تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 7, 2024
23:48 یکشنبه، 19ام فروردینماه 1403
کد خبر: 163901

جاب‌ویژن؛ حوزه فناوری اطلاعات در سال ۱۴۰۲ بالاترین حقوق‌ها را داشته است

منبع: Zoomit

شاغلان عرصه‌های مختلف در سال ۱۴۰۲ چقدر حقوق گرفته‌اند و برای سال ۱۴۰۳ حقوق درخواستی‌شان چقدر است؟ جاب‌ویژن در گزارشی به این سوال‌ها پاسخ داده است.

گزارش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ با ارائه آمار و ارقامی از وضعیت مشاغل، حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۱ و همچنین، نتایج نظرسنجی از ۱۰۰ هزار نفر در ۵۰۰ خانواده شغلی منتشر شده است.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد میانه حقوق درخواستی نیروی کار در سال ۱۴۰۲، ۱۳ میلیون تومان بوده است و میانه حقوقی که آن‌ها در نیمه اول این سال دریافت کرده‌اند، ۱۳ میلیون تومان بوده است. میانه حقوق دریافتی در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ با رشد ۸ درصدی به ۱۴ میلیون تومان رسیده است.

پردرآمدترین شغل و حوزه شغلی چیست؟
فکر می‌کنید بیشترین میزان افزایش حقوق در سال ۱۴۰۲ مربوط به کدام شغل است؟ آمارهای جاب‌ویژن نشان می‌دهد «برنامه‌نویس‌ها» بیشترین میزان افزایش حقوق را در سال گذشته درمقایسه‌با سال ۱۳۹۹ داشته‌اند.

حوزه فناوری اطلاعات هم حوزه‌ای است که بیشترین میزان افزایش حقوق را داشته است: «به‌دلیل رشد جدی صنعت فناوری اطلاعات و شرکت‌های فعال در این حوزه، موقعیت‌های شغلی مربوط به آن، هم رشد زیادی را تجربه کرده‌اند و هم حقوق‌های بالایی دارند.»

جاب‌ویژن در این گزارش مدعی شده است که یافته‌هایش نشان می‌دهد حقوق و دستمزد افراد متناسب با میزان تورم در جامعه رشد کرده و در این خصوص نوشته است: حقوق دریافتی در بازار کار در طول زمان کمابیش متناسب با تورم رشد کرده است. بین سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ میانه حقوق کارکنان بخش خصوصی ۶ درصد از تورم پیشی گرفته است. حقوق کارکنان دولت نیز تنها ۲ درصد از تورم عقب مانده است؛ اما حداقل حقوق قانون کار ۵ درصد از تورم عقب مانده است. به‌نظر می‌رسد تصور عموم جامعه در عقب‌ماندن حقوق‌ها از تورم یا ناشی از حس «جاماندگی»ای است که تورم در افراد ایجاد می کند یا ناشی از آن است که تورم سبد کالای مصرفی افراد متفاوت از تورم اعلامی مرکز آمار است.»

یافته دیگری در این گزارش به این مسئله اشاره می‌کند که اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده میزان حقوق افراد در بخش خصوصی سطح ارشدیت و گروه شغلی آن‌ها است؛ به‌گونه‌ای که مدیران حدود ۳ برابر کارمندان و برنامه نویسان ۲/۵ برابر نیروی خدماتی، حقوق دریافت می‌کنند. درمقابل، عواملی مانند محل کار و نوع دانشگاه (آزاد، دولتی و غیرانتفاعی) حداکثر ۳۰ درصد در میزان حقوق نقش دارند.

به‌طور‌کلی و نه‌فقط در بخش خصوصی پنج عامل در تعیین میزان حقوق و دستمزد تأثیرگذارند: ۱. گروه شغلی؛ ۲. سطح ارشدیت؛ ۳. سابقه کاری؛ ۴. شهر محل کار و ۵. نوع دانشگاه.

مقایسه حقوق در سال ۱۴۰۳ درمقایسه‌با سال ۱۳۹۹ حاکی از آن است که حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۳ حدود ۴/۲ برابر حقوق این گروه درمقایسه‌با سال ۱۳۹۹ خواهد بود و به رقم ۱۲/۶ میلیون تومان خواهد رسید. کارشناسان در سال جاری با رشد حقوق ۴/۶ درصدی درمقایسه‌با سال مذکور به میانه حقوق ۱۷/۵ میلیون تومانی می‌رسند.

