رسانه‌های اجتماعی

March 13, 2024
11:28 چهارشنبه، 23ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162610

گزارش PEW: اضطراب دوری از گوشی به ویژه در میان دختران نوجوان

منبع: Peivast

بررسی تازه‌ای از شرکت تحقیقاتی Pew نشان می‌دهد که ۴۴ درصد از نوجوانان وقتی گوشی را همراه خود ندارند احساس اضطراب می‌کنند. نرخ اضطراب در بین دختران بیشتر از پسر‌ها است و این مساله در بین دختران بزرگتر (۱۵ تا ۱۷ ساله) تشدید می‌شود. با این حال از نگاه بیشتر نوجوانان مقدار زمانی که آنها به گوشی اختصاص می‌دهند جای نگرانی ندارد و تنها حدود سی‌ درصد از آنها میزان استفاده خود را بیش از حد برآورد کرده‌اند.

با وجود رویکرد نسبتا مثبت نوجوانان به میزان استفاده از گوشی‌، والدین نظر متفاوتی دارند و بیشتر آنها زمان استفاده را برای فرزندان‌شان محدود می‌کنند. طبق بررسی‌های Pew، عمده والدین آمریکایی (۶۲ درصد) برای نوجوانان ۱۳ تا ۱۴ ساله خود زمان استفاده از گوشی را محدود کرده‌اند.

جالب اینکه نوجوانان هم نگران استفاده والدین خود از گوشی هستند. تقریبا نیمی از نوجوانان (۴۶ درصد) می‌گوید که والدین گاهی هنگام صحبت با آنها حواس‌شان به گوشی پرت می‌شود.

دختران بیشتر از پسران در نبود گوشی مضطرب می‌شوند
احساس اضطراب دوری از گوشی و وابستگی بیش از حد به این همراه دیجیتالی حتی در بین بزرگسالان نیز به یک مساله تبدیل شده است و حالا بررسی‌های Pew نشان می‌دهد که ۴۴ درصد از نوجوانان آمریکایی، حداقل گاهی، در نبود گوشی خود احساس اضطراب می‌کنند و احساس ناراحتی و تنهایی نیز در چنین شرایطی گزارش شده است.

اما نکته جالب شاید تفاوت فاحش میان دو جنس باشد. Pew می‌گوید دختران بزرگتر (۱۵ تا ۱۷ ساله) نسبت به دختران جوان‌تر و پسران بیشتر در نبود گوشی خود دچار اضطراب می‌شوند. براساس این گزارش ۵۵ درصد از دختران ۱۵ تا ۱۷ ساله در نبود گوشی دچار اضطراب می‌شوند و میزان اضطراب در بین پسران ۱۵ تا ۱۷ ساله ۴۱ درصد است.

حس تنهایی ناشی از نبود گوشی هم در بین دختران (۴۵ درصد) بیشتر از پسران (۳۴ درصد) است.

با این حال بیشتر نوجوانان برای زمان‌های دوری از گوشی حس شادی (۷۴ درصد) و آرامش (۷۲ درصد) را گزارش کرده‌اند.

برآورد نوجوانان از میزان استفاده و تلاش برای محدود کردن آن
حدود شصت درصد از نوجوانانی که به گوشی هوشمند دسترسی دارند می‌گویند از شبکه‌های اجتماعی محبوب از جمله تیک‌تاک، اسنپ‌چت یا اینستاگرام استفاده می‌کنند اما میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی حداقل از نگاه خود نوجوانان چندان جای نگرانی ندارد.

تنها ۲۷ درصد از آنها می‌گویند که بیش از حد از شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند و ۳۸ درصد نیز به استفاده بیش از حد از گوشی اعتراف دارند. جالب اینکه ۸ درصد از نوجوانان معتقدند بسیار کم به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند و از نگاه اکثریت ۶۴ درصدی، مقدار استفاده آنها از شبکه‌های اجتماعی درست و به اندازه است.

