسندند که رابط کاربری آسان و ساده داشته باشد؛ 81 درصد هم گفته‌اند که ترجیح می‌دهند به شبکه‌ای ملحق شوند که دوستان، هم‌کلاسی‌ها یا خانواده آنها عضو آن هستند.
 
اگر چه امروزه دیگر کمتر شبکه اجتماعی معروفی یافت می‌شود که امنیت آن در سطح بسیار ضعیفی یا برای حریم خصوصی کاربران خود تنظیمات حداقلی را در نظر نگرفته باشد ولی نتایج نظرسنجی دیگر این دو شرکت نشان می‌دهد که کاربران، امروزه به طور جدی نیاز به خدمات با کیفیتی در مورد تمهیدات اندیشیده شده برای حفظ حریم خصوصی و امنیت دارند.
 
91 درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی تحت نظرسنجی این مؤسسات گفته‌اند که موافق هستند شبکه‌های اجتماعی باید حفاظت از داده بهتری را ارائه دهد.
 
90 درصد نیز معتقدند شبکه‌های اجتماعی باید بهتر توضیح دهند که چگونه از داده‌های شخصی استفاده می‌کنند؛ 81 درصد از کاربران نیز گفته‌اند تمایل داریم که شبکه اجتماعی مورد نظرمان مهر کیفیت داشته باشد.
 
آنها در مواجهه با سوال "چه اندازه موافقید که حکومت باید قوانینی را تنظیم و اجبار نمایدف موافق هستید؟"، 80 درصد رأی مثبت داده‌اند.
 
65 درصد کاربران شبکه‌های اجتماعی تحت این نظرسنجی نیز گفته‌اند که نمی‌دانیم چگونه از اطلاعات شخصی‌مان در شبکه‌های اجتماعی حفاظت می‌شود؛ چهل درصد این جامعه آماری معتقدند خدمتی که شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌دهند برای کنترل روی داده‌های شخصی کافی نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.