بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 18, 2023
11:53 دوشنبه، 27ام آذرماه 1402
کد خبر: 154836

کاربران بلو ۱۴ درصد از کل موجودی خود را در باکس نگه می‌دارند

منبع: راه پرداخت

پیشرفت و فراگیری فناوری از یک‌سو و کمبود زمان انسان عصر مدرن از سوی دیگر، دست‌ به‌ دست یکدیگر داده‌ و شرایطی فراهم کرده‌اند که انجام‌دادن فرایندهای بانک‌داری سنتی کمتر توجیه‌پذیر باشد. در این مختصات است که نئوبانک‌ها به‌مثابه‌ نجات‌دهندگانی به یاری هر دو طرف ماجرا می‌شتابند. نئوبانک بلو، در اکوسیستم بانکی کشور به دنبال بازآفرینی تجربه بهتر در فرایندهای بانکی برای کاربر است و به گفته مدیرانش تلاش می‌کند با کمک فناوری محصولات بانکی را به‌روز کند. برای مرور آنچه بلو تا امروز طی کرده و برنامه‌های آینده این نئوبانک با محمدحسن گودرزی، مدیرمحصول بلو گفت‌و‌گویی داشتیم که در ادامه مشروح  آن را می‌خوانید.

محمدحسن گودرزی با اشاره به مهم‌ترین مزیت‌ بلو نسبت به سایر نئوبانک‌ها توضیح داد: «مجموعه بلو از ابتدای فعالیت به‌واسطه چند ویژگی از سایر مجموعه‌های مشابه متمایز بود و شاید همین خصیصه‌ها مهم‌ترین مزیت‌‌‌های بلو به حساب بیایند. نخستین نکته این است که در بلو تلاش می‌شود به جای اینکه راه‌حل‌های موجود برای نیازمندی‌های کاربران به‌ صورت مستمر بهبود پیدا کند، برای پاسخ‌دادن به همان نیاز‌های قبلی همواره راه‌حل‌های جدید خلق شود. این نگاه به تمام خدماتی که بلو ارائه می‌دهد تعمیم‌ یافته و برای مثال در طراحی کارت‌های بلو و افتتاح حساب آنلاین به‌خوبی قابل‌ مشاهده است. همین رویه باعث شده‌‌ همواره راهکارهای نوینی در بلو ارائه شود که بتواند به شیوه‌ای بهبودیافته‌تر یا ساده‌تر پاسخگوی نیاز مشتریان باشد.»

او ادامه داد: «نکته دیگری که همواره در بلو مدنظر ماست، تأکید مجموعه بر تجربه مشتری است که بخش عمده آن در استفاده از اپلیکیشن و در ادامه در سایر خدمات مانند پشتیبانی تعریف می‌شود. بازخوردهای مشتریان در این مدت نیز نشانگر خوبی برای تأکید بلو بر کیفیت تجربه مشتری است. در واقع این دو ویژگی است که بلو را از سایر نئوبانک‌ها متمایز می‌کند. در کنار این دو خصیصه، نکات دیگری نیز وجود دارد که در این ماجرا اثرگذار است. صنعت نئوبانک اساساً صنعت جدیدی است و به همین دلیل همواره با چالش‌هایی روبه‌روست. یافتن پاسخ مناسب برای این چالش‌ها، یکی دیگر از اولویت‌های همیشگی بلو است. برای مثال، فرایند افتتاح حساب آنلاین از مسائلی بود که تا چند سال گذشته شاید باورکردنی نبود، اما امروز در کم‌تر از هفت دقیقه این اتفاق از طریق بلو امکان‌پذیر است. این امکان هم از نظر طراحی محصول و هم از نظر فرایند‌های بروکراتیک چالش‌هایی داشت که حل شد.»

فهرست محصولات بلو امروز بسیار متنوع‌تر از گذشته شده‌ و می‌توان گفت در تمام حوزه‌های بانکی و پرداختی، بلو خدمات متفاوتی ارائه می‌دهد. مدیرمحصول بلوبانک با اشاره به مهم‌ترین محصولات این نئوبانک گفت: «فکر می‌‌کنم از مهم‌ترین این خدمات می‌توان به انتقال هوشمند، وام خرد، سرویس‌های پرداختی و مدیریت مالی اشاره کرد.»

