5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

February 1, 2024
10:32 پنجشنبه، 12ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159409

روند “ساخت هند” تجهیزات 5G با قرارداد HFCL جان تازه‌ای می‌گیرد

ICTna.ir – شرکت هندی HFCL از یک اپراتور مخابراتی هندی ناشناس سفارشی برای تجهیزات 5G دریافت کرده است و بدین ترتیب به ابتکار تولید داخلی این کشور جان می بخشد. این سازنده تجهیزات مخابراتی هندی اعلام کرده سفارشی به ارزش 6.23 میلیارد روپیه معادل 75 میلیون دلار آمریکا برای «تامین تجهیزات شبکه 5G تولید هند» آورده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این مبلغ هنگفتی در زمینه مخابرات آنهم در بازار گسترده هند نیست، اما ناچیز هم نیست و مهمتر از آن، این بزرگترین  قرارداددر نوع خود است که توسط هر ارائه دهنده خدمات مخابراتی با یک سازنده هندی تابحال بسته شده است.

رهبر بازار ارتباطات هند یعنی باهارتی ایرتل و ریلاینس به سرعت 5G را در هند راه اندازی کرده اند. آنها اولین خدمات خود را در اکتبر 2022 راه اندازی کردند و به سمت پوشش سراسری حرکت می کنند. تا به امروز، هر دو از تجهیزات غیر هندی استفاده کرده‌اند، علی‌رغم این واقعیت که بخشهای مختلف Jio Reliance در حال تبلیغ یک سیستم 5G ساخت هند برای شرکت‌های مخابراتی خارج از کشور است.

در انتهای دیگر مقیاس، Vodafone Idea یا Vi که دارای محدودیت نقدینگی است، در حال حاضر فاقد بودجه لازم برای ادامه توسعه 5G است، سال گذشته این شرکت چند سرویس آزمایشی را معرفی کرد ولی خیلی همه گیر نشد از طرف دیگر BSNL دولتی در حال حاضر روی 4G متمرکز است و برنامه هایی برای ارتقاء به 5G در سال آینده دارد.

منطقا به عنوان یک بازیگر تحت حمایت دولت، BSNL به تهیه تجهیزات داخلی هدایت می شود و به همین دلیل قراردادی را با کنسرسیومی تحت رهبری Tata Consultancy Services برای عرضه 4G خود منعقد کرده است. در اوایل این ماه، HFCL فاش کرد که یک سفارش خرید پیش‌خرید به ارزش 11.27 میلیارد روپیه هند، معادل 135 میلیون دلار آمریکا از شرکت BSNL برای استقرار یک شبکه نوری دریافت کرده است. این شرکت مخابراتی به وضوح تلاش خود را برای هدف “ساخت هند” نخست وزیر نارندرا مودی انجام می دهد.

این وندور در بیانیه ای گفته: این برد استراتژیک گواهی بر دیدگاه HFCL برای طراحی و تولید تجهیزات مخابراتی با فناوری پیشرفته در هند است.

اتفاقاً، اواخر سال گذشته HFCL اعلام کرد که اولین سازنده تجهیزات مخابراتی هندی است که یک نمونه کار داخلی طراحی و ساخته شده CPE یا همان مودم فایوجی را برای دسترسی بی‌سیم ثابت 5G (FWA) معرفی می‌کند. زمان آن اعلامیه مصادف شد با فشار Reliance Jio بر روی سرویس 5G FWA با نام تجاری JioAirFiber خود، که در هند جذابیت قابل توجهی به دست آورده است. با این حال، این آخرین اعلامیه از HFCL در مورد شبکه است.

این فروشنده خاطرنشان کرد که در حال سرمایه‌گذاری در ساخت مجموعه‌ای از تجهیزات شبکه 5G برای رفع نیازهای دسترسی اپراتورهای مخابراتی، حمل و نقل و شبکه‌های لستمایل است. همچنین آمارهای Future Market Insights را به اشتراک گذاشت که ارزش بازار جهانی تجهیزات 5G را تا سال 2030 به 68 میلیارد دلار می رساند.

ماهندرا ناهاتا، مدیر عامل HFCL، گفت: این شرکت بازده خوبی دارد و موقعیت ما را در سال 2024 حتی بیشتر تقویت خواهد کرد.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.