در سطح کارشناسی ارشد، میانه حقوق افراد با رشد ۴/۴ درصدی به ۲۴ میلیون تومان خواهد رسید. مدیران هم با افزایش حدوداً ۵ درصدی دستمزدشان در سال ۱۴۰۳ درمقایسه‌با سال ۱۳۹۹، به‌طور میانگین ۳۶ میلیون تومان حقوق خواهند گرفت.

علاوه‌بر سطح ارشدیت، عواملی مانند سابقه کار و شهر محل کار و دانشگاه محل تحصیل هم باعث تفاوت در میزان افزایش درآمد می‌شود؛ به‌طوری‌که افراد با سابقه بیش از ۱۰ سال ۲ برابر افراد کم تجربه حقوق دریافت خواهند کرد. کسانی که در شهر تهران کار می‌کنند، میانه حقوقشان ۳۰ درصد بیشتر از کسانی است که در سایر شهرهای کشور شاغل هستند. میانه حقوق در تهران ۲۱ میلیون تومان خواهد بود و این در حالی است که در شهرهای دیگر این میانه ۱۶ میلیون تومان است.

یافته‌های گزارش جاب‌ویژن نشان می‌دهد که دانشگاه محل تحصیل کمترین اثر را بر میانه حقوق دارد: «میانه حقوق فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دولتی و آزاد برابر است و تنها ۱۰ درصد از سایر دانشگاه‌ها بیشتر است.» بنابراین، می‌توان گفت که نوع دانشگاه محل تحصیل افزاد تأثیر بسزایی بر میزان حقوق آن‌ها نمی‌گذارد.

کدام دسته از کارکنان از تورم عقب ماندند؟
براساس یافته‌های این گزارش، میانه حقوق دریافتی در بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ درمقایسه‌با سال ۱۳۹۹، ۳/۳ برابر شده و این موضوع نشان می‌دهد که در بخش خصوصی حقوق دریافتی افراد بیش از تورم رشد کرده است.

برخلاف کارکنان بخش خصوصی، حقوق کارکنان دولت ۲ درصد از تورم عقب مانده است. در سال ۱۴۰۰ حداقل حقوق کارکنان دولت از تورم ۱۵ درصد عقب ماند و این فاصله در سال ۱۴۰۱ جبران شد. در سال ۱۴۰۲ افزایش حقوق کارکنان تقریباً با نرخ تورم برابر بوده است. از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ حداقل حقوق کارکنان دولت درمقایسه‌با نرخ تورم موجود در این بازه زمانی حدوداً ۲ درصد کمتر بوده است. در‌این‌میان، وضعیت کارکنانی که حداقل حقوق وزارت کار را دریافت می‌کردند، بدتر از سایرین بوده و آن‌ها ۵ درصد از میزان تورم عقب مانده‌اند. مقایسه حداقل حقوق دریافتی کارگران با حقوق متناسب با تورم نیز نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ حقوق دریافتی ۵ درصد از تورم عقب مانده است.

جاب‌ویژن در‌ادامه نوشته است: «درصد حداقل حقوق دریافتی و نرخ تورم در ۴ سال اخیر به‌طور نوسانی تغییر پیدا کرده است؛ به‌گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ درصد افزایش حقوق حداقلی کارگران از تورم به‌ترتیب ۲ و ۷ درصد پیشی گرفته؛ اما در سال ۱۴۰۲، ۱۴ درصد عقب مانده است.

همان‌طور‌که جاب‌ویژن در سال گذشته هم گزارش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ را منتشر و میانه حقوق درخواستی، میزان رشد حقوق ماهانه و… در گروه‌های شغلی مختلف را اعلام کرده بود، برای سال ۱۴۰۳ نیز چنین گزارشی را ارائه کرده است. در این گزارش، ما صرفاً به اطلاعاتی اشاره می‌کنیم که در‌خصوص حقوق و دستمزد در گروه‌های شغلی مربوط به حوزه فناوری اطلاعات ذکر شده‌اند.

