باندپهن

September 14, 2023
10:28 پنجشنبه، 23ام شهریورماه 1402
کد خبر: 149633

نکاتی که باید در استفاده از شبکه هوشمند بدانید

معاون شرکت مخابرات ایران معتقد است بخشی از گلایه‌های مشترکان از تعرفه شبکه هوشمند بجا و درست است، اگرچه نسبت به آن چیزی که در بیرون جامعه اتفاق می‌افتد، تعرفه بالایی نیست و اگر شخصی مشاوره حضوری در زمینه حقوقی داشته باشد باید هزینه بیشتری پرداخت کند.
 
شبکه هوشمند سیستمی یکپارچه برای ارایه سرویس‌های مخابراتی است که قادر است انواع مختلفی از سرویس‌های جدید را در حداقل زمان به مشتریان ارایه کند. سرویس‌های شبکه هوشمند، دامنه وسیعی داشته و از سازمان بزرگ تا یک فرد می‌توانند از آن استفاده کنند و بدین ترتیب امکان خوبی برای مشتریان فراهم خواهد شد تا بدون مراجعه حضوری به سازمان‌ها، به اطلاعات مورد نظر خود دست یابند.
 
در همین رابطه داوود زارعیان – معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شبکه هوشمند و فرآیند آن اظهار کرد: شبکه هوشمند شبکه‌ای است که از طریق بخش خصوصی و شرکت‌های فعال در حوزه آموزشی، جامعه‌شناسی، روانشناسی، حتی فناوری اطلاعات به مشتریان خود خدمات صوتی ارائه و در قبال این خدمات بر اساس دقیقه هزینه‌ای را از مشترکان دریافت می‌کنند.
 
وی افزود: به عنوان مثال یک موسسه روان‌شناسی یا مشاوره شماره تلفن خود را اعلام می‌کند که شماره تلفن‌ها به دلیل اینکه مشخص‌باشد همه با ۹۰۹ شروع می‌شود که اگر در زمینه‌های خانوادگی مشکلی دارند، تماس بگیرند و هزینه هر دقیقه مکالمه بستگی به اینکه چگونه تعرفه‌گذاری می‌شود، مشخص می‌شود. وقتی مشترک تماس می‌گیرد، به او اعلام می‌شود که موسسه مذکور به ازای هر دقیقه مکالمه به طور مثال سه تا چهار هزار تومان کمتر یا بیشتر  هزینه دریافت می‌کند؛ در صورتی که مشترک تمایل به استفاده از این خدمت دارد مکالمه را ادامه می‌دهد، در غیر این صورت می‌تواند مکالمه را قطع کند که هزینه‌ای برای مشترک نخواهد داشت.
 
زارعیان گفت: در این حوزه، سه الی چهار گروه فعال هستند؛ گروه اول و اصلی شرکت‌هایی هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند و گروه دوم شرکت ارتباطات زیرساخت است که این شبکه را در زمان‌های خیلی دور راه‌اندازی کرده است. شرکت مخابرات ایران سومین بازیگر این حوزه است که درآمد شرکت‌های فعال این حوزه را جمع آوری می‌کند، پس از آن درصد کمی را خود برمی‌دارد و بقیه را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد.
 
معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران درباره نحوه تعرفه‌گذاری این شبکه توضیح داد: براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعرفه‌گذاری آزاد است و در مصوبه اشاره شده که صنف این کار را انجام دهد اما معمولا خود شرکت کار تعرفه‌گذاری را انجام می‌دهند؛ بنابراین در این مرحله مسوولیتی متوجه وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران نیست.
 
وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه بخش از گلایه شهروندان از تعرفه این شبکه به جا و درست است، تشریح کرد: بخشی از گله‌ها درست است اما با توجه به اینکه از همان ابتدا تعرفه به مشترک اعلام می‌شود، پیشنهاد ما این است که مشترکان حتما دقت لازم را داشته باشند و اگر واقعا از سرویس ناراضی‌اند، استفاده نکنند. در کل نسبت به آن چیزی که در بیرون جامعه اتفاق می‌افتد، تعرفه بالایی نیست و اگر شخصی مشاوره حضوری در زمینه حقوقی داشته باشد، باید هزینه بیشتر از آن پرداخت کند.
 
زارعیان افزود: مورد دیگر این است که فرزندان بدون اجازه خانواده از این سرویس استفاده و گاهی هزینه بسیاری را به خانواده تحمیل می‌کنند، این هم عامل دیگری برای نارضایتی شهروندان از تعرفه شبکه‌های هوشمند است؛ اما به نظر می‌رسد که باید نظارت بخش‌های بیرونی بر این شبکه بیشتر باشد ضمن اینکه وزارت ارتباطات در حد خود سرویس را به گونه‌ای تعریف کرده که مشترک داوطلبانه از آن استفاده کند.
 
معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران معتقد است که چندین بار در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شده اما کافی نبوده و باید اطلاع‌رسانی بیشتری در این زمینه انجام شود، ضمن اینکه مردم هم باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.
 
وی در پایان گفت: درصورتی که مشترکان از این سرویس گله داشته باشند، می‌توانند با مرکز تماس مخابرات تماس بگیرند یا به صورت حضوری مراجعه کنند اما توصیه ما این است، اگر از شرکت ارائه دهنده خدمت ناراضی هستند، با ۱۹۵ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تماس بگیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.