تلفن همراه

گوشی

August 30, 2016
12:55 سه شنبه، 9ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79442

آیفون ممکن است به زودی به فناوری در حال توسعه MicroLED مجهز شود

در مورد ویژگی های آیفون سال آینده حدس و گمان های زیادی زده شده و خیلی از ما بی صبرانه منتظریم ببینیم اپل برای این دور از به روز رسانی تلفن های هوشمند خود چه آشی پخته است. به نظر می رسد اطلاعات درز کرده و اظهار نظر های ابراز شده نیز به قوت گرفتن حدس و گمان ها کمکی نکرده و صرفاً به مبهم تر شدن هرچه بیشتر تصویر آیفون ۷ و ۷ پلاس در ذهن علاقمندان منجر شده است.
 
در گزارشی که بیشتر به آینده ی آیفون نگاهی انداخته، یکی از متخصصین صنعت تولید نمایشگر به نام Wang Jyh-chau گمان برده که ممکن است آیفون ظرف سال های آینده به سراغ فناوری نوظهور MicroLED در تولید نمایشگر برود.
 
آنگونه که تنها ظرف چند ماه گذشته هزاران بار گزارش شده، شدیداً انتظار می رفت در آیفون سال ۲۰۱۷ شاهد جایگزینی فناوری LCD با OLED از سوی اپل باشیم. اما به گفته ی Wang که مدیرعامل یکی از تولیدکنندگان پنل نمایشگر به نام Innolux است، فناوری OLED در درازمدت راه حل قابل اتکایی برای اپل نخواهد بود. به اعتقاد Wang، ممکن است اپل با استفاده از فناوری OLED خاک برخی محصولات خود را بتکاند و حتی برخی مدل های سال ۲۰۱۷ خود را به پنل های لبه خمیده مثل نمایشگر گلکسی نوت ۷ سامسونگ مجهز کند، اما تصور نمی شود بتواند از لحاظ نسبت عملکرد به قیمت و دوام، به راحتی LCD را با OLED کنار بگذارد.
 
به علاوه، گفته می شود تأمین نمایشگر های OLED برای استفاده در تلفن های هوشمند در سطح جهان با مشکل مواجه است، که همین موضوع نیز ممکن است برای اپل در دراز مدت دردسر ساز شود.
 
اینجاست که MicroLED یعنی فناوری در حال توسعه ای که اپل سال هاست علاقه ی زیادی به آن نشان داده وارد عمل می شود. اپل در سال ۲۰۱۴، یک استارتاپ مستقر در سیلیکون ولی به نام LuxVue Technology را خرید که به عنوان یکی از پیشگامان فناوری MicroLED شناخته می شود. اواخر سال گذشته نیز گفته می شد اپل پروژه ای محرمانه را در تایوان کلید زده که روی توسعه ی MicroLED متمرکز است و اپل واچ سال آینده ممکن است جزو اولین دستگاه هایی باشد که به نتایج این پروژه مجهز می شود.
 
گفته می شود فناوری مذکور نسبت به فناوری به کار رفته در نمایشگر های حال حاضر محصولات این شرکت مزایای بالقوه ی زیادی دارد، البته معایبی نیز برای آن برشمرده شده است. از جمله بزرگ ترین مزایای MicroLED مصرف کمتر آن نسبت به فناوری های پیش از خود است. برخی مزیت های فناوری OLED از جمله عمق رنگ مشکی و نرخ بالای به روز رسانی نمایشگر نیز در آن به چشم می خورند و در کنار برخی مزیت های LCD مثل روشنایی بهتر قرار می گیرند.
 
اما از طرف دیگر فناوری MicroLED هزینه بر تر بوده و تولید آن در تعدادی که اپل مد نظر دارد دشوار تر است. اما برتری هایی که قرار است در عملکرد از خود نشان دهد به خوبی گویای پاسخ این پرسش است که چرا اپل زحمت خرید LuxVue را به خود داده و در عین حال تحقیق و توسعه ی خود در تایوان را نیز مخفی نگه داشته است.
 
اساساً اپل نیاز دارد به مرحله ای برسد که بتواند با هزینه ای اقتصادی تر، پنل MicroLED را به تولید انبوه برساند. در صورتی که این تلاش ها به نتیجه برسد، احتمال آن می رود که چرخش اپل به سمت فناوری OLED در سال آینده دوام زیادی نیابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.