5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

خبر اول

April 3, 2024
9:54 چهارشنبه، 15ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163619

OpenRoaming می تواند Wi-Fi را در همه جای لندن فراهم کند

ICTna.ir – آزمایشی که اخیراً در محله Shoreditch لندن به پایان رسیده است، استفاده از OpenRoaming برای ارائه Wi-Fi و تخلیه ترافیک تلفن همراه را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اتحاد پهن‌باند بی‌سیم (WBA) آزمایش خود را از فناوری رومینگ باز که در لندن همراه با CIN، Colt Technology Services و GlobalReach Technology انجام شد، به پایان رساند. این راه حل در Shoreditch برای اعطای دسترسی Wi-Fi رایگان به مردم منطقه و ارائه قابلیت های بارگیری با تکیه بر زیرساخت های کنار خیابان از CIN مستقر شد.

OpenRoaming به کاربران اجازه می دهد تا با یک شناسه واحد به شبکه های Wi-Fi جداگانه ای که این فناوری را پذیرفته اند دسترسی داشته باشند. این سرویس متکی به فدراسیونی از ارائه دهندگان شبکه دسترسی است که می تواند شامل هر سازمانی با شبکه Wi-Fi باشد، مانند هتل های زنجیره ای، فرودگاه یا مرکز خرید!

ارائه دهندگان خدمات تصدیق هویت می توانند کاربران را در شبکه احراز هویت و مجوز دهند. این بدان معناست که کاربر همچنان باید جزئیات را ارائه دهد، اما شناسه می تواند به طور خودکار هر بار که دستگاه به شبکه دسترسی پیدا می کند استفاده شود. ارائه دهندگان هویت می توانند شامل سازندگان دستگاه، برنامه های وفاداری شرکتی و شرکت های بزرگ اینترنتی باشند. هر کاربری که یک شناسه داده شود می تواند به هر شبکه شرکت کننده متصل شود.

این فناوری که در ابتدا توسط سیسکو توسعه داده شد، در سال 2020 به عنوان یک استاندارد باز به WBA منتقل شد. WBA همچنین رهبری فدراسیون OpenRoaming را بر عهده دارد. در مقایسه با یک شبکه وای فای عمومی معمولی، کاربران نیازی ندارند ابتدا از پورتال های محبوس عبور کنند، و WBA همچنین تاکید می کند که مزایای امنیتی بیشتری وجود دارد.

 

وای فای رایگان برای همه

در طول MWC امسال، مصاحبه ای با مدیر عامل WBA، تیاگو رودریگز منتشر شده که طی آن، او گفت که این فدراسیون یک سیاست حفظ حریم خصوصی دارد که استفاده احتمالی از داده‌ها را کنترل می‌کند و آنها را به احراز هویت، رفع مشکل و اجرای قانون محدود می‌کند. در صورت سوء استفاده از داده ها، طرف مسئول می تواند از فدراسیون OpenRoaming خارج شود. رودریگز همچنین خاطرنشان کرده بود که هر دستگاه به یک شناسه منحصر به فرد برای مشارکت در شبکه مجهز است.

پروتکل احراز هویت توسعه پذیر (EAP) برای ورود به شبکه استفاده می شود و همچنین به عنوان مبنایی برای رمزگذاری عمل می کند، که گفته می شود قوی تر از آنچه معمولاً در شبکه های عمومی استفاده می شود.

اثبات مفهوم (PoC) بخشی از ابتکاری بود که توسط صدیق خان شهردار لندن راه اندازی شد که به دنبال ایجاد یک شبکه Wi-Fi رایگان در سطح شهر برای بهبود دسترسی دیجیتال برای لندنی ها و بازدیدکنندگان است. در زمان اعلام، OpenRoaming به عنوان یک راه حل بالقوه تبلیغ می شد، اما هنوز انتخاب نشده است. نتایج یک مشاوره با سهامداران که در سال گذشته راه اندازی شد هنوز در انتظار جمع بندی است.

در همین حال، این فناوری قبلاً در سایر نقاط لندن از جمله Canary Wharf و استادیوم لندن آزمایش شده است.

در Shoreditch، PoC با استفاده از زیرساخت‌های کنار خیابان CIN که برای پشتیبانی از شبکه‌های Wi-Fi و تلفن همراه طراحی شده است، مستقر شد. همچنین می تواند به اپراتورهای تلفن همراه اجازه دهد تا با ارائه دهندگان Wi-Fi شریک شوند و در صورت شلوغ شدن شبکه، به آنها پول پرداخت کنند تا ترافیک تلفن همراه را تخلیه کنند. رودریگز استدلال می‌کند که اپراتورها در مناطقی مانند فرودگاه‌ها یا استادیوم‌های ورزشی که دوره‌های محدودی از استفاده سنگین را مشاهده می‌کنند، می‌توانند از این امر استفاده کنند. وی افزود که این عمل در حال حاضر در ایالات متحده آمریکا بسیار رایج تر است.

 

بارگیری ترافیک

در حالی که تخلیه ترافیک به Wi-Fi یکپارچه است، او اذعان کرد که WBA در حال حاضر با اپراتورهای تلفن همراه و سازندگان تجهیزات Wi-Fi کار می کند تا بتواند ترافیک را به شبکه های تلفن همراه نیز تغییر مسیر دهد. در حال حاضر، یک دستگاه تنها زمانی به شبکه تلفن همراه متصل می شود که از دسترس شبکه Wi-Fi خارج شود.

OpenRoaming همچنین می تواند توسط اپراتورها برای متراکم کردن شبکه خود، به ویژه در فضای داخلی استفاده شود. رودریگز خاطرنشان کرد که این برای اپراتورها ارزان‌تر از نصب زیرساخت اختصاصی برای پوشش داخلی است. با این حال، فناوری‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند این شکاف را پر کنند، مانند شبکه‌های میزبان خنثی ، که همچنین شرکت‌های مخابراتی را از دردسر سرمایه‌گذاری‌های بزرگ نجات می‌دهد.

رودریگز گفت که شرکت‌ها می‌توانند انگیزه‌های مختلفی برای استقرار OpenRoaming داشته باشند. وی خاطرنشان کرد که برخی از شرکت ها باید از محدودیت های حریم خصوصی پیروی کنند یا می خواهند تجربه مشتریان را بهبود بخشند. شرکت‌هایی که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند نیز می‌توانند از OpenRoaming برای جلوگیری از نیاز به استفاده از پورتال متفاوت در هر بازار استفاده کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.