رگولیشن

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

February 1, 2024
0:13 پنجشنبه، 12ام بهمنماه 1402
کد خبر: 159655

رسول جلیلی: در زمینه قانون‌گذاری در حریم خصوصی عقب مانده‌ایم

رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی معتقد است ایران در زمینه قانون‌گذاری در حریم خصوصی عقب است و این موضوع از بی‌توجهی مجلس در یک دوره نشات می‌گیرد.

به گزارش پیوست رسول جلیلی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و عضو شورای عالی فضای مجازی در اولین رویداد تجربه محور هوش مصنوعی در صنعت درباره هوش مصنوعی گفت: سوال این است که ابر سازمانی مثل بنیاد مستضعفان در برابر هوش مصنوعی چه کند؟ من معتقدم یک مبانی مشترک بین تحول دیجیتالی و هوش مصنوعی وجود دارد و آن بحث داده است.

او در ادامه به نقش پلتفرم‌ها در اهمیت دریافت داده‌ها اشاره کرد و افزود: شاید به نظر برسد ما از چت‌جی‌پی‌تی و امثال آن رایگان استفاده می‌کنیم اما آنچه ما در اختیار آنها می‌گذاریم چندین برابر از این می‌ارزد.داده‌های مردم در اسنپ فود به قیمت مفتی در حال نابودی بود تصور کنید اگر این اطلاعات مربوط به وضعیت بهداشتی و سلامتی مردم بود چه می‌شد. ما در زمینه قانون‌گذاری در حریم خصوصی عقب هستیم و این موضوع به این دلیل است که مجلس یک دوره به موضوع داده‌ها توجه نکرده است. می‌گویند فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی حالا برای خودشات ملتی مجزا هستند اما ملت‌ها تحت نظر دولت‌ها هستند. اگر حالا دولت آمریکا بخواهد تمام مدیران اینستاگرام و فیسبوک باید جوابگو باشند.
از طرفی کشورهایی مثل چین کره جنوبی راه خودشان را انتخاب کرده‌اند اما همه اینها زیرساخت مناسب ارتباطی می‌خواهند.

حسین خسروپور رئیس گروه اقتصاد دیجیتال و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در ارائه خود در زمینه الزامات توسعه زیست بوم هوش مصنوعی در کشور گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ما باید جزو ۱۰ کشور برتر این حوزه باشیم و برای محقق شدن این هدف باید به هوش مصنوعی نگاهی زیست‌بومی داشته باشیم.
او ادامه داد: حدود ۳۰۰ شرکت در زمینه هوش مصنوعی با خدمات مختلف در ایران در حال فعالیت هستند که ۵۰ درصد آنها در بخش عمومی و تجاری فعالیت می‌کنند یعنی در واقع عمده فعالان این حوزه در زمینه BI و خدمات عمومی فعالند و به شاخه‌های تخصصی وارد نشده‌اند. این در حالیست که باید توسعه کاربردی را مد نظر قرار دهیم.
خسروپور همچنین در زمینه وضعیت هوش مصنوعی در ایران گفت: بیش از ۵۰ درصد شرکت‌‌ها در شاخه‌های پردازش زبان طبیعی، بینایی ماشین و داده‌کاوی فعالیت می‌کنند.
و از حدود ۲۸۴ شرکت می‌توان گفت:
مجموع نیروهای کار در این حوزه حدودا ۸۴۶۶ نفر و میانگین نفرات شرکت‌ها ۲۹ نفر است و عمده شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی شرکت‌های کوچک و متوسط هستند.
او در زمینه میانگین درآمد این شرکت‌ها هم توضیح داد: میانگین درآمد با حضور شرکت‌های بزرگ(شرکت‌های ابری بزرگ، پارت، کافه بازار) ۳۷.۳ میلیارد تومان بوده
و میانگین درآمد بدون حضور شرکت‌های بزرگ‌ ۱.۷ میلیارد تومان بوده است.
خسروپور افزود: ما در وزارت ارتباطات به ایجاد شرکت‌های بزرگ و بیگ‌تک فکر می‌کنیم و هلدینگ‌های بزرگی مثل بنیاد مستضعفان می‌توانند با همکاری شرکت‌های بزرگ و کوچک دانش‌بنیان‌ها و مراکز پژوهشی فعالیت‌های قابل توجهی در این زمینه انجام دهند.
او در زمینه پیش‌بینی‌های آینده این صنعت هم گفت: بر اساس تخمین مک‌کینزی روش‌های هوش مصنوعی پتانسیل ایجاد ارزشی بین ۳.۵ تا ۵.۸ تریلیون دلار را در ۱۹ صنعت مختلف را دارند.

بهروز مینایی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی رباتیک هم در ارائه خود در زمینه مناسبات هوش مصنوعی و هلدینگ‌های بزرگ گفت: هوش مصنوعی توانمندی‌های زیادی خلق کرده است و فعالان حوزه فناوری در سطح جهان
در انقلاب صنعتی پنجم می‌خواهند اختیار هوش مصنوعی را در کنترل انسان قرار دهند. نگرانی از هوش مصنوعی در میان آنها بیشتر شده است و این به خاطر تفکر اومانیستی(انسان‌‌مداری) آنهاست. اما نگاه ما به فناوری‌ها نیز الهام گرفته از روحیات وحیانی رابطه خدا و بنده است. خوشبختانه با دستور رئیس جمهور یک نوع تجمیع قوا راجع به هوش مصنوعی صورت گرفته است و ستاد توسعه فناوری هوش مصنوعی در تمام حوزه‌ها اهمیت خاصی پیدا کرده‌اند در حال حاضر توسعه هوش مصنوعی در حوزه سلامت و قوه قضاییه جزو اولویت‌های ماست.

حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان هم در پایان نشست به لزوم استفاده از فناوری‌ها در توسعه کشور اشاره کرد و گفت: نه تنها ما در ایران که تمام جهان نگران فناوری‌هایی همچون هوش مصنوعی هستند اما مهم بحث مدیریت این فناوری‌هاست‌. مدیریت فناوری‌ها یعنی باید هزینه‌های استفاده از فناوری را کاهش داد و بهره‌وری را افزایش داد. اما مشکل ما اینجاست که در زمان درست وارد مسائل نمی‌شویم. نباید اجازه بدهیم این فضا ما را با خود ببرد بلکه باید ما آن را تحت کنترل خود درآوریم. در کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس وزارت اقتصاد دیجیتال می‌گذارند و توجه ویژه به این مسائل می‌کنند.

من معتقدم باید بستر استفاده از توانمندی‌های نیروهای انسانی در کشور فراهم شود ما نیروهای انسانی را بارور می‌کنیم اما جای دیگر از نیروهای ما استفاده می‌کنند. ما می‌خواهیم بنیاد را محل توسعه در همه ابعاد کنیم تا برای کشور سرمایه و ثروت تولید شود. سرعت کیفیت و بهره‌وری ما را به این سمت رهنمون می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.