گودرزی با اشاره به محصولاتی که طراحی کرده، گفت: «ورودی‌‌های طراحی یک محصول را می‌توان به چند دسته‌ تقسیم کرد. اولین ورودی، استراتژی‌های کسب‌و‌کاری مانند بلو است که به‌صورت مستمر توسط هیئت‌مدیره به‌روز و به ما اطلاع داده می‌شود. البته تیم ما نیز پیشنهادهایی در این موارد می‌دهد و در نهایت با همکاری دو طرف تصمیم‌گیری می‌شود. دومین ورودی، فهم عمیق ما از مشتریان است. این فهم عمیق که از آن صحبت می‌کنیم از طریق مصاحبه‌های عمیق، بررسی بازخوردهای دریافتی از مشتریان و تغییر رفتاری که در آنان مشاهده می‌شود به دست می‌آید. در نهایت نیز تحلیل داده‌های کلان در ایده اولیه یک محصول و طراحی آن بسیار کمک‌کننده است.»

او با اشاره به محصول بلوباکس ادامه داد: «هم‌اکنون تمرکز بلو و تیم ما روی گروه محصولات مدیریت مالی شخصی است. محصولی که تاریخچه مفصل‌تری دارد محصول باکس است که از حدود دو سال قبل روی یکی از نسخه‌های اپلیکیشن اضافه شد. مشابه این محصول در نئوبانک‌های کشورهای دیگر هم وجود داشت، اما نکته قابل‌ توجه برای ما نیازمندی‌های کاربران بود. با کمی دقت در رفتار کاربران و چگونگی استفاده آنان از بانک‌ها متوجه می‌شویم که کاربران به دلایل گوناگون نیازمند یا حتی علاقه‌مند به داشتن چند حساب مختلف‌اند. ایده‌ باکس دقیقاً از اینجا شروع شد که کاربر مجبور به بازکردن حساب‌های گوناگون نباشد و نخستین قدمی که برای آن برداشته‌ شد، ایجاد فضایی بود که از حساب اصلی کاربر جداست.»

مدیرمحصول بلو با اشاره به سرویس رُند گفت: «بلوباکس در نسخه اولیه بسیار ساده ارائه شد و در نسخه‌های بعدی با بررسی نمونه‌های مشابه‌ خارجی و داده‌های کاربران، سرویس «رُند» که مشابه قلک‌های کودکی بود و سرویس «هدف» به آن اضافه شد. بناست در نسخه‌ بعدی که به‌زودی از آن رونمایی می‌شود، سرویس «بیگ‌باکس» به بلوباکس اضافه شود. بیگ‌باکس سرویسی مربوط به سپرده‌های بلندمدت است و در واقع نیازهایی که کاربران به سپرده‌های بلندمدت داشتند مانند سود ماهانه‌ بیش‌تر را برطرف می‌کند.»

گودرزی معتقد است عموماً هر کس نسبت به محصولاتی که خودش طراحی می‌کند احساس خوشایندی دارد و برایش جذابیت دارند، اما واقعیت این است که انتخاب محبوب‌ترین محصول در مجموعه‌ بلو کار آسانی نیست.

او با اشاره به محبوب‌ترین محصول بلو گفت: «به گمان من، «انتقال هوشمند» محصولی است که از بقیه محصولات جذاب‌تر است. بسیاری از کاربران پیش از مواجهه با این محصول اصلاً با سرویس‌های انتقال پول مانند پایا و پل آشنا نبودند و اکنون می‌دانند که کارت‌به‌کارت تنها شیوه انتقال پول نیست. شاید محصول وام که یکی از محصولات جدید بلو است و این امکان را فراهم می‌کند که کاربران بدون طی‌کردن مسیر‌های پیچیده بروکراتیک وام بگیرند، هم یکی دیگر از محصولات جذاب بلو باشد. البته باکس نیز از محصولات بسیار جذاب بلویی است؛ طبق آمار تا امروز بیش از ۳۶ درصد کاربران بلو از «باکس» استفاده می‌کنند و ۱۴ درصد موجودی کل بلو در قالب باکس نگهداری می‌شود.»

مدیرمحصول بلو معتقد است تفکری که از روزهای نخستین باعث شکل‌گیری بلو شد و تا امروز در این مجموعه جریان دارد، باعث شد که بلو به سرعت رشد کند و جای خود را بین رقبا پیدا کند. این تفکر بین تمام اجزای این مجموعه از مدیریت سازمان تا تیم‌های کسب‌و‌کاری، پشتیبانی و توسعه جریان دارد.

او در پایان گفت: «به اعتقاد من بلو همان‌طور که از گذشته تا امروز پیش‌قدم بوده، از این به بعد هم از پس چالش‌ها برمی‌آید. من فکر می‌کنم با حضور این تیم و تعهد و اعتقادی که به کارشان دارند، آینده روشنی پیش روی بلو و بلویی‌هاست.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.