سخت‌افزار

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 6, 2021
16:42 چهارشنبه، 14ام مهرماه 1400
کد خبر: 129188

کاربران چینی به دلیل ممنوعیت ورود تراشه‌های TPM قادر به نصب ویندوز 11 نیستند

 
طبق قوانین چین، ورود تراشه‌های TPM به این کشور ممنوع است و بسیاری از کاربران چینی به دلیل برخوردار نبودن دستگاهشان از تراشه‌ی TPM 2.0، نمی‌توانند به ویندوز 11 کوچ کنند.
 
اگر اخبار زومیت را دنبال کرده باشید، مایکروسافت نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۱ را برای دسترس تمامی کاربران دنیا منتشر کرده است و دارندگان ویندوز ۱۰ می‌توانند هم‌اکنون به‌صورت کاملا رایگان اقدام به نصب ویندوز ۱۱ به‌صورت به‌روزرسانی کنند. البته نصب ویندوز ۱۱ نیاز به سخت‌افزار مناسب دارد.
 
درواقع کاربران در حالتی می‌توانند به ویندوز ۱۱ کوچ کنند که دستگاهشان نه‌تنها سخت‌افزار سازگار با ویندوز ۱۱ داشته باشد؛ بلکه از تراشه‌ی TPM 2.0 نیز استفاده کند. برخی از کاربران در حال خرید سخت‌افزار مناسب برای تجربه‌ی جدیدترین سیستم‌عامل مایکروسافت هستند؛ اما چالش‌های موجود بر سر راه کاربران چینی فراتر از حد تصور است.
 
طبق قانونی که در چین وجود دارد، ورود تراشه‌ی TPM ساخت کشورهای دیگر ممنوع است و درنتیجه کاربران باید از سخت‌افزاری استفاده کنند که تراشه‌ی TPM آن توسط شرکت‌های چینی ساخته شده باشد. همین امر سبب می‌شود بسیاری از کاربران چینی شانس تجربه‌ی ویندوز ۱۱ را از دست بدهند؛ زیرا جدیدترین سیستم‌عامل مایکروسافت برای نصب روی دستگاه‌های مختلف نیاز به تراشه‌ی TPM 2.0 دارد.
 
به گزارش WindowsCentral، دولت چین برای لغو قانون مورد نظر برنامه‌ای ندارد و مایکروسافت ویندوز ۱۱ را طوری طراحی و توسعه داده که نیازمند به این تراشه‌ است. البته راهکاری ارائه شده که کاربران بتوانند در هنگام نصب، تأیید تراشه‌ی TPM 2.0 را دور بزنند؛ اما ردموندی‌ها اعلام کرده‌اند که انجام چنین اقدامی بسیار خطرناک و عواقب آن به عهده کاربر خواهد بود.
 
مایکروسافت راهکار دور زدن تأیید تراشه‌ی TPM 2.0 را ارائه داده است؛ اما در صفحه‌ی مربوطه به ارائه‌ی راهکار توضیح داده می‌شود که هیچ به‌روزرسانی برای دستگاه‌هایی که از چنین روشی استفاده کرده‌اند ارائه نخواهد شد و ارائه‌ی خدمات پشتیبانی نیز قطع خواهد شد.
 
اگر راهکاری مناسب برای کاربران چینی ارائه نشود، مایکروسافت بازار بزرگی را از دست خواهد داد. در سال ۱۹۹۹ چین راهکاری متقابل با تراشه‌ TPM ارائه کرد که TCM نام دارد. TCM مخفف عبارت Trusted Cryptography Module است و جایگزینی برای TPM در چین به شمار می‌رود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.