باندپهن

باندپهن ثابت

خبر اول

فیبرنوری

February 23, 2024
10:56 جمعه، 4ام اسفندماه 1402
کد خبر: 160911

اپراتور VMO2 انگلیس هم سرویس فیبرنوری با سرعت 2گیگ ارائه داد: ماهی 84 پوند!

 

ICTna.ir – پس از اینکه اپراتور Virgin Media O2 معروف به VMO2، سرویس 2گیگ خود را با نام تجاری “Gig2” رونمایی کرد، حالا انگلیس دارای یک ارائه دهنده پهنای باند 2 گیگابیت بر ثانیه دیگر است. این سرویس برای مشتریان تحت پوشش شبکه XGS-PON Nexfibre در دسترس است، که در حال حاضر به نزدیک به 1 میلیون محل حومه و نیمه روستایی در سراسر کشور، از جمله بلفاست، کاردیف، گلاسکو و لندن می رسد. Nexfibre یک سرمایه گذاری مشترک FTTP (فیبر به نقطه) است که متعلق به مالکینش یعنی VMO2 Liberty Global و تلفونیکا است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، VMO2 تابستان گذشته را با آزمایش شبکه XGS-PON گذراند و خدمات را به گروهی از مشتریانش ارائه کرد. با این حال، این یک راه‌اندازی بسیار محافظه کارانه بود و حتی در وب‌سایت آن تبلیغ نشد، و به طور واضح، سرعت‌های پیشنهادی یا هزینه آن را به اشتراک نمی‌گذاشت. ولی حالا سرویس 2 گیگ یک بسته آغازین تجاری کاملاً پیشرفته است و VMO2 قابل درک است که در مورد آن بسیار هیجان‌زده باشد.

جین یورک، مدیر ارشد فناوری VMO2 در این خصوص گفته: اپراتور “ویرجین مدیا O2” همیشه در خط مقدم نوآوری برای ارائه اتصال سریع و نسل بعدی به خانه‌ها در بریتانیا بوده است و سرویس با سرعت 2 گیگ جدیدترین سرمایه‌گذاری سرعت ما است که فرصت‌های بی‌پایانی را برای فناوری‌های آینده و نیازهای دیجیتالی همیشه در حال تغییر ما باز می‌کند.

VMO2 ادعا کرده است که اولین ارائه‌دهنده بزرگ بریتانیایی است که چنین خدماتی را ارائه می‌کند، اما این ادعایی است.

با مقیاس، گستردگی خدمات و برند قوی، نمی توان انکار کرد که VMO2 یک بازیگر اصلی در بازار خرده فروشی بریتانیا است. دیگر بازیگران بزرگ مشابه، مانند BT، وودافون، Sky و بقیه اپراتورها، هنوز چیزی مشابه این سرویس را عرضه نکرده اند که بتواند از نظر سرعت با آن برابری کند.

با این حال، سوابق نشان میدهد که VMO2 اولین ارائه‌دهنده در بریتانیا نیست که یک سرویس تجاری باند پهن تجاری 2 گیگابیت بر ثانیه را از طریق XGS-PON راه‌اندازی می‌کند. این افتخار نصیب استارت آپ Yayzi می شود. شرکت مستقر در بلکپول که ماه گذشته یک سرویس پهن باند تجاری را راه اندازی کرد که سرعت متقارن 2.3 گیگابیت بر ثانیه را در شبکه XGS-PON CityFibre ارائه می کرد .

همانطور که قبلاً اشاره شد، شبکه Nexfibre هنوز به 1 میلیون نقطه حضور نرسیده است، در حالی که CityFibre XGS-PON را تا 90 درصد از فضای آماده برای خدمات خود که در پایان سال گذشته حدود 3 میلیون خانه و کسب و کار را پشت سر گذاشت، گسترش داده است.

Yayzi از محصول دسترسی ملی CityFibre استفاده می‌کند، بنابراین هر جا XGS-PON در CityFibre در دسترس است، سرویس 2.3 گیگابیت بر ثانیه Yayzi نیز وجود دارد. می توان ادعا کرد که CityFibre تمام کارهای سخت را انجام داده است و Yayzi به سادگی بر روی شانه های سیتی فایبر سوار شده است، اما این واقعیت باقی می ماند که Yayzi ابتدا به آنجا رسید و چنین سرعتی را ارائه کرد.

VMO2 ممکن است اولین بازار نباشد، و ممکن است بزرگترین بازار را نداشته باشد، اما گران ترین است. سرویس دو گیگ این اپراتور، 84 پوند در ماه هزینه دارد و کاربرانی که خواهان سرعت متقارن هستند باید 6 پوند دیگر در ماه پرداخت کنند زیرا فقط به عنوان یک افزونه در تمام سطوح سرعت XGS-PON موجود است.

Yayzi که ارائه‌دهنده اصلی نیست، سرعت متقارن 2.3 گیگابیت در ثانیه را با قیمت 50 پوند در ماه به اضافه 99 پوند هزینه راه‌اندازی ارائه می‌کند، که وقتی در طول عمر قرارداد 18 ماهه توزیع شود، 55.50 پوند در ماه در واقع هزینه پرداخت میشود.

قیمت‌های VMO2 احتمالاً با افزایش پوشش Nexfibre رقابتی‌تر خواهند شد، زیرا هزینه ارائه خدمات XGS-PON بین تعداد بیشتری از مشتریان توزیع می‌شود. با این حال، در حال حاضر تفاوت قابل توجه است.

همچنین شایان ذکر است که شرکتهای کوچک‌تری مانند Yayzi گاهی اوقات زمانی که نوبت به ارائه مداوم سطوح بالایی از خدمات به مشتریان می‌رسد، دچار مشکل می‌شوند و جا میزنند!

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.