اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

خبر اول

February 8, 2024
13:35 پنجشنبه، 19ام بهمنماه 1402
کد خبر: 160099

مروری بر گزارش مالی BT؛ شرکت مخابرات انگلیس با مدیرعامل جدید آهسته و پیوسته جلو می‌رود!

ICTna.ir – آلیسون کرکبی، رئیس جدید BT، کار خود را با ارائه مجموعه‌ای از نتایج مالی قوی اما نه چندان الهام‌بخش آغاز کرده است. درآمد سه ماهه پایانی سال 2023 از 5.2 میلیارد پوند به 5.3 میلیارد پوند افزایش یافت، در حالی که EBITDA تعدیل شده در 2 میلیارد پوند ثابت بود. این عملکرد ناشی از رشد در شرکت اوپن ریچ و مشترکین بود که کمی توسط واحد BT Business تعدیل شد، که هنوز با هزینه ها و کاهش فروش محصولات قدیمی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناروی اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در 9 ماه منتهی به 31 دسامبر، به دلیل قیمت‌ها و فروش بالاتر محصولات و خدمات فیبر در Openreach و مشترکین، درآمد 3 درصد افزایش یافت و به 15.8 میلیارد پوند رسید. این باعث شد سود قبل از مالیات 15 درصد افزایش یابد و به 1.5 میلیارد پوند برسد.

در حالی که ممکن است وضعیت مالی این شرکت هیجان خاصی ایجاد نکند، از نظر عملیاتی، عملکرد BT قابل توجه تر بوده است.

نرخ ساخت FTTP  اوپن ریچ به 73هزار نقطه در هفته افزایش یافت و در سه ماهه پایانی رکورد 950هزار نقطه را پشت سر گذاشت. اکنون به 13 میلیون باب (هوم پس) رسیده است و رسیدن سرویس به 6 میلیون ساختمان دیگر در حال اقدام است. اضافه شدن خالص FTTP (فیبر به نقطه) در اوپن ریچ به 432هزار نقطه در سه ماهه مالی BT قابل توجه بوده است. در حال حاضر 4.4 میلیون اتصال در سبد بی تی هست که نرخ جذب آن 34 درصد است.

یوزربیس FTTP خرده فروشی BT با 46 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 2.4 میلیون رسید که از این تعداد 2.3 میلیون نقطه مصرف کننده هستند. یوزربیس 5G آن 30 درصد افزایش یافت و به 10.3 میلیون رسید.

کرکبی گفت: گروه BT یک چهارم دیگر از درآمد و رشد EBITDA را به ارمغان آورده است، در حالی که به سرعت در حال ایجاد و ارتقای مشتریان به شبکه های پهن باند و 5G ما با فیبر کامل است و ما همچنان در مسیر دستیابی به چشم انداز مالی خود در سال هستیم.

در زمان سلف قبلی آقای کرکبی، یعنی فیلیپ یانسن، این شرکت از بازار پر زرق و برق اما پرهزینه تلویزیون ورزشی عقب نشینی کرد و BT را به ریشه های خود به عنوان ارائه دهنده خدمات شبکه و اتصال بازگرداند. این به معنای تسریع استقرار فیبر اوپن ریچ بود. ادغام بخش سازمانی و سرویس جهانی برای ایجاد واحد BT Business و راه اندازی مجدد EE به عنوان برند ترجیحی برای فعالیت مصرف کننده آن هم از دیگر اقدامات بی تی در این دوره بوده است.

همچنین این تغییرات شامل حذف 13هزار شغل بود. بستن 90 درصد از دفاتر BT و ایجاد ستاد متحرک، باعث خشم اتحادیه کارگری به دلیل افزایش دستمزد بوده است. یک روش مختصرتر برای خلاصه کردن دوران یانسن، توصیف آن به عنوان یک تمرین ثابت کشتی است، که هم با عملکرد مالی BT و هم کاهش قیمت سهام آن در پنج سال گذشته برجسته شده بود.

درآمدها کم و بیش ثابت بوده و در سال گذشته از افزایش قیمت های ذکر شده قبلی بهره برده است. اما نمی توان از این واقعیت فرار کرد که در دوران تصدی یانسن، سهام BT حدود 50 درصد از ارزش خود را از دست داد که شاید منعکس کننده عدم وجود موتورهای رشد جدید و هیجان انگیز باشد.

کرکبی البته یک پیوند ذاتی با همه اینها دارد و یک ماه پس از اینکه یانسن مدیرعامل شد به هیئت مدیره پیوست. اما در حالی که یانسن با فشار آوردن به دنبال ثبات و تمرکز مجدد بود، کرکبی شاید کار سخت تری برای پاسخ دادن به این سوال داشته باشد که “حالا باید چه کرد؟”

او روز پنجشنبه گفت: ما در حال ارائه خدمات و اتصالات دیجیتالی عالی هستیم، در حالی که پایه‌های رشد آینده را می‌سازیم که به نفع مشتریان، سرمایه‌گذاران و بریتانیا خواهد بود. همانطور که من نقش مدیر اجرایی را بر عهده می‌گیرم، به هدف و تمرکز استراتژیک خود متعهد می‌مانیم و مشتاقانه منتظر هدایت گروه BT به مرحله بعدی توسعه هستم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.