رسانه‌های اجتماعی

July 7, 2023
16:27 جمعه، 16ام تیرماه 1402
کد خبر: 147192

اینستاگرام از قاتل توییتر رونمایی کرد!

اینستاگرام رسما از اپلیکیشن تردز (Threads) که به‌عنوان رقیب مستقیم توییتر طراحی شده است، رونمایی کرد و جدی‌ترین تهدید تاکنون را برای این شبکه‌ اجتماعی تحت مالکیت ایلان ماسک به وجود آورد.
 
به گزارش ایسنا، در اپلیکیشن تردز، افراد می‌توانند متن و لینک پست کرده و به پیام‌های دیگران پاسخ دهند یا آنها را مجددا ارسال کنند. این اپلیکیشن به کاربران اجازه می‌دهد لیست دنبال کنندگان و نام حساب‌های کاربری خود را از اینستاگرام منتقل کنند.
 
مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا پلتفرمز (شرکت مادر اینستاگرام) در پستی در تردز گفت: باید یک اپلیکیشن مکالمه عمومی با بیش از یک میلیارد نفر در آن وجود داشته باشد. توییتر فرصت انجام این کار را داشت اما موفق نشده است. امیدواریم این کار را انجام دهیم.
 
به گفته کانر هایز، معاون محصول این شرکت، بسیاری از کاربران با نفوذ اینستاگرام از این شرکت درخواست کرده بودند یک اپلیکیشن مبتنی بر متن بسازد. وی در مصاحبه‌ای بدون اشاره به توییتر گفت: تولیدکنندگان محتوا به ما می‌گفتند: ما جایگزینی برای آنچه بیرون اینجا وجود دارد می‌خواهیم و نمی‌خواهیم از ابتدا شروع کنیم و مجبور شویم از صفر، دنبال‌کننده‌ پیدا کنیم.
 
اینستاگرام و فیس بوک که هر دو متعلق به متا هستند، سابقه طولانی و موفقی در کپی کردن محصولات از رقبای تازه کار اینترنتی دارند. ویژگی "ریلز" این شرکت، کپی برداری از اپلیکیشن ویدئوی کوتاه تیک تاک بود و قابلیت "استوری" هم از اپلیکیشن "اسنپ چت" شرکت اسنپ، کپی شد. اپلیکیشن‌های متا در گذشته به‌طور غیرمستقیم برای جذب کاربران با توییتر رقابت می‌کردند و ناشران اخبار، سیاستمداران و سایر افراد برجسته معمولا برای پست محتوای خود، یکی را به دیگری ترجیح می دادند. با عرضه اپلیکیشن تردز، برای اولین بار است که متا، یک اپلیکیشن مشابه توییتر را عرضه می کند.
 
به نظر می رسد متا، زمان کاملا مناسبی را برای این کار انتخاب کرده است. از زمانی که ایلان ماسک، توییتر را به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار در اکتبر سال گذشته خریداری کرد، این شرکت هزاران کارمند خود را اخراج کرد، سیاست‌های تعدیل محتوای خود را کاهش داد و کاربران و تبلیغات کنندگان را با انبوهی از چالش‌های فنی مواجه کرد. توییتر از نظر مالی هم ضعیف شده است. ماسک در مارس اعلام کرد که درآمد تبلیغاتی این شرکت، ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. وی به منظور بهبود روابط با برندها، به تازگی، لیندا یاکارینو، مدیر سابق شرکت "ان بی سی یونیورسال" را به عنوان مدیرعامل توییتر استخدام کرد.
 
همزمان با راه اندازی شدن اپلیکیشن تردز، توییتر تعداد توییتهایی که کاربران می توانند روزانه مشاهده کنند را محدود نگه داشته است. ماسک این اقدام را موقتی خوانده تا با استخراج کنندگان داده و رباتها مقابله کند.
 
به لطف زیرساختهای موجود اینستاگرام، اپلیکیشن تردز با همه سیستمهای یک شرکت کاملا توسعه یافته، فعالیتش را شروع کرده است. این اپلیکیشن، قوانین محتوایی مشابه اینستاگرام را با همان کنترل‌ها برای قطع و مسدود کردن حساب‌های آزارگر خواهد داشت.
 
چهره‌های عمومی که حساب‌های احراز هویت شده در اینستاگرام دارند، می‌توانند نشان آبی خود را در تردز حفظ کنند. توییتر در اوایل سال میلادی جاری، احراز هویت را به یک ویژگی پولی تبدیل کرد.
 
هایز گفت: افراد به دنبال تجربه ای هستند که در آن کنترل بیشتری داشته باشند و جایی که ایمنی از همان ابتدا در محصول، وجود داشته باشد. یک مزیت دیگر آن است که تردز مانند شبکه اجتماعی ماستودون و سایر اپلیکیشنهای شبکه اجتماعی غیرمتمرکز، بر اساس پروتکل شبکه اجتماعی ActivityPub ساخته شده است. این به معنای آن است که افرادی که در تردز، دنبال کننده ایجاد می‌کنند، در نهایت می‌توانند با استفاده از این اپلیکیشن، به تعامل با مخاطبان گسترده‌تری فراتر از اینستاگرام بپردازند.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، اپلیکیشن تردز همچنین بدون تبلیغات راه اندازی شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.