باندپهن

باندپهن ثابت

فیبرنوری

September 2, 2023
14:41 شنبه، 11ام شهریورماه 1402
کد خبر: 149231

اجرای فیبر نوری در استان اردبیل منتظر مجوز حفاری شهرداری‌هاست

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل گفت: مجوز عملیات اجرای فیبر نوری به امتداد یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر برای این استان اخذ شده و آغاز عملیات حفاری در شهرها منتظر مجوز شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی است.

شهریار سرداری روز شنبه در نشست خبری به‌مناسبت هفته دولت در اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل اظهار کرد: عملیات اجرای فیبر نوری به امتداد ۵۲۱ کیلومتر به مخابرات استان ابلاغ و فعلا با مجوز شورای اسلامی و شهرداری نیر در این شهر آغاز شده است و از فرمانداران و شهرداری‌های سایر شهرستان‌ها انتظار داریم در صدور مجوز حفاری اجرای فیبر نوری شتاب کنند.

وی افزود: عوامل و دستگاه حفاری و اجرای فیبر نوری در شهر نیر در حال فعالیت هستند و اگر مجوز حفاری سایر شهرها با معطلی صادر شود، آنها استان را ترک خواهند کرد و بازگشت آنان زمان‌بر خواهد بود اما در صورت همکاری به‌موقع شهرداری‌ها، اجرای فیبر نوری در شهرهای استان به سرعت انجام خواهد گرفت.

وی ادامه داد: سرعت انتقال اطلاعات در فیبر نوری صد برابر سیم یا کابل مسی است و تمام خانه‌ها و واحدهای تجاری و اداری به فیبر نوری متصل خواهند شد و توسعه اقتصاد دیجیتال، هوشمندسازی شهرها، توسعه تلفن‌های همراه، امنیت شهری و پایه گذاری فناوری‌های نوین از مزایای فیبر نوری است و برای اجرای فیبر نوری در شهرهای استان اردبیل هفت هزار میلیارد ریال اعتبار ملی در نظر گرفته شده است.

۱۵۰ روستا از اینترنت برخوردار شدند

سرداری تصریح کرد: برای برخورداری ۲۹۱ روستا از اینترنت از وزارتخانه متبوع مجوز دریافت کردیم و تاکنون بیش از ۱۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان اردبیل به شبکه اینترنت پر سرعت متصل شده اند و کار بقیه روستاها در حال انجام است.

وی تملک اراضی، تعیین پهنای باند و نصب دکل را از مقدمات برخورداری روستاها از اینترنت اعلام کرد و گفت: دولت سیزدهم به توسعه زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات اهمیت ویژه‌ای قایل است و بعد از اینکه همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار از اینترنت برخوردار شدند، دنبال رفع نقاط کور اینترنت خواهیم بود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل اعلام کرد: با توسعه فیبر نوری در استان، همه مدارس به اینترنت رایگان وصل خواهند شد و از هم‌اکنون نشانی مدارس احصا و برای اعمال اینترنت رایگان به وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات ارسال شده است.

سرداری با اشاره به اینکه در پهنای باند ورودی به استان مشکلی نداریم ، گفت: سامانه ۱۹۵ برای ثبت رایگان و بررسی خرابی و مشکل اینترنت شهروندان فعال است و همکاران ما در بیش از ۸۰۰ روستا آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی را آزمایش کرده‌اند و در بقیه روستاها نیز به منظور افزایش کیفیت خدمات ، انجام خواهند داد.

سیل در پنج حوزه به زیرساخت مخابرات استان خسارت زد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل گفت: سیل ماه‌های گذشته به زیرساخت‌های مخابرات استان در حوزه اردبیل – گرمی ۱۱۵ میلیارد ریال، در گرمی – بیله‌سوار ۱۲ میلیارد ریال، در گرمی – اصلاندوز ۱۰ میلیارد ریال، در اردبیل – نمین و مشگین‌شهر – اهر ۱۰ میلیارد ریال و در خلخال – میانه ۲ میلیارد ریال خسارت وارده کرده بود.

سرداری افزود: با وجود اینکه اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، ریالی از بودجه استانی استفاده نمی‌کند، با تامین اعتبار از ناحیه وزارتخانه متبوع به سرعت به رفع مشکلات و خسارت‌ وارده اقدام شد و مشکل خاصی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به وجود نیامد.

وی شبکه دولت را در تسهیل دسترسی به خدمات دولت و کاهش هزینه و وقت مراجعه به دستگاه‌های اداری مفید دانست و ابراز امیدواری کرد با توسعه کارکردها و افزایش میزان استفاده ادارات از آن زیرساخت مهم، امور اداری هموطنان به‌راحتی انجام شود.

۱۱۲ میلیارد ریال به شرکت‌های دانش‌بنیان وام داده شد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل گفت: به شرکت‌های دانش‌بنیان دارای ایده و خلاقیت که در سامان توان آفرین نام‌نویسی کرده و شرایط دریافت تسهیلات توسعه کار را داشته باشند، از ناحیه این اداره کل تسهیلات اختصاص می‌یابد.

سرداری ادامه داد: در این خصوص با معرفی ۱۲ شرکت دانش‌بنیان از ناحیه این اداره کل به بانک عامل، ۱۱۲ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده و برای ۵۰ نفر اشتغال‌زایی شده است.

بیش از سه میلیون مرسوله پستی رد و بدل شد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل از ارسال و دریافت بیش از سه میلیون مرسوله پستی در یک‌سال اخیر خبر داد و گفت: ۲۶۲ دفتر پیشخوان دولت در استان فعال است و بیش از ۹۰ باجه پست بانک روستایی نیز افتتاح شده است.

وی افزود: در صدور مجوز راه‌اندازی دفترهای پیشخوان دولت محدودیت نداریم و در هر منطقه‌ای که به آن نیاز باشد، امکان راه‌اندازی وجود دارد و در حوزه خدمات پستی با صرف ۵۸۳ میلیارد ریال، سوئیت بین شهری نصب شده تا خدمات مخابرات از سامانه قدیم به سامانه نوین منتقل شود و خدمات رسانی‌ها شتاب گیرد.

سرداری میزان رشد اقتصاد اینترنتی در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل را چهار درصد و تعداد گذرنامه‌های صادره در پنج ماه نخست امسال را ۴۳ هزار فقره ذکر کرد.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.