بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 9, 2024
14:24 سه شنبه، 19ام دیماه 1402
کد خبر: 157418

نقش لندتک‌ها در ارائه بیمه قسطی و اثرات مصوبه جدید بانک مرکزی

منبع: زومیت

با ظهور اگریگیتورهای بیمه در کشور، مدل‌های پرداخت هزینه بیمه نیز تغییر کرده است و هر کدام از استارتاپ‌ها تلاش می‌کنند کاربران بیشتری را جذب خود کنند.

یکی از روش‌های پرداخت هزینه بیمه، ارائه بیمه قسطی است که پیش از این، شرکت‌ها و دفاتر سنتی به‌دلیل ریسک‌های بالای این نوع پرداخت، از ارائه آن خودداری می‌کردند یا شرایط سختگیرانه‌ای تعیین می‌کردند؛ حالا اما اگریگیتورهای بیمه با کمک لندتک‌ها (تسهیلات‌یارها)، ریسک‌های پرداخت قسطی بیمه را کاهش داده و شرایط راحت‌تری برای کاربران فراهم کرده‌اند. در این گزارش به بررسی جزئیات فنی این نوع سرویس پرداخته و همچنین، اثرات مصوبه جدید بانک‌ مرکزی درباره تسهیلات‌یارها و تأثیر آن در صنعت بیمه را بررسی کرده‌ایم.

دلایل ارائه بیمه قسطی توسط اگریگیتورها

چرا استارتاپ‌های بیمه به سمت ارائه بیمه قسطی رفتند و این سرویس برای آن‌ها اهمیت پیدا کرده است؟ هوشمند رمضانی، مدیرمحصول «ازکی»، در این باره می‌گوید: «پژوهش‌های ما درباره‌ی دلایل عدم استفاده از بیمه شخص ثالث (که بیمه اجباری است)، ما را به لایه‌ی عمیقی‌تری از عوامل برد که به سه عنوان اصلی تقسیم می‌شدند. نخست عدم برخورداری از تمکن مالی برای خرید یکجای این خدمت، دوم عدم وجود شرایط اقساطی برای خرید این خدمات و سوم هزینه‌ی این خدمت در اولویت‌های این سطح از جامعه قرار نمی‌گرفت و اولویت بالاتری در نیاز روزمره‌ی افراد وجود داشت، هرچند که به حکم قانون همه‌ی مالکان وسایل نقلیه ملزم به تهیه و داشتن بیمه شخص ثالث هستند.»

او در ادامه به نقش شرکت‌های لندتک (تسهیلات‌یار) در تسهیل این فرایند اشاره کرده و گفت: «این پژوهش در ازکی موجب شد ما از سرویس «ازکی وام» که یک شرکت لندتکی است و خدمات اقساطی به کاربران ارائه دهد، استفاده کنیم. در صنعت بیمه ارائه خدمات اقساطی نیازمند داشتن چک است که تهیه‌ی دسته چک هم از چالش‌برانگیزترین‌ها برای افراد در صنعت مالی و بانکی است. در ازکی ما به کمک ازکی وام این موانع را برطرف کردیم و در حال حاضر بیمه بدون چک، سود و سفته به کاربران ارائه می‌دهیم.»

هدف نهایی بیمه قسطی کاهش ریسک است

رمضانی در خصوص اینکه هدف نهایی در بازار بیمه قسطی چه می‌تواند باشد، گفت: «هدف نهایی می‌تواند تغییر رفتار در بازار بیمه باشد؛ به این صورت که مشتریان به‌جای اینکه حق بیمه را به‌صورت یکجا پرداخت کنند، امکان پرداختی شبیه آنچه که در پلتفرم‌های اشتراکی وجود دارد، در صنعت بیمه داشته باشند. به این ترتیب به یک شیوه درست و مدیریت‌شده می‌توانند ریسک خودشان را کاهش دهند و همواره از پوشش بیمه بهره‌مند باشند. از طرفی شرکت‌های بیمه بخشی از مشتریانی را که بنا به مسائل تورمی و اقتصادی از دسترس آن‌ها خارج شده‌اند، دوباره بازیابی کنند و یک بازی بردـبرد شکل گیرد.»

فروش بیمه قسطی چه مشکلاتی دارد؟

مدیر محصول ازکی در عین حال به مشکلات و موانعی که بر سر ایجاد روش‌های پرداخت یا پایداری این روش‌ها وجود دارد هم اشاره کرد و گفت: «اگریگیتورهای بیمه برای اینکه بتوانند روش‌های مختلف پرداخت را به شکل مؤثری اجرایی کنند، با دو مسئله مواجه هستند. ابتدا مسئله عدم‌پرداخت حق بیمه و دوم، مسئله دیرکرد در پرداخت حق بیمه؛ که هردو این‌ها باعث کاهش جریان نقدی می‌شود و در واقع هزینه‌های این شرکت‌ها را افزایش می‌دهد.»

او به ضرورت ایجاد زیرساختی برای اعتبارسنجی در صنعت بیمه اشاره داشت و تأکید کرد: «برای اینکه شرکت‌های بیمه بتوانند در زمینه بیمه قسطی فعالیت کنند و خدمات بهتری به مشتریان دهند، نیاز است که زیرساختی برای اعتبارسنجی داشته باشیم تا امکان پرداخت اعتباری با کمترین ریسک ایجاد شود؛ اما در حال حاضر این زیرساخت‌ها را نداریم و ما به‌عنوان چالش با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم. سعی داریم با روش‌هایی که در دسترسمان هست این هزینه‌ها را کاهش دهیم و بتوانیم این سرویس را به کاربران ارائه دهیم.»

اثرات مصوبه جدید بانک مرکزی برای تسهیلات‌یارها در صنعت بیمه

هوشمند رمضانی در پایان به قوانین جدیدی که اخیراً برای شرکت‌های تسهیلات‌یار از سوی بانک مرکزی تصویب شده اشاره کرد و گفت: «همان‌طور که در ابتدا نیز گفته شد، حوزه فعالیت‌های شرکت‌های لندتک یا همان تسهیلات‌یار، تنها به ارائه وام و خرید کالا محدود نمی‌شود و خدمات آن‌ها به بخش‌های دیگر اقتصاد کشور و جامعه کمک می‌کند. ارائه بیمه قسطی یکی از این خدمات است که با مصوبه جدید بانک مرکزی مشکلاتی را برای اگریگیتورهای بیمه و این صنعت ایجاد می‌کند.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.