ترجمه، تولید محتوا، نویسندگی و ویراستاری
در گروه شغلی ترجمه، تولید محتوا، نویسندگی و ویراستاری در سطح ویراستاری در شهر تهران، سال گذشته میانه حقوق ۹٫۵ میلیون تومان بوده است که افراد انتظار دارند در سال ۱۴۰۳ این درآمد با افزایش ۲۶ درصدی به ۱۲ میلیون تومان برسد. در سطح کارشناسی ارشد این حوزه، میانه حقوق ۱۳میلیون تومان بوده که این افراد خواستار رسیدن این دستمزد به ۱۷٫۳ میلیون تومان هستند. میانه حقوق مدیران در این حوزه در سال گذشته ۱۶ میلیون تومان بوده که آن‌ها انتظار دارند در سال ۱۴۰۳ با افزایش ۲۲ درصدی درآمد حقوقشان به ۱۹٫۵ میلیون تومان برسد.

تست نرم‌افزار
در حوزه شغلی تست نرم‌افزار در سطح جونیور در تهران، میانه حقوق در سال ۱۴۰۲، ۱۲ میلیون تومان بوده که شرکت‌کنندگان در نظرسنجی جاب‌ویژن خواستار رسیدن این مبلغ به ۱۵ میلیون تومان بوده‌اند. در‌واقع، درخواست ۲۵ درصد افزایش حقوق داشته‌اند.

در همین شغل و در سطح mid-level در تهران، میانه حقوق در سال گذشته ۱۷ میلیون تومان بوده و برای سال ۱۴۰۳ با رشد ۲۸ درصدی حقوقی معادل ۲۱٫۷ میلیون تومان انتظار رفته است. در سطح Senior در تهران نیز میانه حقوق در سال ۱۴۰۲، ۲۲ میلیون تومان بوده که شاغلان این حوزه خواستار ۲۷ درصد رشد حقوق و رسیدن آن به ۲۸میلیون تومان بوده‌اند.

توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویس
در حوزه برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار وابسته به حوزه تخصصی فعالیت و زبان برنامه‌نویسی در سطوح مختلف ارشدیت و خبرگی حقوق و دستمزدها متفاوت است. به‌طور‌کلی و در‌مجموع این زیرشاخه‌های حوزه توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی در سطح جونیور و در تهران میانه دستمزد درخواستی برای سال ۱۴۰۳ بین ۱۰ میلیون تومان تا ۲۰.۸ میلیون تومان است.

در سطح mid-level و در تهران، میانه دستمزد درخواستی برای سال ۱۴۰۳ بین ۲۳/۱ میلیون تومان تا ۳۶/۳ میلیون تومان است. در سطح سنیور و در تهران نیز، میانه دستمزد درخواستی برای سال ۱۴۰۳ بین ۱۷ میلیون تومان تا ۴۶/۳ میلیون تومان است.

برنامه‌نویسی موبایل
در حوزه برنامه‌نویسی موبایل اندرویدی، میانه حقوق درخواستی در سال ۱۴۰۳ برای کسی که در سطح جونیور و شاغل در شهر تهران است، ۱۳ میلیون تومان اعلام شده است. این عدد برای شاغلان در سطح mid-level نزدیک به ۲۸/۶ میلیون تومان و برای سطح سنیور درحدود ۴۰/۸ میلیون تومان است که ۴۶ درصد افزایش دستمزد را نشان می‎‌دهد.

توسعه نرم‌افزار ویندوز
توسعه‌دهندگان نرم‌افراز و برنامه‌نویسانی که در بخش Windows Application کار می‌کنند (در همه سطوح)، در سال گذشته میانه درآمد ماهانه ۲۰ میلیون تومانی داشته‌اند که برای سال جدید خواستار افزایش ۴۲ درصدی این حقوق و رسیدن آن به ۲۴/۴ میلیون تومان هستند.

مدیر فنی
مدیران فنی یا Tech Leadها در سال ۱۴۰۲ و در تهران، در کمترین حالت ۱۸ میلیون تومان و در بیشترین حالت ۷۰ میلیون تومان حقوق دریافت کرده و میانه حقوق ۳۵ میلیون تومانی داشته‌اند. برای سال پیش رو، آن‌ها خواهان ۲۹ درصد افزایش حقوق و رسیدن میانه دستمزد ماهانه‌شان به ۴۵ میلیون تومان هستند.

