تلفن همراه

خبر اول

فناوری

April 27, 2024
18:49 شنبه، 8ام اردیبهشتماه 1403
کد خبر: 165174

آینده فناوری تلفن همراه به کدام سو می رود؟

تهیه و تنظیم: سیامک توتونچی افشار

یکی از حوزه های جذاب و هیجان انگیز تکنولوژی ، فناوری مربوط به تلفن همراه است که به سرعت در حال تحول است و نوآوری ها و پیشرفت های زیادی در افق آن دیده می شوند. در اینجا برخی از روندها و پیش بینی های کلیدی برای آینده تلفن های همراه و توسعه برنامه های تلفن همراه ذکر شده اند:

نمایشگرهای هولوگرافیک(Holographic displays):

نمایشگرهای هولوگرافیک می توانند نحوه تعامل ما با دستگاه های تلفن همراه خود را متحول کنند و به ما امکان می دهند تصاویر هولوگرافیک سه بعدی را برای اهداف بازی، آموزش و سرگرمی مشاهده و یا آنها را دستکاری و تغییر دهیم. این فناوری قابلیت استفاده برای کاربردهای واقعیت مجازی(Virtual Reality) و واقعیت افزوده(Augmented Reality) را دارد.

امکان شارژ جهانی بی‌سیم (Universal wireless charging):

در حال حاضر شارژ بی‌سیم به طور فزاینده‌ای محبوبیت پیدا کرده و استفاده از آن رو به گسترش است و این احتمال وجود دارد که گوشی‌های هوشمند آینده به صورت استاندارد قابلیت شارژ بی‌سیم را داشته باشند. این قابلیت به کاربران امکان می دهد دستگاه های خود را بدون نیاز به کابل یا پورتهای شارژ، شارژ نمایند که درنهایت استفاده از دستگاه ها را از لحاظ حمل و جابجایی آسانتر میکند.

بهبود قابلیت‌های هوش مصنوعی(AI) و یادگیری ماشین (ML):

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در حال حاضر در گوشی‌های هوشمند برای کارهای مختلفی مانند ترجمه، تشخیص تصویر و صدا، و ورودی متن پیش‌بینی‌ شونده استفاده می‌شوند. با این حال، هنوز جا برای بهبود و توسعه بیشتر در این زمینه وجود دارد و احتمالاً گوشی‌های هوشمند آینده حتی از قابلیت‌های AI و ML پیشرفته‌تری برخوردار خواهند بود. توسعه برنامه‌های موبایل با استفاده از این فناوری ها تجربه‌های هوشمندانه‌تر و شخصی‌سازی‌شده‌تری را فراهم می کنند.

اتصال و عملکرد بیشتر هرچه بیشتر با 5G:

فناوری نسل پنجم موبایل(5G) هنوز در مراحل اولیه خود است، اما این پتانسیل را دارد که اتصال و عملکرد تلفن همراه را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. در آینده، می‌توان انتظار داشت که برنامه‌ها و سرویس‌های فعال‌تر از 5G، و همچنین پوشش 5Gبهبود یافته و سرعت‌های سریع‌تر را شاهد باشیم.

عمر باتری طولانی‌تر:

فناوری باتری حوزه‌ای است که هنوز جای پیشرفت دارد گوشی‌های هوشمند آینده احتمالاً باتری‌های بادوام‌تری خواهند داشت که به کاربران امکان می‌دهد دستگاه‌های خود را با تناوب کمتری شارژ نمایند. فناوری باتری منتظر و آماده نوآوری در زمینه جایگزین‌های باتری یون لیتیومی است. این جایگزین‌ها می‌توانند باتری‌هایی باشند که علاوه بر اینکه سریع تر شارژ می شودن با گذشت زمان ظرفیت خود را به سختی از دست می‌دهند و عمر طولانی تری دارند.

قابلیت‌های کنترل از راه دور:

به نظر می رسد قرار است تلفن‌های هوشمند به «ابزارهای کنترل از راه دور» برای کل زندگی ما تبدیل شوند، با ویژگی‌های پیچیده‌ای که به ما امکان می‌دهد جنبه‌های مختلف محیط زندگی خود مانند نور، گرما، و ویدئو و صدای فراگیر را کنترل کنیم.

 

ظهور و گسترش ابربرنامه‌ها(Superapps):

انتظار می‌رود که سوپراپلیکیشن‌ها بخش بزرگی از آینده برنامه‌ها باشند، اپلیکیشنهایی با پلتفرم‌های آنلاین مستقل که جنبه‌های مختلف زندگی کاری/ تجاری و شخصی، از جمله تراکنش‌های مالی و پرداخت را در بر می‌گیرد.

نوآوری‌ در فناوری ردیابی سلامت:

فناوری ردیابی سلامت حوزه‌ای است که می‌توان انتظار داشت در آینده با ادغام هرچه بیشتر تلفن‌های هوشمند و دستگاه‌ها و معیارهای ردیابی سلامت شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در آن زمینه باشیم.

واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR):

انتظار می‌رود فناوری‌های AR و VR به طور فزاینده‌ای در توسعه برنامه‌های تلفن همراه رایج شوند و تجربه‌های تعاملی و همه جانبه‌تری را فراهم کنند.

بلاک چین:

انتظار می رود که فناوری بلاک چین در توسعه اپلیکیشن موبایل، به ویژه در زمینه امنیت و حریم خصوصی داده ها، نقش داشته باشد.

 

اینترنت اشیا (IoT):

انتظار می‌رود اینترنت اشیا در توسعه اپلیکیشن‌های موبایل به طور فزاینده‌ای رواج پیدا کند و تجربه‌های مرتبط و یکپارچه‌تری را فراهم کند.

ابزارهای پوشیدنی:

انتظار می‌رود که ابزارهای پوشیدنی پیچیده‌تر شده و با دستگاه‌های تلفن همراه ادغام شوند و تجربه‌های یکپارچه‌تر و راحت‌تر را فراهم کنند.

امنیت:

انتظار می‌رود امنیت تمرکز اصلی در توسعه برنامه‌های تلفن همراه باشد و ویژگی‌ها و فناوری‌های امنیتی پیشرفته‌تری برای محافظت از داده‌های کاربر و حریم خصوصی پیاده‌سازی شده‌اند.

 

 

منابع:
Episode 36: Our mobile world: The future of phones
https://www.nature.com/articles/d44151-024-00025-7
6G spectrum – enabling the future mobile life beyond 2030
https://www.ericsson.com/en/reports-and-papers/white-papers/6g-spectrum-enabling-the-future-mobile-life-beyond-2030

The future of mobile phones – what will the smart phone look like?
https://www.uswitch.com/mobiles/guides/future-of-mobile-phones/

FORBESINNOVATION
9 Tech Experts Share Their Predictions For What’s Next For Smartphones
https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2023/02/06/9-tech-experts-share-their-predictions-for-whats-next-for-smartphones/?sh=3aa0522f26e0

What is the future of mobile app development? 6 trends to watch
https://www.mendix.com/blog/what-is-the-future-of-mobile-app-development/

 

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.