سخت‌افزار

April 6, 2024
22:17 شنبه، 18ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163808

تسلا تابستان از روبوتاکسی رونمایی می‌کند

منبع: فردای اقتصاد

شرکت تسلا که این روزها به شدت از سوی رقبای چینی خود تهدید می‌شود به دنبال رونمایی از تاکسی‌های بدون راننده خود – روبوتاکسی- در تابستان امسال است.

تسلا که فروش آن طی ماه‌های اخیر به اندازه قابل توجهی افت کرده می‌خواهد ۱۸ مردادماه ۱۴۰۳ پروژه تاکسی‌های بدون راننده را رونمایی کند. این خبر را ایلان ماسک در پستی در شبکه X اعلام کرد و باعث افزایش ۵.۱ درصدی سهام این شرکت در بازار سهام نیویورک شد.

سهام تسلا طی سال جاری میلادی ۳۴ درصد افت کرده است.

پروژه روبوتاکسی یکی از بلندپروازانه‌ترین ایده‌های ایلان ماسک است که می‌تواند جایگاه این شرکت را در حمل ونقل آینده جهان متمایز کند.

ایلان ماسک تنها کمی قبل از نوشتن این پست در شبکه ایکس جایگاه سومین فرد ثروتمند جهان را به مارک زاکربرگ مدیرعامل پلتفرم متا واگذار کرده بود.

تاکسی بدون راننده تسلا در سال ۲۰۱۹ به سرمایه‌گذاران نشان داده شد و مدت‌هاست به عنوان یک دارایی با ارزش در ارزشگذاری تسلا مورد توجه قرار گرفته است.

در هفته‌های اخیر تسلا تازه‌ترین نسخه نرم‌افزار خودران خود را تحت عنوان FSD ( Full Self-Driving )‌به خریداران تسلا عرضه کرد. تسلا اعلام کرده که پلتفرم نسل بعدی این شرکت شامل یک خودروی ارزان‌تر و یک روبوتاکسی است.

هرچند این شرکت دو محصول خودروی ارزان و روبوتاکسی را در خبرهای خود ذکر کرده اما تاکنون از رونمایی نسخه اولیه آنها خودداری کرده است.

توییت روز جمعه ایلان ماسک نشان میدهد که برای ایلان ماسک روبوتاکسی بر عرضه خودروی ارزان‌تر اولویت بیشتری دارد هرچند هر دو خودرو روی یک پلتفرم طراحی می‌شود.

خبرگزاری رویتر روز جمعه گزارش داده بود که تسلا برنامه‌های خود را برای عرضه خودروی ارزان ترلغو کرده و منابع بیشتری را برای عرضه تاکسی خودران به بازار متمرکز کرده است. ماسک اما در شبکه ایکس نوشت که رویترز دروغ می‌گوید.

در فصل نخست سال ۲۰۲۴ تسلا بیش از ۴۵ هزار خودرو بیش از فروش خود تولید کرده و همین باعث فشار بیشتر بر این شرکت برای کاهش قیمت‌ها شده است. در آمریکا مصرف‌کنندگان از خودروهای گرانقیمت برقی به سمت خودروهای هیبریدی روی آورده‌اند و همین باعث تجدید نظر بسیاری از تولیدکنندگان خودرو برای ساخت خودروهای برقی شده است.

بیانیه‌های محصولی تسلا که همواره از سوی خود ماسک منتشرمی‌شود بخش مهمی از توانایی تسلا برای براگیختن اشتیاق بین مشتریان و سرمایه‌گذاران است. ماسک در سالهای اخیر نشان داده علاقه‌ای به هزینه کردن تبلیغات سنتی ندارد.

روبوتاکسی چگونه کار می‌کند؟
پرورژه روبوتاکسی یکی از برنامه‌های بلندپروازانه تسلا برای توسعه شبکه‌ای از وسایل نقلیه برقی خودران و بدون راننده انسانی است. این پروژه نشان می‌دهد که تسلا صرفا به دنبال تولید خودروهای برقی نبوده است.

روبوتاکسی بخشی از چشم‌انداز گسترده‌تر تسلا برای تغییر حمل و نقل شخصی و عمومی با استفاده‌ از پیشرفت‌های فناوری خودروهای برقی و سیستم‌های رانندگی خودکار است.

ایلان ماسک گفته است که این پروژه به صاحبان خودروهای تسلا اجازه می‌دهد تا وسایل نقلیه خود را به شبکه اشتراک‌گذاری تسلا اضافه کنند و در زمانی که از خودروی خود استفاده نمی‌کنند، از آن درآمد کسب کنند.

تحقق شبکه روبوتاکسی تسلا به پیشرتف‌های قابل توجه در فناوری رانندگی خودکار و تاییدیه‌های قانونی وابسته است. تسلا قصد دارد این هدف را با سیستم‌های خودران خود از جمله اتوپایلوت و رانندگی کاملا خودکار (FSD) ترسیم کند.

راه‌اندازی روبوتاکسی به نوعی استراتژی آینده تسلا را هم نشان میدهد که از یکسو رقابت با سازندگان خودرو و از طرف دیگر رقابت با پلتفرمهایی چون اوبر نیز هست.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.