دیجیتال مارکتینگ و سئو
کارشناسان دیجیتال مارکتینگ و سئو در سال ۱۴۰۲ و در شهر تهران، میانه درآمدشان ۱۲ میلیون تومان بوده که انتظار دارند این عدد در سال ۱۴۰۳ به ۱۵/۶ میلیون تومان برسد. در سطح کارشناسی ارشد این حوزه نیز، میانه حقوق ۱۸ میلیون تومان بوده که افراد مایل هستند این عدد در سال جاری به ۲۳ میلیون تومان برسد. میانه حقوق مدیران دیجیتال مارکتینگ و سئو در تهران در سال گذشته ۲۵ میلیون تومان بوده است که این شاغلان خواستار افزایش ۳۰ درصدی حقوق ماهانه خود و رسیدن آن به ۳۲/۵ میلیون تومان هستند.

شبکه / DevOps / پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری
کارشناسان شبکه، DevOps و پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در سال ۱۴۰۲ و در شهر تهران میانه حقوق ۱۶ میلیون تومانی داشته‌اند که مایل‌اند در سال ۱۴۰۳ به ۲۰/۷ میلیون تومان برسند. کارشناسان ارشد این حوزه نیز میانه حقوقشان ۲۳ میلیون تومان بوده است که خواهان افزایش ۳۴ درصدی این میانه حقوق در سال ۱۴۰۳ و رسیدن آن به ۳۰/۸ میلیون تومان هستند. در سطح مدیران شبکه و DevOps و… نیز، میانه حقوق در سال گذشته ۳۲ میلیون تومان است که شاغلان انتظار دارند در سال جدید به ۴۱/۶ میلیون تومان برسد.

طراحی رابط و تجربه کاربری ( (UX/UI
در گروه شغلی طراحی رابط و تجربه کاربری (UX/UI)، افراد در سطح جونیور در سال ۱۴۰۲ و در شهر تهران، میانه حقوق ماهانه ۱۲ میلیون تومانی داشته‌اند که انتظار دارند در سال ۱۴۰۳، ۲۵ درصد افزایش پیدا کند و به ۱۵ میلیون تومان برسد. در سطح mid-level، میانه حقوق ۱۸ میلیون تومان بوده و میانه حقوق درخواستی برای سال ۱۴۰۳، ۲۲ میلیون تومان است. در سطح سنیور میانه حقوق سال قبل در این حوزه ۲۸ میلیون تومان بوده است که فعالان می‌خواهند با افزایش ۲۹ درصدی، به ۳۶ میلیون تومان برسد.

علوم داده / هوش مصنوعی
کارشناسان حوزه علوم داده / هوش مصنوعی که در تهران فعال هستند، سال گذشته میانه حقوق ۱۷ میلیون تومانی داشته‌اند که تمایل دارند در سال جدید این عدد با ۲۷ درصد افزایش به ۲۱/۶ میلیون تومان برسد. در سطح کارشناس ارشد، میانه حقوق ۲۸ میلیون تومان و در سطح مدیریت ۴۰ میلیون تومان بوده است. این دو سطح شغلی انتظار دارند در سال ۱۴۰۳ میانه حقوق به‌ترتیب ۳۶ میلیون تومانی و ۵۳/۳ میلیون تومانی داشته باشند.

مدیر محصول / مالک محصول
در گروه شغلی مدیر محصول / مالک محصول در سطح جونیور، میانه حقوق سال گذشته در شهر تهران ۱۶ میلیون تومان بوده که شاغلان می‌خواهند این عدد با افزایش ۳۰ درصدی به ۲۰/۸ میلیون تومان برسد. در سطح mid-level، میانه حقوق ۲۵ میلیون تومان و در سطح سنیور ۳۵ میلیون تومان بوده است. حقوق درخواستی این دو گروه برای سال ۱۴۰۳ به‌ترتیب ۳۲/۴ میلیون تومان و ۴۵/۸ میلیون تومان است که تمایل به افزایش ۳۰ درصدی حقوق را نشان می‌دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.