نگرانی در بین دختران بیشتر از پسران است
به نظر می‌رسد که نگرانی دختران بیشتر از پسران باشد. سهم دختران از اقلیتی که به استفاده بیش از حد از گوشی و شبکه‌های اجتماعی اعتراف دارند بیشتر از پسران است.

به طور کلی ۴۴ درصد از دختران (در مقایسه با ۳۳ درصد از پسران) استفاده از بیش از حد از گوشی را گزارش کرده‌اند و ۳۲ درصد از دختر (در مقایسه با تنها ۲۲ درصد از پسران) نیز به استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کنند.

اما با وجود نگرانی‌ها، کمتر از چهل درصد نوجوانان برای کاهش زمان استفاده خود اقدامی (۳۶ درصد برای کاهش استفاده از گوشی و ۳۹ درصد برای کاهش استفاده از شبکه‌های اجتماعی) کرده‌اند.

اکثر نوجوانان، فواید گوشی را بیشتر از مضرات آن می‌دانند
سبک و سنگین بین فواید و مضرات گوشی هوشمند شاید دغدغه بسیاری از کاربران باشد اما طبق نظرسنجی Pew، از نگاه اکثریت نوجوانان فواید گوشی هوشمند بیشتر از مضرات آن است.

هفتاد درصد از نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله آمریکایی می‌گویند فواید استفاده از گوشی برای رده سنی آنها بیشتر از مضراتی است که شاید استفاده از آن به همراه داشته باشد. حدود دو سوم (۶۹ درصد) از آنها نیز اعتقاد دارند که این همراه دیجیتال پیگیری علایق و سرگرمی‌ها را برای آنها راحت‌تر می‌کند.

والدین نگران میزان استفاده فرزندان از گوشی هستند
بررسی‌های Pew نشان می‌دهد که بسیاری از والدین نگران میزان استفاده نوجوانان خود از گوشی هوشمند هستند و از نگاه ۷۶ درصد از والدین، زیر نظر گرفتن میزان استفاده فرزندشان از گوشی یک اولویت مهم برای آنها است. حتی بسیاری از آنها گوشی فرزندان خود را چک می‌کنند.

به طور کلی نیمی از والدین می‌گویند که گوشی نوجوان خود را چک می‌کنند و ۴۳ درصد از فرزندان نیز به این مساله اشاره دارند. براساس این گزارش، ۶۴ درصد از والدین می‌گویند که گوشی نوجوان ۱۳ تا ۱۴ ساله خود را چک می‌کنند اما در بین ۱۵ تا ۱۷ ساله‌ها این نرخ به ۴۱ درصد کاهش می‌یابد.

جالب اینکه میزان استفاده از گوشی در موارد زیادی به بحث و جدل میان والدین و فرزندان منتهی می‌شود. ۱۰ درصد از والدین می‌گویند بیشتر اوقات درمورد میزان استفاده از گوشی فرزندشان با او بحث می‌کنند و به طور کلی ۳۹ درصد از والدین حداقل گاهی در این باره با فرزند خود بحث می‌کنند.

والدین هم حواس‌شان پرت گوشی‌ها است
جالب اینکه با وجود نگرانی والدین از میزان استفاده فرزندان، بسیاری از آنها نیز با توجه بیش از حد به گوشی حواس‌شان از فرزندان پرت می‌شود. حدود نیمی از نوجوانان (۴۶ درصد) می‌گویند که والدین آنها حداقل گاهی هنگام صحبت حواس‌شان به گوشی پرت می شود و ۸ درصد معتقدند که این اتفاق اغلب رخ می‌دهد. تنها ۳۱ درصد از والدین به این موضوع اعتراف دارند.

شرکت تحقیقاتی Pew این بررسی را با مشارکت ۱۴۳۵ نوجوان ۱۳ تا ۱۷ ساله آمریکایی و والدین آنها از تاریخ ۲۶ سپتامبر تا ۲۳ اکتبر سال ۲۰۲۳ به انجام رسانده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.